Publicerat:

"Viktigt vara flexibel och prestigelös"

Anna Kersti Stjernfeldt, biträdande rektor på Lindängen grundsärskola, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Sevi Karoussi. – Vad är det bästa med ditt uppdrag? – Att få vara en del av varje elevs bästa skola –  Min drivkraft är att tillsammans med personalen kunna göra skillnad för varje enskild elev, och att göra det tillsammans. Det… Läs mer

Publicerat:

Så arbetar de förebyggande mot radikalisering av elever

Hur kan skolan arbeta med sociala och psykologiska faktorer som kan vara anledningen till varför en elev kan vara i riskzonen för att rekryteras till våldsbejakande extremism? Rafi Farouq och Felix Unogwu utbildar skolor och personal för att arbeta förebyggande mot radikalisering av elever. Malmö stad har riktlinjer mot våldsbejakande extremism där arbetet sker efter… Läs mer

Publicerat:

Kooperativt lärande på hela skolan

Hela Nydalaskolan jobbar med kooperativt lärande (KL). Men hur jobbar man som skolledning för att få ett sätt att bedriva undervisning till att bli en kultur och något som sitter i väggarna? – Vi är en skola med samma mål som gäller i alla verksamheter – oavsett vilken roll du har på skolan, säger Linda… Läs mer

Publicerat:

Förskolans yngsta utforskar
tid och rum

När de yngsta barnen på Dekanens förskola visade intresse för Johanneskyrkans klocktorn blev det upptakten till ett projekt kring tid, rum och deras plats i staden. – Genom att vi bygger projekten på pedagogisk dokumentation och har det som ett verktyg för att lyssna in barnen så arbetar vi också med inflytande och delaktighet genom… Läs mer

Publicerat:

"Våga tänka annorlunda"

Sevi Karoussi, rektor på Sockerbruksskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Fanny Johansson. – Vad är det bästa med ditt uppdrag? – Det bästa med mitt uppdrag är att få vara rektor grundsärskoleelever med autism, att lyfta fram denna målgrupp av elever. En grupp som annars kommer i skymundan. – Hur resonerar du kring inkludering? –… Läs mer

Publicerat:

Hälsotänket ska genomsyra hela Mellandhedsskolan

Mellanhedsskolan har tagit ett helhetsgrepp kring hälsa. I ställer för att fastna i en diskussion om varför eleverna inte når målen eller varför de mår dåligt, vill skolan med sitt hälsotänk byta fokus till frågeställningen “Vad är det som gör att vi mår bra?”. – Vi hade en massa idéer och sa att vi måste… Läs mer

Publicerat:

Teamkänslan viktig på spetsutbildning

Söderkullaskolans spetsutbildning i engelska lockar elever från hela stan. Engelskläraren Ulrika Lindblom jobbar mycket med teamkänslan i klassen: – Just i spetsklassen får man jobba mycket med klimatet; alla är medvetna om hur duktiga alla är, och det blir lätt prestationsångest när man ser “vad alla andra kan”. Sedan hösten 2014 finns en av landets… Läs mer

Publicerat:

"Alla elever gör sitt bästa"

Fanny Johansson, förstelärare och speciallärare inom skolområde autism: grundskola, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Karin Alvehus. – Vad är det bästa med ditt uppdrag? – Att det är varierat, jag får chans att arbeta som speciallärare med helt fantastiska elever i svenska och SO men också arbeta med handledning och stöd med ämneslärare i svenska och… Läs mer