
Safer Internet Day – Tillsammans för en tryggare digital värld!
En av de stora fördelarna är att tekniken kan hjälpa till att effektivisera inlärningen genom att ge snabba återkopplingar och kreativa lösningar. Eleverna har också inspirerats av möjligheten att använda AI för att skapa mer levande och interaktiva presentationer, vilket har bidragit till ökat engagemang och en förbättrad inlärningsupplevelse. Ett tydligt exempel är en elev i årskurs 7 med grava språkstörningar, som lyckades förträffligt med sin presentation. Tack vare AI-tekniken kunde eleven fokusera på att skapa en muntlig video med hjälp av sina enkla stödord och meningar på franska, vilket gjorde att eleven kunde uttrycka sig på ett sätt som annars hade varit svårt.
Samtidigt har vi också fått erfara AI-teknikens begränsningar. Eftersom AI-system bygger på programmerade algoritmer kan de ibland ge felaktig information eller missförstå sammanhang. AI är trots allt en teknik utan känslor, och samspelet mellan människa och AI kan aldrig helt ersätta den mänskliga interaktionen i klassrummet. Därför krävs alltid en kritisk granskning av AI-genererat material för att säkerställa dess relevans och korrekthet.
För tillfället är de AI-program vi har tillgång till i Malmö stad:
Andra AI-program får vi inte använda i nuläget, men det är möjligt att detta kan förändras framöver. Ett tydligt exempel är AI-genererade bilder, där ett vanligt porträtt av en människa kan förvrängas till oigenkännlighet – ibland på ett sätt som gränsar till det absurda. Ansiktsdrag kan förändras, proportioner kan bli felaktiga, och subtila detaljer som ögonuttryck eller symmetri kan förloras, vilket kan leda till både komiska och oroande resultat.
I vissa fall kan AI till och med skapa bilder där personer ser ut att ha extra kroppsdelar eller där ansikten smälter samman på ett surrealistiskt sätt. I grund och botten handlar detta om integritet och identitet. När en bild manipuleras på ett sätt som förvränger verkligheten kan det påverka hur vi uppfattar och litar på visuell information. Det väcker frågor om autenticitet, källkritik och hur AI bör användas i en pedagogisk kontext. Just därför är det avgörande att hantera denna teknik med eftertanke och kritisk blick, särskilt i skolmiljöer där elever behöver utveckla en medvetenhet om både möjligheter och risker med AI-genererat material.
Läs också blogginlägget ”AI låter oss anpassa undervisningen”.
Trots dessa utmaningar har AI visat sig vara ett ovärderligt verktyg för att utveckla undervisningen och inspirera eleverna på sätt som tidigare inte var möjliga. Genominteraktiva övningar, anpassat lärande och automatisk återkoppling har tekniken öppnat dörrar till nya sätt att undervisa. Den har inte bara skapat fler möjligheter för lärande utan också gjort franskundervisningen mer levande, varierad och inkluderande. Med AI kan undervisningen anpassas efter varje elevs behov, så att de får stöd i realtid, kan arbeta i sin egen takt och utveckla sina språkkunskaper på ett mer målinriktat och engagerande sätt.
En av de stora fördelarna med AI-genererade bilder är att de kan anpassas för att stödja elever med olika inlärningsbehov. Vissa elever kan lätt bli stressade eller distraherade av för många detaljer i en bild, vilket kan göra det svårare för dem att fokusera på det väsentliga. Genom att använda AI för att skapa bilder där det viktigaste lyfts fram och bakgrundselement tonas ner, kan vi göra lärandet mer tillgängligt och tydligt. Detta är särskilt värdefullt i språkundervisningen, där visuella stöd ofta används för att förtydliga begrepp och kontext. På så sätt kan AI bidra till en mer inkluderande undervisning där fler elever får möjlighet att ta till sig innehållet på ett sätt som passar dem.
Den 19 februari får Höjaskolan besök av Mette Mjöberg Tegnander från Pedagog Malmö för en intervju om hur AI-teknik används i franskundervisningen, liksom i andra undervisningssammanhang. Intervjun genomförs på plats, och vår rektor Daniel Jeppsson är även inbjuden att delta. Vi ser fram emot att dela våra erfarenheter och insikter under intervjun med Pedagog Malmö och hoppas att detta kan inspirera fler att utforska AI som ett pedagogiskt verktyg.
Genom att integrera AI på ett genomtänkt och ansvarsfullt sätt kan vi öppna upp nya möjligheter för lärande och undervisning, där teknik inte ersätter läraren, utan snarare fungerar som ett stöd för att förstärka och individualisera undervisningen. I stället för att ses som ett hinder kan AI bli en naturlig del av klassrummet, där teknik och pedagogik samverkar för att skapa en mer motiverande och effektiv lärmiljö för både lärare och elever.
Med rätt användning kan AI bidra till att frigöra tid för mer kvalitativa möten mellan lärare och elever, möjliggöra mer dynamiska undervisningsmetoder och stödja elevernas utveckling genom anpassadelärresurser. Genom att omfamna dessa möjligheter kan vi rusta både oss själva och våra elever för framtidens lärande och arbetsliv.
Läs även blogginlägget ”AI låter oss anpassa undervisningen”.