Skolverkets Läslistor
Och nu så har sommaren kommit…
Pedagog Malmö startades 2011 med målet att öka det kollegiala lärandet i Malmö för pedagogisk personal i förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Sedan dess har det skrivits ett stort antal artiklar, gjorts filmer, poddavsnitt och bjudits in till massor av utbildningar.
Det hela baseras på att ni som jobbar i Malmö vill dela med er av er kunskap och kompetens. Att ni vågar berätta om det som gick bra, om det som inte gick bra, om det som fick er att tänka efter och om det som utmanade er. Att inspirera varandra och delta i ett kollegialt lärande handlar inte bara om att berätta solskenshistorier – det handlar om att dela med sig av allt det som nämns ovan. Det är först då vi kan få till ett lärande.
Så tack till alla er som bidragit och till alla er som läser! Vi hörs igen i höst.
Tillsammans blir vi bättre!
Tips: Språkutveckling och transspråkande
Sommarens lästips blir en sammanställning med temat “språkutveckling och transspråkande”. Redaktionen har valt ut några av alla de artiklar som har publicerats under senaste terminen.
- På Pedagog Malmös temablogg “Språkutveckling PDM” har språkutvecklare Cristina Nordman bloggat om flera perspektiv på språkinlärning och flerspråkighet som resurs.
- ”Transspråkande gav mig ytterligare tankar om hur man kan arbeta mer interkulturellt i klassrummet och på så sätt främja alla elevers lika värde.” Sofia Aprile berättar hur hon arbetar med ett flerspråkighet i klassrummet på Apelgårdsskolan.
- NO-lärarna Eva Månsby och Eva Cederberg på S:t Petri skola tar hjälp av bland annat seminarieövningar kring vetenskapliga texter för att träna eleverna inför gymnasiearbetet i årskurs tre. “Det fanns inga ja- eller nej-svar på frågorna, de är ställda så att man ska gå i djupet av texten och indirekt tvingas till att använda ämnesspecifika begrepp”, säger Eva Månsby.
- På Drakens förskola finns en introduktionsavdelning för 20 nyanlända barn mellan tre och fem år, som inte talar någon eller mycket lite svenska. I samband med forskningsprojektet “Möjligheter för förskolan i en migrerande värld” upptäckte de nya sätt att arbeta språkutvecklande med barnen.
- Svenska som andraspråk är en tuff kurs för eleverna på Komvux Malmös vård- och omsorgsprogram. För att få fler att nå målen har en egendesignad utbildning gjorts – och det har gett goda resultat! “Man börjar läsa på en lägre språknivå samtidigt som man läser gymnasiets yrkesämnen parallellt. Det är tufft för eleverna i början men sedan skördar de frukterna”, säger Slavica Rankic, rektor.