AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Kom-i-gång med ASL, del 3 – kurs vt15
Under våren förbereder sig 65 Malmöpedagoger fördelat i tre grupper inför höstens skolstart genom att delta kursen Kom-i-gång med ASL (’Att Skriva sig till Läsning’ – med datorn som skrivverktyg).
- Del 1. Teknik samt logistik och teknisk handhavande.
- Del 2. Grunden för ASL och barns tidiga skriv- och läslärande.
- Del 3. Organisation av ASL-arbetet
- Del 4. Bedömning och Lärande Rum.
3. Organisation av ASL-arbetet
Miniseminariun: Organisation och struktur av ASL-arbetet
Flera små miniseminarier handlade om
- Arne Tragetons skrivgång som barnen arbetar efter.
- Vad ”spökskrift” är och hur man kan introducera spökskrift.
- Organisation och struktur av datorskrivande och andra aktiviteter i klassrummet:
Workshop: Stationssystem
Deltagarna fick i tvärgrupper prova på olika aktiviteter i ett roterande stationsystem. Det blev en stund då det även gavs möjlighet att prata med kollegor från andra skolor.
På en station fick deltagarna arbeta i par med att skriva meningar med givna ”börjor”:
På nästa station illustrerades och monterades texterna:
På en station fick deltagarna göra mattearmband. Trä nabbipärlor på en gummisnodd efter ett bestämt mönster:
På denna station är det färgläggning av mandalas:
En station handlade om att öva grundformerna för handskrivna bokstäver. De gjorde vi genom att skriva regnbågskrumelurer med inspiration från skrivdans:
På sista stationen var det tangentbordsträning i både analog och digital form. Här är det en anlog tävling om vem som hittare en bokstav snabbast:
Förstahandsupplevelser av betydelse för språklig utveckling
En grupp fick träffa Bo Lindvall, samordnare för Malmö Naturskola. Bo förklarar att barnen behöver förstahandsupplevelser att få rätt förståelse och kunskap kring ord och begrepp. De behöver komma nära verkligheten så att alla sinnen berörs. Genom att vi pedagoger skapar gemensamma upplevelser för barnen får vi dem att prata och språka. Det handlar också om att inkludera de barn som annars kanske inte har samma upplevelser som sina kamrater. Mer om detta går att se i filmen Att lära för hela livet. Med hjälp av Pedagogiska kartor, Malmö stad, kan du som pedagog hitta ’lärande rum’ i Malmö utanför klassrummet.
Text & foto:
Charlotte Christoffersen
samordnare ’ASL i Malmö stad’
Pedagogisk Inspiration Malmö
Deltagare
Det är totalt 90 pedagoger från 28 olika skolor i Malmö som deltar i utbildningen. Kursdeltagarna är lärare i förskoleklass och åk 1-3 varav två är förstelärare med inriktning på ASL, lärare i grundsärskola och kommunikationsklass, specialpedagoger, fritidspedagoger. Pedagogerna deltar under 4 halvdagar i någon av de fyra omgångar som kursen ges. Under kommande läsår ges även pedagogerna möjlighet till fortsatt stöd och erfarenhetsutbyte genom att delta i sex nätverksträffar utspridda över läsåret. Arrangör är Pedagogisk Inspiration Malmö.