Publicerat:

Hållbarhet röd tråd i skolan

Hållbarhetsfrågor ska genomsyra undervisningen på Kryddgårdsskolan. Samtliga arbetslag har utbildats i frågorna och ska tillsammans med eleverna fokusera inte bara på utmaningar utan också konstruktiva lösningar. För fem år sedan tog ledningen på Kryddgårdsskolan initiativ till att starta en NO-klass med ett uttalat fokus på hållbar utveckling. I och med det fick hela rektorsområdet en… Läs mer

Publicerat:

"Lektionerna ska vara en äventyrsresa"

Jonas Chae Pettersson, lärare i matematik, NO, trä- och metallslöjd på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jenny Hilborn. – Vad är det roligaste med ditt jobb? – Det är mötet med eleverna, att lära känna dem, inte bara gällande deras kunskapsutveckling men även den sociala biten. Jag vet hur viktig den sociala biten är… Läs mer

Publicerat:

Hela MIG läser - ett lästema för framtidens elitidrottare

Att som svensklärare och bibliotekarie få hårt tränande framtida elitidrottare att läsa böcker är en utmaning. Ofta saknar de tid för läsning. Dessutom finns det influenser av machokultur från sportens värld att brottas med. – Det är många biografier som kommer ut med idrottande män men jag har sagt att det är varannan damernas, säger… Läs mer

Publicerat:

Skolan samlas kring filmarbetet

En tradition som hela skolan kan samlas kring – det hoppas Västra hamnens skola att högstadieelevernas årligen återkommande filmprojekt ska leda till. Eleverna har stor kreativ frihet när de berättar sina historier inom ramen för ett givet tema. För tredje året i rad ägnar högstadieeleverna på Västra Hamnens skola elevens val-dagarna åt att skapa film… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt med visuellt stöd"

Jenny Hilborn, logoped på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Boel Forsell. – Vilka råd vill du ge till dem som möter högstadieelever med språkliga svårigheter? – Språkliga svårigheter är ett brett begrepp då till exempel nyanlända elever har språkliga svårigheter på grund av begränsad exponering medan elever med språkstörning har svårigheter som inte är… Läs mer

Publicerat:

Barnen ska äga sin utbildning

Eleverna ska känna sig sedda och delaktiga i sin utbildning varje dag. Det är Louise Lindgrens mål. Hon jobbar som förstelärare i årskurs 4 på Geijerskolan och tycker att elevinflytande är jätteviktigt. Varje morgon hälsar Louise Lindgren sina elever välkomna till skolan. Var och en. Det får inte bli någon slentrianhälsning utan alla ska bli… Läs mer

Publicerat:

Att förändra en skolkultur

Arga vårdnadshavare, en verksamhet som inte fungerade, en skola som drev vind för våg. Orden är Ingrid Landéns, rektor på Rörsjöskolan, när hon beskriver den skola hon kom till i början av 2017. Men nu, två år senare, är det något annat. – Vi har kvar en fot i gyttjan, men den andra är upp… Läs mer

Publicerat:

Vill lyfta språket hos de yngsta

Personalen på bland annat Rönnens förskola har under ett år fokuserat på de yngsta barnens språkutveckling. Efter att de sett hur barn med språkliga svårigheter exkluderades i leken insåg de att något behövde göras. När Rönnens, Rönnbärets och Katrinleunds förskola utbildar all personal i Takk, Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, vill de förekomma språkstörningar… Läs mer