Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Satsade på höstlovsskola efter tung pandemiperiod

Pauliskolan är en av de skolor som under höstlovet har erbjudit undervisning för sina årskurs tre-elever. Numera har ytterligare femton elever godkända resultat efter genomförd lovskola. – Coronapandemin gjorde att många elever tappade sugen och motivationen och fick underkända resultat. Vi valde därför att göra satsningen mot årskurs tre eftersom det är de som har…

Publicerat:

Hon vill utmana alla elever

Hur kan man organisera undervisningen så att alla elever kan lära sig på sina villkor? Linn Hörnfalk, mellanstadielärare i svenska, SO och engelska på Mellanhedsskolan, menar att en differentierad undervisning kan vara ett steg på vägen mot att stimulera alla elever, oavsett kunskapsnivå. Linn Hörnfalks nya uppdrag är att utveckla den differentierade undervisningen och de…

Publicerat:

Ger eleverna verktyg för att bättre uttrycka sin kunskap

Kroksbäcksskolans arbete med genrepedagogik har varit tungt bidragande till elevernas förbättrade resultat och utveckling. Det menar Anna Schylander, förstelärare och specialpedagog, som varit en av de drivande pedagogerna i arbetet med att implementera genrepedagogik. — Eleverna har ett rikare ordförråd och kan använda språket på ett mer nyanserat sätt, säger hon. Kroksbäcksskolan har arbetat enligt…

Publicerat:

Skapar en lärande kultur tillsammans

Under tre år ledde Roza Risteska Språkcentralens fortbildning kring Läslyftet, där drygt 50 lärare medverkat varje läsår. Tanken bakom den kollegiala storsatsningen har varit att öka elevers läsförståelse och skrivförmåga genom att stärka och utveckla modersmålsundervisningen. – Vi förbättrar och förändrar undervisningen med aktuell forskning för att belysa olika delar av undervisningens kvalitet och för…

Publicerat:

”Vi ska handleda eleven till självständighet”

Rahmatulah Sarwari har arbetat som studiehandledare och modersmålslärare i pashto i över 30 år. Sedan fem år tillbaka jobbar han med kvalitetsutveckling av studiehandledning i Malmö. — Man såg ett behov av att utveckla och förbättra studiehandledningen. Det behövde bli klarare och tydligare att man kan söka hjälp och var ansvaret ligger, säger Rahmatulah Sarwari….

Publicerat:

Oväntade effekter av pandemin

På Ormvråkens och Gladans förskola har Helena Ljungdahl Tofftin, biträdande förskolechef, jobbat med att hitta de bästa lösningarna för att se till att bemanningen på förskolorna fungerar som den ska under pandemin. Och även om det ibland har varit tufft så har det också fått oväntade positiva effekter. – Allt handlar om samarbete. Genom att…

Publicerat:

Struktur viktigt vid distans

Tydlig struktur, men också ett stort behov av social interaktion – när tekniken var på plats började Komvux brottas med andra utmaningar i den nätbaserade undervisningen. – Det är ännu viktigare att ge struktur så att de har möjlighet att planera sitt arbete över veckan så att det blir hanterbart. De sitter ju hemma och…

Publicerat:

"Det sitter i oss, inte i lokalerna"

Den 8 april 2019 brann förskoleavdelningen Stubben i Pildammsparken ner. En händelse som påverkade såväl barn och vårdnadshavare som pedagoger. Men avdelningens väl inkörda arbetssätt gjorde att avdelningen ganska snabbt kunde komma på fötter igen och arbeta vidare. – Vi behövde inte uppfinna hjulet igen, vi kunde bara rulla vidare, säger Lina Karlström, förskollärare på…