Publicerat:

"Bygga relationer det viktigaste"

Dervo Jugo, barnskötare på Gullviksskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Josefine Andersson. – Hur är din syn på kunskap och lärande utifrån ett fritidshemspedagogiskt perspektiv? – Vi vill lyfta och synliggöra lärandet på skolan – det gör vi till exempel på en anslagstavla där alla våra aktiviteter skrivs upp, och hur de kopplas till läroplanen. Vi… Läs mer

Publicerat:

Olika lärmiljöer lockar fram det 100-språkiga barnet

Personal på Visans förskola tar avstamp i varje barns individuella behov och vad de vill utforska i sitt lärande när de formar undervisningen. De utgår från övertygelsen att barn har 100 språk och att det talade språket endast är ett sätt att kommunicera. Därför använder de sig av olika miljöer och material för att locka… Läs mer

Publicerat:

Tonsatte förskolornas visionsarbete

Under drygt tre år har förskolorna i område Öster 1, under ledning av förskolechef Gezim Isufi, jobbat med sin vision ”Barnens värld”. En vision som nu har blivit tonsatt. – Det var dags att ge visionen näring och ta den till en ny nivå. För en vision som inte får bränsle blir bara drömmeri, säger… Läs mer

Publicerat:

Att hitta fritidshemmets identitet

Det har gått tre år sedan det kom ett nytt kapitel i läroplanen som satte fritidshemmets roll på kartan. Men fortfarande är det många skolor som kämpar med att hitta rätt i arbetet med fritidspedagogiken. – Det absolut vanligaste som skolor behöver ha hjälp med är att få till en målstyrd verksamhet och i det… Läs mer

Publicerat:

"Vill hjälpa dem se möjligheterna"

Josefine Andersson, adjunkt på fritidspedagogutbildningen på Malmö universitet, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Camilla Jensen. – Vad är det mest inspirerande med din yrkesroll? – Som verksam adjunkt på Malmö universitet på Grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshemmet känner jag att min yrkeskompetens från ”golvet” efter många års lärartjänstgöring både i skola och på fritids bidrar… Läs mer

Publicerat:

Flerspråkigt studiestöd hjälper elever

För elever som inte har svenska som sitt modersmål kan språket hindra inlärningen i skolan. Studiestödet Tell kan hjälpa elever att dra nytta av sin flerspråkighet genom att exempelvis lösa en uppgift på sitt modersmål först och sedan skriva det på svenska. – Eleverna har upptäckt att de kan mycket mer än de trodde, säger… Läs mer

Publicerat:

Vill göra EU-lärandet lustfyllt

Europeisk fördjupning på samhällsprogrammet, eget EU-val och certifiering som Europaparlamentets ambassadörsskola. Borgarskolan tar ett pedagogiskt helhetsgrepp om demokrati och Europafrågor. – Vi vill att eleverna blir medvetna, säger Sigrid Malmqvist, lärare i allmänna ämnen på Borgarskolan. Sedan några månader tillbaka är Borgarskolan certifierad som en av Europaparlamentets ambassadörsskolor. Det innebär att skolan på ett strukturerat… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt lyssna in kollegor"

Camilla Jensen, förste fritidslärare på Mellanhedsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Jörgen Ekberg. – Vad innebär förstelärarollen i fritidshem för dig? – Att vara en positiv drivkraft som har viljan att utveckla verksamheten, men även viljan att utvecklas som person. Att vara lyhörd och kunna lyssna in kollegor. Det är viktigt att ha ett helhetsperspektiv… Läs mer