
Metoden Teach back för att säkerställa att vi förstår varandra
Med tanke på vårt begränsade arbetsminne som kan hantera ungefär sju informationsenheter kan vi avlasta det genom mallar och modeller för tänkande.
Missa inte smörgåsbordet av mallar och modeller på Malmö delar! Du hittar både tomma mallar, deras syfte och användningsområden. Klicka på rubrikerna nedan så kommer du till Malmö delar.
VÖL-schemat passar bra när du ska introducera ett nytt arbetsområde. Schemat hjälper eleverna att fastställa vad de kan. Det väcker också deras nyfikenhet: vad vill jag veta och det sammanfattar lärandet som skett.
Med begreppslistor får eleverna hjälp att bena ut en djupare förståelse av ord och begrepp. Hjälp dem att jobba och tänka systematiskt.
Ett Venndiagram ordnar tänkandet på så sätt att det synliggör likheter och skillnader mellan olika begrepp. Jämför likheter och skillnader.
Ta hjälp av Fiskbensdiagrammet för att reda ut och göra det tydligare vad ett problem kan bero på. Orsak – verkan. Det leder också fram till förändrings- och förbättringsidéer.
Cirkelmodellen är en stöttande arbetsmodell och passar exempelvis bra i genrepedagogik. Eleverna får jobba systematiskt med stöttande aktiviteter för att bygga upp kunskap och till slut klara sig på egen hand.
Samtalskorten hjälper elever att skapa struktur i ett samtal genom att förtydliga syftet och förväntningarna med samtalet.
Vill du dela?
Saknar du någon modell som du vill dela? Mejla Malmö delar.
Ha en riktigt fin arbetsvecka!