Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Vill stärka språket i förskolan

Under ett år är det fullt fokus på språket på tio förskolor i Malmö. På Sofia förskola lyfter de relationen till vårdnadshavare som extra viktig. – Där behöver vi bygga broar, säger förskolläraren Djenana Gozic. Syftet med det ettåriga projektet “Bättre språkutveckling på förskolan”, som drog igång i september, är att stärka det svenska språket…

Publicerat:

Så ökar elevers lärande med STL

STL – att skriva till sig lärande – främjar elevers inlärning mycket tack vare elevers återkoppling till varandra i det digitala skrivandet. Men också på grund av det kollegiala lärandet mellan pedagogerna. – Eleverna befäster kunskaper genom skrivandet. Det är den stora vinsten och att det är ett språkutvecklande arbetssätt, säger Kristin Quist, lärare på…

Publicerat:

Svåra och viktiga samtal efter koranbränning

SO-läraren Sarah Hederstierna har de senaste veckorna fått lägga planerade lektioner på hyllan för diskussionerna som följde efter koranbränningen alldeles i närheten av skolan. Hur tar man upp svåra och laddade ämnen i undervisningen? Den högerextrema danske politikern Rasmus Paludan stoppades från att resa över Öresundsbron för att bränna koranen i Malmö. Men efter att…

Publicerat:

Är du Pedagog Malmös nya skribent?

Pedagog Malmö vill vara en plattform för pedagogisk inspiration och nyttiga tips om metoder och arbetssätt – en viktig del av detta är de bloggar som medarbetarna skriver. Just nu söker vi nya skribenter. All personal i Malmös olika förskole- och skolformer är välkomna att skriva – såväl fristående som kommunala. – Jag får möjlighet…

Publicerat:

Terapihunden Gittan - en lugnande kraft på Kastanjeskolan

Glen Eliasson är kuratorn som använder sig av terapihunden Gittan i sitt arbete på Kastanjeskolan. Gittan ger trygghet till barnen och är med i klasserna redan från förskoleklass. – Det skapar ett lugn som gör att de kan lära sig saker, säger Glen Eliasson. Labradoodlen Gittan kommer från en speciell kennel i Skåne som inriktar…

Publicerat:

Att som rektor leda skollogopeder

Att ha en egen skollogoped på skolan är relativt ovanligt. Men på Sofielundsskolan finns det tre. – Det är en ofantlig tillgång. Den kunskapen som de har är något som skolan absolut behöver och jag tror inte man riktigt kan förstå det förrän man har vågat att anställa någon i en ren logopedroll, säger Malin…

Publicerat:

Tillsammans – för att nå fler elever

På Sofielundsskolan arbetar logoped och lärare tillsammans i klassrummet så att fler elever ska kunna tillgodogöra sig den språkliga träningen. Fördelarna med upplägget är många, menar Jenny Hilborn, logoped, och Petra Gunnarsson, grundskollärare. – Vi har fått fler elever som nått godkänd nivå än vad jag kanske vågat hoppas på, säger Petra Gunnarsson. De senaste…

Publicerat:

Lego Legosson ger uppdrag till entreprenöriella fritidselever

I Glasbruksskolans fritidshem bygger eleverna städer och fotbollsarenor av Lego. På så sätt blir det lättare för eleverna att associera till samhället utanför skolan, menar Niclas Karlsson, grundlärare med inriktning mot fritidshem. Att jobba med verkligheten är viktigt för Niclas Karlsson. Det är också viktigt med tydlig struktur, då blir det inte bara tydligt för…