Publicerat:

"Ger hjälp till självhjälp"

Elisabeth Olsson, Emilia Vainonen, Eva Gonner och Lena Ennemuist, studie- och yrkesvägledare på Komvux Malmö, svarar på ”Skicka vidare”–frågorna från Caterina Tirone Hedgärde. – Hur arbetar ni med studie- och yrkesvägledning med Sfi-elever? – Vi arbetar dels med att hålla informationer och föreläsningar för klasser inför fortsatta studier samt ger allmän information om utbildningssystem och… Läs mer

Publicerat:

Skarpt lärandeläge för nior som kodar

I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. – Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan, säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO. Tillsammans med it-pedagogen Emma… Läs mer

Publicerat:

"En källa till inspiration"

Catarina Tirone Hedgärde, SFI-lärare på Komvux Malmö, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Anna Berntsson. – Hur arbetar du med individualisering inom Gymnasie-SFI? – Inom SFI har vi kontinuerligt intag vilket innebär att vi tar emot nya elever så fort det blir en plats ledig i gruppen. Eftersom eleverna då befinner sig på olika nivåer i… Läs mer

Publicerat:

Lorensborgsskolan satsar på studiehandledning för elever

På Lorensborgsskolan fungerar studiehandledningen på ett effektivt sätt. Anledningarna är tre: planering, kommunikation och samarbete mellan klasslärare eller mentor och studiehandledaren. – Jag har ju sett stora framsteg på min elev tack vare det här, säger Camilla Olofsson, klasslärare. Emre Oguz, studiehandledare och modersmålslärare, förklarar att rollen som studiehandledare innebär att han är i skolan… Läs mer

Publicerat:

“Programmering ingång till matematik”

Programmering kan vara ingången till matematik för att få omotiverade elever intresserade av ämnet. Det menar Sumita Bhattacharyya, förstelärare i matematik och programmering på Oxievångsskolan. – Med programmering får eleverna ett visuellt resultat direkt som uppmuntrar dem att ta steget vidare och lösa nästa problem. 1 juli 2018 infördes programmering i matematiken. Kritikerna menar att… Läs mer

Publicerat:

"Variation ökar elevernas motivation"

Anna Berntsson, förstelärare på Bäckagårdsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Sarah Hederstierna. – Hur arbetar ni med varierad undervisning? – Bäckagårdsskolan har haft fokus på språkutvecklande arbetssätt och kooperativt lärande under en tid. Vi har haft föreläsningar, workshops och grupper med kollegialt lärande och skuggning och det har fått oss att prova en massa olika… Läs mer