Publicerat:

"Viktigt med digitalt ansvar"

Aidan O’Reilly, IKT-pedagog på Kungshögsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Andreas Forsberg. – Vilka förmågor tror du kommer att vara viktigast att våra elever får med sig för att kunna hantera sitt framtida yrkesliv? – Vi förbereder eleverna för ett yrkesliv som kanske inte finns i dag och detta kräver nya färdigheter för elever och… Läs mer

Publicerat:

"Har verklig möjlighet att göra skillnad"

Andreas Forsberg, fritidspedagog på Kungshögsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Igno Andovski. – Vilka arbetsmetoder kan vara till nytta när ni arbetar med större elevgrupper? – På mitt fritidshem arbetar vi i mentorsgrupper. Min avdelning omfattar årskurs 2 och 3 i dagsläget är omkring 115 elever inskrivna. För att skapa en större trygghet för eleverna… Läs mer

Publicerat:

Strategi för att kunna
möta Stundens barn

Just nu håller gymnasie- och vuxenutbildningen på att ta fram en gemensam strategi för stadens skolor som ska syfta till att minska elevers frånvaro. En som har stor erfarenhet av sådant arbete är Annette Lawesson, biträdande rektor på S:t Petri skola. – Vi i skolan måste bli bättre på att vända på vårt synsätt. Vi… Läs mer

Publicerat:

Sagor som får barnen att röra sig

När Isabelle Åkerström tar sin sagoyoga till förskolan rymmer övningarna både kreativitet, lust, fysisk rörelse och värdegrundsfrågor. – Yogan kan hjälpa oss att bygga hållbara relationer till andra och till oss själva, säger Isabelle Åkerström, utvecklingspedagog i Pedagogiska utvecklingsteamet i område norr. I förskolans reviderade läroplan som träder i kraft 1 juli understryks vikten av… Läs mer

Publicerat:

"Samverkan mellan fritids och skola grundläggande"

Igno Andovski, fritidspedagog på Söderkullaskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Dervo Jugo. – Samverkan mellan skolan och fritidshem? Betydelse? Ledningens roll? – Samverkan mellan skola och fritidshemmet är en grundläggande del i elevernas utveckling. Fritidshemmet ska komplettera skolan i sitt uppdrag som möjliggör för eleverna att vidareutveckla sin förmågor som förväntas av dem att de ska… Läs mer

Publicerat:

Så pyser du rätt

Pysparagrafen, eller undantagsbestämmelsen som den egentligen heter, har funnits i 19 år. Trots det är det inte alla lärare som vet hur man ska tillämpa eller ens känner till den. – Det ska skapa en jämlikhet, man ska kunna ha en funktionsnedsättning men ändå lyckas, säger Jeanette Lindell, speciallärare och förstelärare på Rönnenskolan. Undantagsbestämmelsen handlar… Läs mer

Publicerat:

Stöttar elever – och pedagoger

Elevkoordinatorerna på Hermodsdalsskolan har fått förstärkning – och med det blir det lättare för dem att fokusera. – Första tiden sprang jag på alla bollar, nu vet jag vad som är akut och kan prioritera, säger Rashid Resk, en av skolans elevkoordinatorer. Att bygga goda relationer är centralt i hans uppdrag som elevkoordinator, påpekar Rashid… Läs mer