Publicerat:

Vill göra EU-lärandet lustfyllt

Europeisk fördjupning på samhällsprogrammet, eget EU-val och certifiering som Europaparlamentets ambassadörsskola. Borgarskolan tar ett pedagogiskt helhetsgrepp om demokrati och Europafrågor. – Vi vill att eleverna blir medvetna, säger Sigrid Malmqvist, lärare i allmänna ämnen på Borgarskolan. Sedan några månader tillbaka är Borgarskolan certifierad som en av Europaparlamentets ambassadörsskolor. Det innebär att skolan på ett strukturerat… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt lyssna in kollegor"

Camilla Jensen, förste fritidslärare på Mellanhedsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jörgen Ekberg. – Vad innebär förstelärarollen i fritidshem för dig? – Att vara en positiv drivkraft som har viljan att utveckla verksamheten, men även viljan att utvecklas som person. Att vara lyhörd och kunna lyssna in kollegor. Det är viktigt att ha ett helhetsperspektiv… Läs mer

Publicerat:

Förskolebarn filmatiserade egen saga

Under våren har avdelningen Tigern på Bokens förskola gjort film. Tanken med projektet var bland annat att skapa ett forum där barnens skapande får ta plats och att stärka barnens kommunikation. Projektet avslutades med en stor filmfestival. – Detta har stärkt barngruppen, säger Gunilla Håkansson, förskollärare. Det har varit filmfestival på Panora med såväl utrullad… Läs mer

Publicerat:

Med utemiljön som lärmiljö

Naturen som lärmiljö inbjuder till ett utforskande arbetssätt, inte minst när det gäller förskolematematiken. Anette Barr, tidigare förskollärare och numera adjunkt på Malmö universitets förskollärarutbildning, brinner för utomhuspedagogikens möjligheter. Naturmatematik innebär att barnens lärande knyts till en upplevelse och en speciell plats. Det här, menar utomhuspedagogikens förespråkare, bidrar till barnen får lättare att minnas vad… Läs mer

Publicerat:

"Behöver förstå varandras uppdrag"

Jörgen Ekberg, utvecklingssamordnare för fritidshem på Pedagogisk Inspiration, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Dagny Sigurdardottir. – Vad innebär ditt jobb som utvecklingssamordnare för fritidshem? – Tillsammans med min kollega Magnus Jervill ansvarar jag för utvecklingen av Malmö stads fritidsverksamhet. Det handlar i stora drag om att gå från en aktivitetsstyrd verksamhet till en målstyrd undervisning.… Läs mer

Publicerat:

Fokus på läsning en pedagogisk framgång

Mätbara data pekar på att Rörsjöskolan-Zeniths lässtrategiprojekt lyft elevers lärande. Sedan starten har antalet elever som deltar i skolans lässtrategiprojekt mer än fördubblats. Projektet, som nu är inne på sitt andra år, har sin bakgrund i de nedslående provresultaten i det nationella provets läsförståelse för flera elever i årskurs 6. Knappt hälften av sjätteklassarna fick… Läs mer

Publicerat:

Från baracker till bibliotek i världsklass på ett år

Att arbeta tillsammans med arbetslagen både lång- och kortsiktigt och att ha rektorns och ledningens stöd. Det tror Lisa Hamfors, skolbibliotekarie på Tingdammsskolan, är några av framgångsfaktorerna som gör att skolan har ett bibliotek i världsklass. På ett år har Malmö stad gått från fyra till tio skolbibliotek som fått utmärkelsen skolbibliotek i världsklass. Ett… Läs mer