Jessica Borjo, teamledare i Pedagogiska utvecklingsteamet i område Väster, och Jenny Leyman, utvecklingspedagog i utbildningsområde Väster.

Publicerat:

Pedagogiska miljöer som inspirerar

I den ämnesöverskridande miljön på Krossverket möts både barn och förskolepersonal.

I snart två år har lokalerna på Krossverksgatan i Limhamn fungerat som inspirerande exempel på hur man kan bygga upp och utforma pedagogiska förskolemiljöer.

 

– Alla pedagoger ska känna att de är välkomna hit med sina tankar, idéer och åsikter, säger Jenny Leyman, utvecklingspedagog i utbildningsområde Väster på förskoleförvaltningen.
Krossverket finns både naturmaterial, atlejé- och återbruksmaterial. Samtidigt arbetar man mycket med projiceringar.
– Här finns utrymme att testa saker. Även om man på sin förskola inte har samma rum, samma ljusinsläpp eller belysning finns det alltid delar man kan plocka härifrån. Men vi vill också att pedagogerna ska få se hur deras barn interagerar med miljön och kan plocka godbitar utifrån det; vad är barnen nyfikna på och intresserade av, vad blir det uppslukade av? Att de får syn på barnen i en annan kontext, säger Jenny Leyman.

 

Kan anpassa miljön
Tanken är också att den laborativa miljön på Krossverket ska kunna anpassas efter verksamheternas behov.
– Någon vecka kanske vi bara har IKT-fokus fullt ut, om vi märker att det behovet finns, säger Jenny Leyman.
– Ledarna har varit oerhört viktiga i att skapa mandat, pratat gott om den här verksamheten och möjliggjort för pedagogerna att komma hit, säger Jessica Borjo, teamledare i Pedagogiska utvecklingsteamet i område Väster.

Se ett videoinslag från Krossverket här ovan!

Text & Foto: Fredrik Thunberg