Tre personer står på en förskolegård, med en lekplats i bakgrunden.
Christina Suciu, Gezim Isufi och Jasemin Gudjufi. Foto: Fredrik Thunberg

Föräldraguidning ger bättre relationer inom förskolan

Föräldrakoordinatorer som stöttar vårdnadshavare – personalen på Nydala förskola ser stora möjligheter och vinster med modellen som testats under hösten.

Nydala förskola har länge arbetat utifrån visionen “Barnens värld”, som handlar om att stärka känslan av meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet i arbetet. Arbetet utgår från teorierna kring Kasam, känslan av sammanhang; Kärnan i detta är att personalen ska bottna i varför de är på förskolan och vartåt de tillsammans strävar.

Projektet med föräldrakoordinatorer är en del av Communities that care (CTC), ett system och en process där flera aktörer, som kommunala tjänstepersoner, polis och civilsamhälle, samverkar för att minska sociala riskfaktorer. För att anpassa projektet med föräldrakoordinatorer till förskolans eget utvecklingsarbete med att fokusera på samhällsansvar döptes projektet till “We care”.

Samarbetat med öppna förskolan

Christina Suciu och Jasemin Gudjufi, förskollärare, har tillsammans fungerat som föräldrakoordinatorer. Under arbetets gång har de haft kontakt och samarbetat med både CTC, öppna förskolan och socialsekreterare i området.
– Vi funderade mycket på hur vi kan stötta föräldrarna och skapa trygga relationer till dem så att de kan öppna sig och säga vilket stöd de behöver, säger Christina Suciu.

En viktig del i deras uppdrag har varit att öka vårdnadshavarnas kunskap om just förskolan. I deras område, där vårdnadshavarna ofta har olika kulturella bakgrunder och har många gånger själva inte gått i förskola.
– Vad är viktigt för föräldrarna och vilken syn har de på förskolan? Vi märkte till exempel att det fanns en oro kring hur inskolningen skulle gå till. Många vet inte hur det går till, fortsätter Christina Suciu.

–  I vårt område ser vi ett jättestort behov av en samverkan mellan förskola och andra aktörer, tillsammans med föräldrar. Till exempel har föräldrarna ibland även frågat om vart de kan få hjälp med olika saker så som Försäkringskassan, arbetsförmedling med mera. Då har föräldrakordinatorerna kunnat navigera de rätt. Syftet i uppdraget har främst varit att verka för att stärka relationen mellan förskola och vårdnadshavare, skapa en känsla av tillit och främja intresset för engagemang och delaktighet i förskolans arbete.

Hjälper med vägledning

Gezim Isufi understryker att förskolans roll inte är att tillhandahålla praktisk hjälp med till exempel handlingar från försäkringskassan, utan snarare vägledning. Tack vare projektet har föräldrakoordinatorerna kunnat fungera som en länk mellan vårdnadshavarna och olika samhällsaktörer. För att underlätta arbetet införde de “viktiga fredagen”, en dag i veckan då det var uttalat att vårdnadshavare kunde besöka förskolan för vägledning och guidning, enligt en ”drop in”-modell.
– Det här ger länkar till andra myndigheter men skapar också en trygghet och en tillit till förskolan. “We care” bygger på det främjande perspektivet; vad är det vi vill se mer av? Vi jobbar inte med tydligt identitiferade problem utan vi vill vara där innan problemen uppstår. Projeketet styrs av drömmar, visioner, intentioner, ambitioner. Löften om att vi i våra verksamheter faktiskt skapar ett bättre samhälle, säger Gezim Isufi.

Uppmuntra kreativitet hos personalen

För att förskolepersonalen ska kunna utmana sig själva och varandra måste de våga bryta det invanda, betonar han, samtidigt som det måste finnas chefer som vågar uppmuntra det kreativa hos personalen. Att tillåta att misstag görs längs vägen.
– Att arbeta med främjande insatser skapar meningsfullhet och gör att du mår bra. Du får som personal bidra med någonting större, det blir en positiv följdeffekt som inte bara handlar om förskola utan hela samhället. Hjälper vi föräldrarna och de känner känner sig trygga ger det också trygga barn, säger Christina Suciu.

Gezim Isufi fyller i:
– Vi pratar om barnsyn, men vad har vi för föräldrasyn? Vi jobbar utifrån att alla föräldrar vill sina barn väl, men ibland behöver de kanske stöd eller involveras för att bli mer delaktiga. Man har olika förutsättningar och kan vi då inom sådana här projektet underlätta på något sätt tror jag vi har mycket att vinna faktiskt.

”Bättre relationer”

Jasemin Gudjufi menar att projektet skapat bättre relationer till många vårdadshavare.
– Det har hjälpt mig att komma lite närmare föräldrarna och lyssna på deras behov. Vissa var lite reserverade i början, men det blev bättre när vi presenterat oss ordentligt och förklarade vårt uppdrag.

Personalen på Nydala förskola hoppas på en fortsättning, men medlen som beviljades till projektet var för hösten 2023 och det i nuläget är oklart vad som händer framöver.
– Det positiva i det här projektet har varit att verksamheten har valt delaktig i framtagning av syftet och kunnat påverka innehållet. Projektet har på så sätt kunnat knytas till verksamhetens vision om “Barnens värld” och projektet ”we care” som bygger på idéer från verksamheten, där alla har varit med och bidragit. Projektet utgår inte från en färdig plan, “så här ska ni göra”. Vill man göra en samhällsinsats är det viktigt att idéerna kommer från de som uttrycker behovet, säger Gezim Isufi.