Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Vill motivera i matematiken

Johanna Rexgård, specialpedagog på Sjukhusskolan, såg ett behov av verktyg och hjälpmedel för att motivera elever som har det svårt med matematiken. Med sajten Mattefixaren vill hon sänka tröskeln in till ämnet. – Det är ett sätt att nå de elever som säger “nej, kan inte”, säger Johanna Rexgård. I sitt arbete som specialpedagog har…

Publicerat:

Pussel med praktik i pandemitider

Ovisshet, snabbt ändrade planer och inställda arbetsplatsbesök – men också ett kvitto på att de ligger långt framme i sin digitalisering. Vårterminen 2020 liknar ingen annan tidigare period för Malmö lärlingscenter. – Det eskalerade och blev rätt fort rätt nytt, men den digitala inkörsperioden har vi redan haft, konstaterar koordinatorn Mikael Svensson. På Malmö lärlingscenter…

Publicerat:

"Ha höga men realistiska förväntningar"

Patrik Sandberg, förstelärare på Komvux Södervärn, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Susanne Hansson. – Har du några tips på hur vi kan öka våra elevers måluppfyllelse? – Måluppfyllelse är ju vad vi alla strävar mot och det kan lätt bli klyschigt när man ska ge sådana tips, men jag gör väl ett försök. Jag vill…

Publicerat:

Läslots som vill vara härvarande med barnen

Läslotsar i förskolan är ett projekt som ska bidra till att fördjupa högläsningen och ge barn upplevelser av tidig läsning. Lotta Heij, barnskötare på Blomviks förskola, är en så kallad läslots. – Jag vill fånga alla barn och väcka deras nyfikenhet genom att bjuda in dem i en magisk värld. Det är mina ledord, säger…

Publicerat:

Att göra arbetet med hållbar utveckling hållbar

Från att inte ens sopsortera till att bli prisade som första skola i Malmö för sitt jobb med hållbar utveckling. Kryddgårdsskolan har jobbat hårt. – Vi stannar inte nu i och med att vi har fått utmärkelsen. Vi måste jobba hela tiden och också bli hållbara i just vårt arbete med hållbar utveckling, säger Elsa…

Publicerat:

Vägleder i kreativt klimattänk

Lågstadieläraren Rana Abi Haidar vägleder tredjeklassarna i arbetet med deras uppfinningar för ett skräpfritt och klimatsmartare Lindängen. – Man kan jobba ämnesövergripande även på lågstadiet, och få in kunskap och fakta genom praktiska övningar. När tredjeklassarna på Lindängeskolan skulle välja inriktning för sina uppfinningar i skolprojektet Innocarnival blev det tydligt vad som engagerade dem; klimatförändringar…

Publicerat:

Föräldraaktiv inskolning på särskild avdelning på Sjöhästens förskola

För att undvika att för många barn skolas in på förskolan vid samma tidpunkt startade Sjöhästens förskola avdelningen Småstjärnorna. Tillsammans med hög föräldraaktivitet blir inskolningen på Sjöhästen mer kvalitativ och anknytningen mellan barn och pedagog starkare. – Vi skolar inte bara in barn, vi skolar också in föräldrar, säger Mona Lindstedt, biträdande förskolechef. Avdelningen Småstjärnorna…

Publicerat:

Här blir barnens tankar till byggen

Med utgångspunkt i bygget av Gottorps centrum i utkanten av Malmö bidrar barnen på Bladbaggens förskola med sina idéer kring hur de vill utforma sin närmiljö. Barn från tre olika avdelningar på förskolan tränar bland annat på att samarbeta och kommunicera. Under flera månader har barnen skissat, klippt, klistrat, målat och byggt förslag till hur…