Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Med utemiljön som lärmiljö

När atriumgården på Lindängeskolan rustas upp involveras olika ämnen, hittills både hemkunskap och slöjd. Till en början engageras eleverna i förberedelseklassen, men planen är att använda utemiljön som lärmiljö i många olika undervisningssituationer framöver. Lindängeskolans atriumgård är centralt belägen på skolan; elever och personal passerar den i princip varje dag. För ett par år sedan…

Publicerat:

Tävling i entreprenörskap inspirerar elever

Saft och sylt gjord på fallfrukt, tygpåsar sydda i återanvänt tyg och klassisk kakförsäljning. Entreprenörsandan var stor när nior på Fågelbacksskolan genomförde E-kampen. – Det bubblade verkligen i korridorerna och eleverna engagerade alla ämneslärare för tips och råd när de planerade sina affärsidéer, säger Anna Sahlin, matte och NO-lärare på skolan. Ett stort engagemang bland…

Publicerat:

Jobba med hållbarhet - både organisatoriskt och pedagogiskt

Att arbeta med hållbarhet i förskolan är så mycket mer än att diskutera sopsortering. Förskoleområde N1:s arbete har lett till att frågor och tankar kring barns inflytande och delaktighet har lyfts upp – på riktigt. Det har också lett till nytt sätt att organisera verksamheten. – Att jobba med hållbarhet är många delar. Men framförallt…

Publicerat:

Vill att eleverna ska äga sitt lärande

Genom frågebatteriet i google-presentation ”Jag i skolan”  vänjer sig eleverna på Djupadalsskolan från förskoleklass och framåt vid att styra utvecklingssamtalen. Lärarna som varit med och tagit fram materialet menar att det blir mer likvärdigt och rättvist för eleverna. Frågorna i “Jag i skolan” har använts länge på Djupadalsskolan, men för ett par år sedan gick…

Publicerat:

"Slöjd är ett ämne"

Monika Nilsson är slöjdlärare och nätverksledare i ett nystartat slöjdnätverk i Malmö. Tanken är att skapa en samsyn på bedömning och betygsättning i ämnet. På Rosengårdsskolan arbetar eleverna tematisk i slöjd i hård och mjuk slöjd, som Monika Nilsson, uttrycker det. – Eleverna ska förstå sambanden mellan materialen, säger hon. Slöjdnätverket i Malmö stad startades…

Publicerat:

Mångspråksböcker i biblioteket stärker elevers identitet

Med ett flerspråkigt fokus och mångspråksböcker i biblioteket arbetar Sofielundsskolan enligt devisen “Alla språk är kunskapsspråk”. – Det handlar om social rättvisa och det är identitetsstärkande, menar Fredrik Lindskoug, skolbibliotikarie. Sedan 2015 har han arbetat på Sofielundsskolan, som han själv kallar en mångsspråksskola. Majoriteten av eleverna har ett annat språk än svenska som modersmål och…

Publicerat:

"Det är en go plats att vara på"
– om att bygga skolkultur

Att förändra en skolkultur är inte något som låter sig göras i en handvändning. På Djupadalsskolan har arbetet med att förändra och bygga nytt varit långsiktigt och ihärdigt. – Vi har pratat mycket om att skolan blir inte bättre än vad vi gör den till. Vi började från början och har byggt helt nytt –…