En dansande klass

Elever i danssal.

En solig dag i början av mars besöker vi Västra Hamnenskolan när de inleder sitt samarbete med Skånes Dansteater. Liselott Lindahl, som arbetar med dansteaterns dialogverksamhet, träffar klass 8 A för att berätta om Skapande skola-projektet de ska göra tillsammans och presentera vad samtida dans kan vara. Klassen fick bland annat se kortfilmen Dansplaneten som på ett lekfullt sätt guidar oss nyfikna in i vad kroppsprat är och hur man kan förstå en dansare.

Projektet som Västra Hamnenskolan och Skånes Dansteater gör tillsammans är otroligt bjussigt och genomarbetat. Efter den inledande presentationen får klassen vid nästa tillfälle komma till Skånes Dansteaters studio och träffa en dansare, Peder Nilsson, som håller workshop. Peder håller högt tempo och får igång gruppen att dansa sin morgon och sina frukostbestyr. Vardagliga rörelser som alla kan relatera till. Det dansas på linje, högt och lågt och lekfullheten är stor. Rörelserna som klassen gör är inspirerade av föreställningen ”Snapshots of a crowd” av koreografen Lidia Wos.

Med på workshopen är även skolans idrottslärare, Markus Hansson. – En av vinsterna med att jobba med Skånes dansteater är att eleverna får komma iväg och byta lärmiljö, säger Markus. De får lära sig danser och sätt att uttrycka sig som inte jag hade kunnat ge dem. När eleverna dansar och utrycker sig i dans så upplever jag att de även får ett bättre självförtroende. Under workshop nummer två på dansteatern så filmar Markus lektionen för att senare kunna jobba vidare med eleverna. – Dansen på Skånes dansteater underlättar min bedömning. Det blir två tillfällen fler än vad jag annars hunnit med, säger Markus. Jag kan använda denna dansen som inspiration för eleverna när vi har dans på idrotten. Vi kan bygga vidare på att de mentalt är inställda på dans och fortsätta med andra danser. Jag kan även använda danstillfällena som en motivation för elever som genomfört dansen men som kanske känner sig oroliga för andra moment.

Dans på scen.

Som avslutning på samarbetet ser klassen föreställningen ”Snapshots of a crowd” som workshoparna utgick ifrån. Igenkänningen blir hög men gruppen får också ta del av en konstform som de flesta aldrig tagit del av innan. Genom det gedigna förarbetet blir dansen satt i ett sammanhang och lättare att ta till sig. Efter föreställningen pratar vi med Vera Larsen, Jasmine Shir och Henrietta Paglert från Västra Hamnenskolan. Vera har dansat en del och blev väldigt imponerad av dansarnas teknik. – Jag vet hur svårt det är men de får det att se lätt ut. Alla tre tyckte workshoparna var roliga och framförallt att man kunde känna igen det de hade gjort i föreställningen. – Man fattar mer nu, om vi inte hade haft workshoparna kanske vi hade tyckt att det var lite flummigt. – Det bästa med projektet var att det inte fanns något rätt eller fel, det kändes skönt att kunna göra utifrån sig själv.

Med muskler från Sveriges största fristående dansinstitution, en engagerad idrottslärare och en klass på lekhumör så kan samtida dans bli något som inte upplevs som flummigt utan något att samlas kring på dansplaneten.