Teckenspråk i ämnet modersmål stärker barn till döva föräldrar
“Jag har slutat använda ordet men”
När det är dags för veckans undervisning i modersmål kan det finnas många andra saker som lockar, till exempel fritids och att umgås med kompisar. Att hitta motivationen till att använda och utveckla arabiskan kan också vara en utmaning för vissa elever, eftersom de ibland har svårt att se det omedelbara värdet i det.
Men Reeman Akily tar sig an utmaningarna med ett leende på läpparna, för henne är det en ovärderlig belöning och motivation att få se sina elever växa språkligt och att även växa som personer.
– Det finns ingen färdig mall att använda. Men jag behöver göra undervisningen lustfylld för eleverna och väcka intresset för att lära – och sedan bibehålla deras motivation. Därför försöker jag alltid skapa engagerande lektionsinnehåll som får eleverna att förstå de långsiktiga fördelarna med att behärska sitt modersmål. Många studier visar till exempel att det främjar kognitiv flexibilitet och även våran problemlösningsförmåga. På lång sikt kan det även förbättra karriärmöjligheterna, säger hon.
Trygghet och respekt för bättre lärande
För Reeman Akily är relationsbyggandet med eleverna en viktig framgångsfaktor. Hon arbetar ständigt för att skapa en trygg atmosfär i klassrummet och att uppmuntra eleverna till en öppen och respektfull kommunikation, till exempel genom att skapa gemensamma regler tillsammans utifrån tankar om respekt och samarbete.
– Att lära sig och utveckla ett språk är utmanande för elever och jag som lärare måste ha mycket tålamod. Jag höjer aldrig rösten åt mina elever, för jag tror inte på det. Vi kan prata massor och vi kan skoja lite när vi ses ute i korridoren, men jag är samtidigt väldigt tydlig med var mina gränser går och om någon elev gått för långt. Då behöver jag inte höja rösten, det går att signalera med en blick eller mitt kroppsspråk i stället, säger hon.
Genom erfarenhet vet hon att om elever känner sig värdefulla och respekterade i klassrummet leder det i längden till att de också blir mer motiverade att delta och engagera sig i undervisningen.
– Jag hade till exempel en elev som var väldigt tyst och tillbakadragen under mina lektioner. När jag tog mig tid att lära känna honom bättre fick jag veta att han älskade sport, så då integrerade jag sportrelaterade teman under våra lektioner. och då började han öppna upp sig och delta mer aktivt i undervisningen, berättar Reeman Akily.
Att vara mån om hur andra har det och att regelbundet läsa av hur människor omkring henne mår är något som alltid kommit naturligt för henne.
– Jag känner helt enkelt mycket för andra. Om jag ser någon som mår dåligt så går det rakt in i mig. Att man ska vara mån om andra är något som kommer hemifrån, säger hon.
Undviker ordet men
Reeman Akily har alltid brunnit för just språk och utbildning och försöker ständigt vara en positiv förebild genom att visa engagemang och entusiasm för ämnet. Som 17-åring kom hon till Sverige och började studera svenska i förberedelseklass.
– Jag vet att min egen inställning kan ha en stor inverkan på elevernas motivation och engagemang. Genom att vara passionerad och entusiastisk hoppas jag inspirera mina elever att också vara engagerade i sitt lärande, inte bara när det gäller modersmålsundervisningen utan hela deras skolgång, säger hon.
– Det som motiverade mig till att bli modersmålslärare är min övertygelse om den avgörande rollen som modersmålet spelar för elevernas språkliga och akademiska framgång och inte minst deras mentala hälsa. Forskning visar att elever som behärskar sitt modersmål har lättare att lära sig andra språk och lyckas bättre i skolans olika ämnen. Modersmålet ger eleverna en stabil grund att stå på och sedan bygga vidare på, fortsätter hon.
Reeman Akily minns fortfarande hur det kändes att studera svenska som 17-åring och kan dra nytta av sina egna erfarenheter när hon möter elever. Hon vet hur viktigt det kan vara att uppmärksamma och lyfta även små framgångar.
– Hos mig firar vi även de små framstegen och det är jätteviktigt att både elever och vårdnadshavare får höra om dem. Sedan är jag noga med att undvika ordet ”men” när jag ger feedback till eleverna. Det är så lätt hänt att man ska ge konstruktiv feedback och lyfter det positiva och sedan säger man ”Du har skrivit en jättebra text, MEN…”.
Vad är det som händer då?
– Det här ”men:et” konkurrerar ofta ut all den positiva feedbacken som eleven fått tidigare i feedbacken. I stället försöker jag fortsätta uppmuntra eleven och sätta ord på det jag ser: ”Du har skrivit en jättebra text. Jag ser att du har gjort så här där, själv skulle jag skulle testa att…”. Jag undviker då att skapa utrymme för eleven att ursäkta sig eller försvara sig. Istället fortsätter jag att lyfta eleven och visa att jag vet att den kommer klara uppgiften längre fram, säger Reeman Akily.
– Jag måste ständigt anpassa min undervisning för att möta varje elevs individuella behov. Vissa elever talar bara sitt modersmål där hemma och andra elever får även undervisning i arabiska under helgerna via föreningsliv. Det blir en stor skillnad när alla dessa elever finns i samma undervisningsgrupp, säger hon.
Att kunna vara flexibel i sin undervisning är därför något som varit avgörande för Reeman Akily.
– Ingen elev är den andra lik. Jag minns en elev som hade mycket svårt att koncentrera sig under mer ”traditionella” lektioner. Jag förde då in mer praktiska och interaktiva övningar, som till exempel rollspel och gruppdiskussioner. Den anpassningen gjorde honom mer delaktig och ledde i längden till att han utvecklade både sitt språk och sitt
självförtroende, berättar hon.
Vad är din drivkraft, i de stunder när läraryrket kan kännas överväldigande eller tungt?
– Att nå olika mål är en stor drivkraft för mig. Ibland kan vägen fram till ett mål kännas lång. Det kan hända att man känner att ens kunskaper inte räcker till, då är det viktigt att påminna sig själv om att man har ett ansvar att utveckla sig själv så att man tillsammans med eleverna kan nå målet. Sedan deltar jag i flera olika nätverk, fortbildar mig, håller mig uppdaterad om forskning – och får givetvis stöd från mina kollegor.
Nästa termin inleder vi med att träffa Reeman Akily igen, då fortsätter vi prata om den studiehandledning hon arbetar med.
FAKTA OM MODERSMÅLSUNDERVISNINGEN
Modersmålsundervisningen i Malmö drivs av Språkcentralen, där finns över 250 modersmålslärare som undervisar i ungefär 50 olika språk. Arabiskan har hela 76 modersmålslärare och är där med det största språket.
Modersmålsundervisningen går ut på att eleverna ska utveckla sitt modersmål. De ska också lära sig mer om den egna kulturen och få möjlighet att utvecklas till tvåspråkiga individer med dubbel kulturell identitet.