Åsa Ersson och Linda Thörn lät förskolebarn ställa ut alster i lera i ett skyltfönster på Emporia. Många stolta barn besökte utställningen. I bakgrunden kollegan Karin Hellberg. Foto: Marie Mårtensson

De låter barnen ta mer plats i staden

Del 1. När Linda Thörn och Åsa Ersson besökte Reggio nell’Emilia såg de hur barn fick ta en självklar plats i staden. Inspirerade av vad de sett lät de 430 förskolebarn synas via en lerutställning på köpcentret Emporia. I vår fortsätter de sitt arbete med de 100 språken i utbildningsområde D3.

Överallt i den norditalienska staden Reggio nell’Emilia kunde förste förskolläraren Linda Thörn på Tröskans förskola och Tröskans OB-förskola och biträdande rektorn Åsa Ersson på Pilängens förskola och Björkängen uteförskola se spår från barn. De besökte staden under ett veckoseminarium 2023.
– Bara en sådan sak som att man aktivt placerar förskolor nära kulturinstitutioner som till exempel operan. Det blev så tydligt hur man såg på barnens betydelse i staden. Hela staden organiseras runt barn och barnfamiljer, berättar Linda Thörn.

– Det här veckoseminariet väckte verkligen något i oss båda. När vi skuggade en italiensk pedagog kom frågan upp om vilka skolresultat man ser i Reggio nell’Emilia. Den italienska pedagogen svarade då ”Det kan man så klart prata om, men det är inte det väsentliga här. Det väsentliga handlar snarare om att se hur samhället mår och det gör vi genom att se hur många barn som till exempel besöker biblioteken och hur många barnfamiljer som besöker våra kulturella platser i samhället.” Så de vände helt på frågan, säger Åsa Ersson.

Veckoseminariet är en del av ett Erasumsprojekt kopplat till fortbildningen BDU (barns delaktighet och utforskande) som Linda Thörn och Åsa Ersson är med i. Under veckan skuggade flera grupper av svenska pedagoger italienska pedagoger och besökte skolor och förskolor. De både lyssnade på föreläsningar och deltog i workshops.

Barn fick ställa ut avtryck på Emporia

Några månader senare fick 430 barn ställa ut de alster som de skapat i lera i ett stort skyltfönster på Emporia. Barnen kom från från Tröskans förskola, Tröskans OB-förskola, Pilängens förskola, Mossängens förskola och Björkängens uteförskola. Det var många stolta barn och vårdnadshavare som besökte utställningen.
– Vi konstaterade att vi ju har 19 000 barn i Malmö, men de får inte ta så mycket plats när det väl kommer till kritan. Visst finns det fantastiska temalekplatser i Malmö men vad händer om vi bjuder in barnen till helt andra platser i samhället? Vi vill hitta fler arenor där barn kan bli inbjudna att ta plats, säger Åsa Ersson.
– Därför fanns det ett stort symbolvärde i att ha utställningen just på Emporia och inte ute på en lekplats. Det är jättemånga barn som rör sig på Emporia, fyller Linda Thörn i.

Uppgiften var att låta barnen uttrycka sig fritt i lera. I utställningen fanns allt ifrån små lerbollar som blivit kramade av de allra minsta barnens händer till stora detaljerade skulpturer av äldre förskolebarn och barngrupper.
– I vårt område jobbar vi utifrån de 100 språken och där har vi kommit olika långt. För vissa barn kanske det var första mötet med lera, andra barn var vana, oavsett var alla avtryck lika mycket värda. Men vi pedagoger behöver också lära oss mer och fortbildningen kring de olika språken får börja utifrån var barnen framför oss befinner sig, säger Linda Thörn.

Vikten av fortbildning

Resan gav dem en insikt om att verksamheten behöver organisera utifrån en och samma idé, både när det gäller barngrupper och fortbildning.
–  Det gör något med en när man faktiskt satsar på fortbildning, det blir ringar på vattnet. Vi kom tillbaka med en stor passion som vi jobbat med att sprida till våra kollegor med – som i sin tur sprider det till barnen. Det är tur att vi har en modig ledningsgrupp, säger Åsa Ersson.
Förutom att hålla egna inspirationsföreläsningar har de köpt in facklitteratur och ordnat workshops inom olika estetiska uttrycksformer.
– Olika avdelningar arbetar med olika sorters språk, till exempel har en avdelning valt att utforska dans och hur barnen fångar sina egna rörelser. Vi har också en en grupp treåringar som jobbar med drama. Då behöver vi så klart ge fortbildning kring det. Vi behöver vara passionerade kring barnens frågor men vi behöver också vara passionerade kring våra och våra kollegors frågor, säger Linda Thörn.

– Ja, vi har så modig förskolepersonal som kastar sig ut i detta och tillsammans med barnen utforskar nya språk. När vi arbetat mer renodlat med språkutveckling och kommunikation har pedagogerna varit mer trygga eftersom det funnits tydliga förväntningar. Men här utmanas vi alla, vilket är medvetet och det kommer barnen till gagn, säger Åsa Ersson.

– Sedan hör det självklart också ihop med språkutveckling. Jag har träffat barn som inte har något verbalt språk men som blir ett helt annat barn när de får en pensel i handen och får uttrycka sig via en pensel, fyller Linda Thörn i.

En områdesateljé växer fram

Under veckoseminariet i Reggio nell’Emilia besökte de flera ateljéer, som låg både inomhus och utomhus i staden. Linda Thörn och Åsa Ersson blev inspirerade av den ateljékultur som fanns där och hur den främjade barnens lek och utforskande. Nu håller en områdesateljé på att växa fram i Malmö, där förskolor i utbildningsområde D3 ska kunna utbyta erfarenheter och ta del av ateljéns olika möjligheter.

– Att ha en ateljé handlar inte om att ha ett rum för pyssel, utan är mer ett förhållningssätt. Vi behöver aktivt skapa ett förhållningssätt. Det handlar inte heller om att alla barn ska bli konstnärer. Det handlar snarare om att arbeta med de 100 språken och ge barn chans att uttrycka sig och se egenvärdet i det estetiska uttrycksformerna, säger Linda Thörn.

– Det ska bli så kul med områdesateljén. Nu gör vi något tillsammans, trots att vi är många olika förskolor, säger Åsa Ersson.
 
Nyfiken på att få veta mer om områdesateljén? Häng med nästa vecka i del 2 om Åsa Ersson och Linda Thörn. 

Utställningen i Emporias skyltfönster blev en succé hos barnen. Här är några av barnens lerlalster.