Skolverkets Läslistor
Läsfrämjande arbete kopplat med MIK i skolbiblioteket
Jag hade detta i bakhuvudet när jag funderade på hur jag och mina kolleger i årskurs 3 skulle kunna arbeta med informationssökning. Hur kan vi väva in MIK i undervisningen på ett naturligt sätt? Kan vi koppla ihop det med vårt läsfrämjande arbete?
I vårt mål med att lära eleverna att söka information valde vi denna gång att arbeta med författare som tema. I detta arbete tänkte vi att eleverna skulle få träna och lära sig att söka information men också lära känna olika författare, skriva en presentation, göra ett muntligt framträdande och skapa genom digitala medier.
Vi inledde vårt arbete med att prata om hur och var vi hittar information. Vi pratade om vad en söktjänst som Google är och hur det fungerar när vi söker efter information.
Eleverna fick sen i uppgift att välja var sin författare de ville ta reda på mer om och även en bok av författaren som de läst och ville boktipsa om. Det är inte alltid lätt att plocka ut vilken fakta som ska användas. Presentationerna skulle vända sig till skolans alla elever och därför fick de fundera över vilken fakta som kunde fånga kompisarnas intresse.
För att prova olika sätt att uttrycka sig på och dela med sig av information valde vi att eleverna skulle få spela in en film av sina boktips och sedan skapa QR koder av dessa.
Efter att ha skrivit ett manus och tränat med en kompis spelade vi in. Jag hade förberett med stativ, mikrofon och tyg i olika färger som de kunde välja att använda som bakgrund till boken. Vi valde att bara spela in deras röst och ha boken i bild. Detta var ett nytt sätt för eleverna att arbeta på och de tyckte det var jätteroligt. När filmen var färdiginspelad skapade vi en QR-kod och tillsammans med en bild av boken finns de på biblioteket så att andra elever kan lyssna och få tips om böcker.
Arbetet har varit ett roligt sätt för eleverna att lära sig söka information, prova olika sätt att uttrycka sig på och inspirera andra till läsning! Eleverna har varit engagerade och mycket stolta över sitt arbete. Eller som en elev uttryckte det: ”Detta är världens bästa sak att göra!”
/Johanna Unnborn Rydén Hyllievångsskolans skolbibliotek
Vill du veta mer om projektet? Här berättar Johanna mer om hur det gick till.