Ett tema med kalasbra hållbarhet

alt=””
Hurra, hurra, hurra - nu blir det födelsedagsfest varje dag! Grattis till alla elever på Örtagårdsskolans grundsärskola, terminens tema går i hållbarhetens tecken och lär bli festligt värre! Festfixarna är redo, kalasplaner smids och förberedelserna är många, inget får lämnas åt slumpen. Hela kalaset avslutas med en hejdundrandes fest där alla är bjudna! 

”Födelsedagsfirandet återfinns i mängder av kulturer, dock inte i alla. I äldre svensk tradition var det ett okänt fenomen. Det normala under svensk medeltid var snarast att folk visste ytterst lite om när de var födda – flertalet tycks inte ens ha vetat vilket år händelsen ägde.” (Harrison, 2011) Check på födelsedagshistorik. Som sagt, inget får lämnas åt slumpen, ska man ha fest bör man veta lite om temats bakgrund – Kanske någon mer än jag som hade ”annat att tänkta på” under historielektionerna i skolan? Två flugor i en smäll – Kunskapande inte bara för eleverna …

Inbäddat i alla festligheter finns även en djupare och viktig aspekt, hållbar utveckling. Vår planet ska vara grönskande, full av liv och ett fungerande samhälle även för våra elever i framtiden och deras barn, barnbarn och barnbarns barn. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Något som eleverna på Örtagårdsskolan får lära sig under temats arbetsgången är hur hållbarhetstänkande, återvinning och kreativitet är så mycket mer än att sortera ritpapper, släcka lampor och käka ekologiskt. Hur firar man en födelsedag utan att bli ruinerad både i plånboken och på jordens resurser? Som en del av temat tillverkar eleverna presenter av återvunnet material, där det enda som sätter stopp för kreativiteten är den egna fantasin. Och hur roligt är det inte att få en unik present tillägnad just för dig som ingen annan i hela världen har, snacka om ett vinnande koncept!  Grön återvinningstriangel.

Att arbeta tematiskt är inte bara roligt, elevnära och lustfyllt. Det är även ett sätt att involvera flera ämnesområden i en härlig blandning. Hemkunskapen står såklart för kalasets läckerheter, språket stimuleras med många nya begrepp och klassiker som Kalas Alfons Åberg ”Alfons ska ha ett eget kalas, faster Fiffi tycker det ska bli roligt att ordna en riktig jättefest…”  kan läsas om och om igen. Den skapande kreativiteten når inga gränser, hoppas vi har presentpapper så det räcker? Ämneseleverna jobbar med räknesagor där uppgiften är att hjälpa två zebror att ordna ett kalas utifrån en ”att göra lista”.

…Som avslutning och för att tacka varandra för en härlig vecka dansar vi in helgen med fredagskul i temats tecken där Stevie Wonder och hans Happy birthday blandas med Bamses födelsedag, Grattis Smurfan och Kool & The Gang, snacka om en bred repertoar, här finns något för alla – ingen lämnar rummet utan den rätta fealingen av fredag.

När mina kollegor presenterade terminens tema kom jag att tänka på alla år jag jobbat på förskola och kommentarer från åtskilliga barn som ”Du får inte komma på mitt kalas” ”Jag ska bara bjuda flickorna” och ”jag ska ha kalas på det största leklandet som finns, ska du bara ha ditt kalas hemma?”  Ett kalastema är inte bara lysande ur ett kunskapsperspektiv utan även av etiska aspekter. Alla får inbjudningskort, ingen behöver känna sig utanför, alla får uppleva känslan att öppna en väl inslagen present. Det blir en gemensam upplevelse som involverar alla, inte bara de mest populära, de som har föräldrar som har råd att låta sina barn gå på kalas eller de som följer normen, även den som är mer vild än tam är en självklar gäst när vi tillsammans skapar ”Varje elevs bästa fest”.

 Grattis till dig och grattis till mig – Kalasbra hållbarhet för framtiden! Shake it Örtagård!