Från elevkoordinator till framtida skolledare – en resa mot ledarskap

Exempel på böcker om ledarskap i skolan: 'Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning', 'Att skapa effektiva team', 'Professionsutveckling och kollegialt lärande' och 'Lärande ledarskap'.
Foto: Nancy Scucchia
Att söka till Skolledarskap i sikte var inte ett självklart steg för mig. Tankarna snurrade: Passar jag i en ledarroll? Har jag rätt bakgrund? Men med stöd från kollegor och en peppande chef vågade jag skicka in min ansökan, något jag är väldigt tacksam för idag.

Som elevkoordinator utan lärarutbildning har jag ibland ifrågasatt om det finns en naturlig väg framåt inom skolan. Men utbildningen har verkligen visat att det finns plats för oss med olika bakgrunder. Den ger mig verktyg att växa, både i min nuvarande roll och som framtida ledare.

Nya perspektiv på skolledarskap

Redan under de första utbildningsdagarna fick vi en inblick i hur Grundskoleförvaltningen i Malmö är organiserad, och vilket stöd som finns för skolans verksamhet. Det blev tydligt att man inte står ensam som skolledare, stödet finns där.

Vi fick även som uppgift att intervjua en biträdande rektor, där jag valde att intervjua både en biträdande rektor och en administrativ chef. Uppdraget beskrevs som komplext men meningsfullt med stort ansvar: personalledning, elevfrågor, trygghet, administration, särskilt stöd och skolutveckling. Det jag tar med mig starkast är vikten av samarbete och av att skapa en trygg och strukturerad miljö, för både elever och personal.

Ledarskap i praktiken

Samtalen väckte många tankar hos mig. Hur viktig är egentligen ledarens närvaro i vardagen? Vilka delar är mest utmanande, de operativa besluten eller det långsiktiga utvecklingsarbetet? Både relationellt ledarskap och strategisk förmåga verkar vara avgörande. För mig har det blivit tydligt att ett framgångsrikt ledarskap kräver flexibilitet, lyhördhet och en stark vilja att förstå och stötta människor.

En annan viktig lärdom är att tydliga rutiner är avgörande, särskilt när pressen är hög och kraven många. Det krävs tålamod, tid och självmedkänsla när man är ny i rollen. Vi har också diskuterat behovet av mer kunskap inom juridik och beteendevetenskap, områden som jag ser som avgörande för ett tryggt beslutsfattande.

Att hitta mening i ledarskapet

Trots att ledarskapet kan innebära stress och höga krav, var det tydligt att de vi intervjuade ändå upplevde sitt uppdrag som väldigt meningsfullt. De såg sin roll som central för skolans utveckling och elevernas möjligheter att lyckas.

Det har fått mig att inse att ledarskap inte bara handlar om struktur och ansvar. Det handlar också om engagemang, driv och att vilja göra skillnad, varje dag.

Balans mellan hjärta och struktur

Det som dröjer sig kvar starkast efter utbildningens första moment är insikten om att ledarskap i skolan handlar om balans. Balans mellan relationer och rutiner, mellan att vara mänsklig och samtidigt kunna fatta nödvändiga beslut.

Med stöd från utbildningen, kollegor och förvaltningen känner jag mig nu mer trygg i min utveckling. Jag har fått med mig både konkreta verktyg och nya perspektiv och framför allt modet att våga ta nästa steg. Resan mot skolledarskap har bara börjat, men jag ser fram emot varje steg.

Nancy Scucchia, Elevkoordinator på Annebergsskolan

Läs mer:

Uppstart – skolledarskap i sikte (2025-10-02)

Skolledarskap i sikte – en ny resa har börjat (2025-09-29)