
När klassrummet blir gränslöst – svenska lärare utforskar Metaverse
Den 3/3 hade alla gymnasielärare i matematik en gemensam studiedag. En av workshoparna, med cirka fyrtio deltagare, handlade om övergången mellan högstadiet och gymnasiet i ämnet matematik och hur vi kan skapa en röd tråd för eleverna över stadierna. Jag (Marie Sjöblom från Pedagogisk Inspiration Malmö) berättade om ett skolutvecklingsprojekt i vilket tre högstadielärare och tre gymnasielärare samarbetade kring frågan för att ta fram förslag på hur vi tillsammans kan arbeta för att stärka den röda tråden. I projektet ingick också en mindre enkätundersökning med svar från gymnasielärare, högstadielärare och elever i årskurs 1.
På workshopen diskuterades först resultaten från skolutvecklingsprojektet och sedan fick lärarna i mindre grupper diskutera hur vi skulle kunna göra annorlunda eller nytt kring övergången. Det var viktigt att inte ”skylla” på högstadielärarna – att skapa en röd tråd är något vi gör tillsammans!
Ett antal områden identifierades som viktiga i arbetet kring övergången, till exempel:
Pedagogisk Inspiration Malmö har också fått ett uppdrag att titta på samtliga övergångar, så detta är en fråga det kommer att jobbas mycket med framöver i Malmö!
/Marie Sjöblom