Ledtrådar i korridoren

Bild 1 (vänster): Personer står vid ett fönster och skriver på ett papper under en ledtrådspromenad inomhus. Bild 2 (höger): Två personer tittar på ett papper vid ett fönster där en juldekoration och ett hoprullat band ligger på fönsterbrädan.
Foto: Helena Jeppsson
Använda musik och trasiga strumpor för att tillsammans med eleverna föregripa texten? Tja, varför inte?

Jag är väl knappast ensam om att på RT-maner* introducera nya texter med att låta eleverna fundera över omslaget och spåna kring titeln. Kanske skulle jag kunna variera detta moment?

Jag får en idé

Förra hösten berättade en kollega  om att hon på en konferens hade hört talas om s.k.  ledtrådspromenader för att introducera texter. Förvisso var infon knapphändig, men jag tänkte att detta ändå skulle kunna vara ett koncept väl värt att testa. Kungsgatan 44 där Komvux håller till stoltserar knappast med de glammigaste lokalerna, men fönstersmygarna i F-korridorerna lämpar sig väl för aktiviteter som springdiktamen och skulle det visa sig även för ledtrådspromenader.     

Vad gjorde vi?

Eleverna fick veta att vi skulle arbeta med en novell och att de i par skulle resonera kring olika ledtrådar som skulle ge dem information om novellen. Jag spelade “Ser du stjärnan i det blå” för dem i klassrummet som första ledtråd och sedan fick de ta del av övriga ledtrådar i korridoren, där jag hade dukat upp med bl.a. en trasig strumpa, julpynt och en bild på Leonardo di Caprio. Aktiva, engagerade och nyfikna elever grubblade, verbaliserade och jämförde tankar och idéer.

Vad kunde det handla om? Ledtrådarna ledde fram till Sara Kadefors magnifika julnovell “Tiggaren” (publicerad i novellsamlingen ”Noveller för världens barn” 2013),  där en av karaktärerna trots hål i strumpan påminner “en smula om Leonardo di Caprio”.  I år körde jag favorit i repris i min nya klass som med förkrossande majoritet önskar fler ledtrådspromenader. Kul med variation och ett bra sätt att bli taggad inför läsningen, säger eleverna.

  • RT = Reciprocal Teaching