
Ögonblicksforskning och relationell pedagogik – E-boken släpps!

Hur kan du nå djupare förståelse för hur relationell pedagogik samspelar med lärandet?
Hur stöttar det kollegiala lärandet din egen utveckling som pedagog?
Tolv förskolor i Malmö har arbetat i en undersökande handledningsprocess och funnit svaren på dessa frågor under ledning av Elizabeth Flórez, uvecklare i genus- och normkritisk pedagogik, Pedagogisk Inspiration Malmö. Arbetet har dokumenterats i en e-bok Ögonblicksforskning och relationell pedagogik som publiceras idag.
Processen startade i konstruerandet av luppar som en konkret artefakt och metafor för vad som skulle underökas. Pedagogerna formulerade frågeställningar utifrån de vardagliga ögonblick de såg i luppen för att sedan observera verksamheten vid sex olika tillfällen och reflektera över dem både enskilt och tillsammans med handledare och kollegor. I processen medverkade Sven Persson, professor i pedagogik på Malmö Högskola, genom att koppla teorin till praktiken och därmed fördjupa förståelsen för verksamheten.
Dina cookie-inställningar hindrar dig från att se innehåll från YouTube. Du kan enkelt ändra dina inställningar för Funktionella cookies, så att du kan ta del av innehållet.