Linda Sikström är en av flera coacher som stöttar lärare att utveckla sitt ledarskap. Foto: Fredrik Thunberg.

”Vi nystar och hittar pusselbitar som kan filas till”

Hon menar att det är komplext att vara lärare och det är höga krav på ledarskapet i klassrummet. Här är fler reflektioner om ledarskap med Linda Sikström, en av flera som jobbar med fortbildningen Lärare som ledare.

I Pedagog Malmös podd från 30 januari 2024 berättade musikläraren Kevin Nguyen om hur det var att som nyexad lärare ha uppemot 500 elever, och om hur han så småningom blev en självsäker och trygg ledare i klassrummet. I podden nämner han Linda Sikström som coachat honom genom Lärare som ledare.
Linda Sikström arbetar med fortbildningen Lärare som ledare tillsammans med Daniel Prsa, Alexander Borgström och Magnus Bååth. Tillsammans handleder och coachar de lärare som vill ha stöd för att fördjupa sitt ledarskap.

Här kommer hennes tips och tankar efter att ha lyssnat på podden med Kevin Nguyen:

– Hur var det att lyssna på podden med Kevin Nguyen, hur kändes det att höra honom berätta?

Det är intressant att höra Kevin sätta ord på hur han har utvecklat sin undervisning av att delta i Lärare som ledare! Förutom att det är intressant att lyssna på Kevins reflektioner om hur han utvecklat sin undervisning så blir jag så glad över att han upplever att han känner sig mer självsäker i sin yrkesroll och att han har ökat sin tilltro på sig själv.

– Vad är det lärare oftast behöver jobba på när ni möter dem? Vilka är de ”vanligaste misstagen”?

Du behöver behärska dina undervisningsämnen. Du behöver kunna bygga (och bibehålla) goda relationer till elever men även till deras föräldrar. För att undervisningen ska fungera behöver eleverna också ha goda relationer till varandra. Du behöver ha kunskap om anpassningar och stöd för att varje elev som du möter i din undervisning ska få förutsättningar att nå så långt som möjligt. Ofta undervisar du många elever samtidigt och varje elev har olika erfarenheter och bakgrunder. Det är komplext att vara lärare.

Kevin beskriver några olika situationer som jag har återkopplat till honom om. Jag brukar säga till de lärare jag möter ”Använd mig som dina extraögon. Vilken lektion är klurigast, under moment och aktiviteter känner du att eleverna tappar tråden eller utmanar?”. Sedan börjar vi tillsammans nysta och se vart det leder. Kevin beskriver den processen, vi nystade och hittade olika pusselbitar som kunde filas till så att bitarna blev lättare att foga samman.

– Han pratar mycket om ha ett bra flöde på lektionerna, hur har man det?

Kevin pratar om ett bra flöde och beskriver hur det påverkar både honom och eleverna när det finns hinder i flödet. Ett jämnt flöde är mycket mer effektivt än ett flöde som har toppar och dalar. Är det någon/några elever som ofta kommer in sent efter rasten? Då får vi fundera på hur vi kan ”få in” eleverna så de kommer i tid och det kan ibland vara ett lite större projekt.

Under tiden vi arbetar med det så kan vi placera den försenade elevens bänk/bord nära klassrumsdörren så behöver inte eleven förflytta sig tvärs genom hela klassrummet när resten av gruppen (och du) är i lektionsläge. Ett jämt flöde är mycket mer effektivt.

– Vilka är dina tips till den som vill stärka sitt ledarskap i klassrummet?

Börja nysta. Ta hjälp av en kollega. Du kan också be din chef kontakta mig eller mina kollegor.

– Är detta applicerbart också inom förskola eller inom andra sammanhang?

Att nysta tillsammans, att bygga pussel tillsammans, att få nyfikna öppna frågor om mitt arbete och att någon kan vara de där extraögonen till mig. Det är jag övertygad är utvecklande och lärorikt oavsett i vilken verksamhet du arbetar, oavsett vilken position du har och oavsett hur många år du har i ditt yrke.