Publicerat:

"Alla elever gör sitt bästa"

Fanny Johansson, förstelärare och speciallärare inom skolområde autism: grundskola, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Karin Alvehus. – Vad är det bästa med ditt uppdrag? – Att det är varierat, jag får chans att arbeta som speciallärare med helt fantastiska elever i svenska och SO men också arbeta med handledning och stöd med ämneslärare i svenska och… Läs mer

Publicerat:

Hjälp Pedagog Malmö att bli ännu bättre

Pedagog Malmö strävar efter att vara en aktuell och inspirerande plattform. Allt för att det kollegiala lärandet ska öka i Malmö och i resten av Sverige. Men för att det arbetet ska kunna bli så bra som möjligt behöver redaktionen din input. Vad vill du läsa mer om? Har det faktiskt blivit något kollegialt lärande?… Läs mer

Publicerat:

Arbetar transspråkande på SFI med hjälp av tvillingböcker

För två år sedan gick Anette Wästberg med i en utvecklingsgrupp på skolan kring hur man kunde använda olika språk i klassrummet på Komvux under SFI-utbildningen. Då kom hon i kontakt med att arbeta transspråkande. – När jag började jobba här för fyra år sedan kunde man höra att “här inne pratar vi svenska, här… Läs mer

Publicerat:

"Om man inte ger tid för förberedelse så kan man inte heller förvänta sig resultat"

Fritidshemmet på Risebergaskolan är i flera avseenden unikt. Här görs bedömningar av hur varje elev når fritidshemsförmågorna, planeringstiden för pedagogerna är längre än på flera andra skolor och vårdnadshavare bjuds in till utvecklingssamtal med fullt fokus på fritids. För drygt tre år sedan fick fritidshemmet sin egen läroplan. Undervisningen som ska ske på fritids delades… Läs mer

Publicerat:

Att förstå en text – innan läsning

Karolina Göransson, lärare i samhällskunskap och historia på Pauliskolan, använder sig av modeller för inför-läsning i det språkutvecklande arbetet. – Vi nöter in en form som eleverna sedan ska göra automatiskt i huvudet.   Redan innan Skolverkets moduler i Läslyftet belyste språkutvecklande arbetssätt brukade Karolina Göransson lyfta ord och begrepp i sin undervisning. – Det… Läs mer

Publicerat:

"Stora möjligheter – och stort ansvar"

Karin Alvehus, rektor på Kommunikationsskolan, svar på “Skicka vidare”-frågorna från Charlotte Mårtensson. – Vilken är din starkaste drivkraft i ditt yrke? – För mig är skolans kompensatoriska uppdrag kärnpunkten. Det kan låta pretentiöst men jag har en genuin tro på vår förmåga att ge alla barn likvärdiga framtidsmöjligheter och på att vi kan vara en… Läs mer

Publicerat:

Lektionen börjar utanför klassrummet

Amra Dzindo har varit lärare i mer än 20 år. Den som lärde henne hur hon skulle vara på sitt arbete var ingen mindre än hennes egen son. – Jag började jobba med mig själv, säger hon om hur hon utvecklade sitt ledarskap. När Amra Dzindos son var liten kom han en dag hem från… Läs mer

Publicerat:

Elevens rätt starkaste drivkraften

Charlotte Mårtensson, sektionschef för SU (Särskilda undervisningsgrupper), svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Annica Månsson. – Vilken är din starkaste drivkraft i ditt yrke? – Min absolut starkaste drivkraft är eleven och elevens rätt till en bra skola. Våra elever ska få undervisning av hög kvalitet och den ska vara tillgänglig för alla våra elever. Och… Läs mer