Spanska ögon öppnar nya perspektiv på Komvux Malmö
Sfi-lärare skapar lust för läsande
– Vi ville skapa en gemensam läsupplevelse för våra elever i Sfi 2C. Det gemensamma textsamtalet är oerhört viktigt, säger forskningen, och vårt mål är att stimulera eleverna till att läsa skönlitteratur och använda biblioteken. Vi har ett bra samarbete med vårt eget bibliotek på Södervärn och har fått mycket stöd från personalen där, säger sfi-lärarna Christine Tegnér, Ulf Rödholm, Kristina Komstedt och Birgitta Mörkeberg.
Ca 100 sfi-elever, uppdelade i tre nivåer, har deltagit i läsprojektet på Södervärn. Skolan köpte in klassuppsättningar från Vilja förlag; Simhallen av Per Alexandersson, Sånt är livet av William Kowalski, Vägg i vägg av Bim Wikström samt Stugan vid sjön av Anna Hansson.
– Vi läste mycket innan vi startade projektet och fick olika förslag från vårt bibliotek. Vi diskuterade oss fram till dessa fyra böcker. Det var viktigt att ha en bredd på böckerna, både svårighetsmässigt och innehållsligt. Dessutom ville vi välja en författare som hade möjligt att komma till skolan och samtala med eleverna. Vi hade turen att få hit Bim Wikström.
Metoderna har anpassats efter sfi-grupperna
– Varje grupp fick en egen boktitel, och de har jobbat med böckerna på olika sätt efter sina egna förutsättningar. Exempelvis har modersmålslärare deltagit i två av grupperna.
Eleverna jobbade först i hemgrupper, där de läste och diskuterade under ledning av lärare.
-Vi har tränat olika lässtrategier och hur man kan ta till sig skönlitteratur. När eleverna läst färdigt böckerna, fick de plocka guldkorn ur dem, en mening som de tyckt var bra, och förklara varför den var bra.
Sedan bildade man tvärgrupper.
– Eleverna berättade för varandra om boken de läst med hjälp av tankekartor. Därefter kom de tillbaka till hemgrupperna för att berätta vad de fått veta om de andra böckerna. Den boken vill jag läsa! hördes flera gånger i klassrummen.
I projektet ingick studiebesök på Stadsbiblioteket och skolans eget bibliotek där eleverna fick information och tillfälle att ställa frågor till bibliotekspersonalen.
– Vi gjorde också en Mannequin challenge , som går ut på att du mitt i en rörelse ska stanna upp och stå helt still, samtidigt som någon filmar dig och en låt spelas. Det var en idé från en elev att vi skulle göra denna film i biblioteket.
Högläsning i smågrupper stod också på programmet.
– Vi ville lyfta fram högläsningen och bildade flera grupper där rektorer, administratör, konversatörer, lärare och bibliotekarier fick läsa högt för eleverna.
Eleverna i projektet är sedan tidigare vana vid arbete med tema som varar under flera veckor.
– Vi har ett gemensamt tema varje termin, så de är vana vid att arbeta efter ett koncept och en röd tråd. Det går att genomföra ett sådant projekt, även om eleverna är på olika kurser och nivåer.
Sfi-lärarna har dokumenterat hela arbetsprocessen under drygt tre veckor med eleverna.
– Projektet har haft positiv effekt. Vi har oftare sett eleverna låna böcker på biblioteket. De har kommit igång med läsningen!
Författarbesök på sfi Södervärn: Bim Wikström
Till bokprojektet på Södervärn hörde också ett författarbesök. Bim Wikström besökte sfi-eleverna för att prata om skönlitteratur och läsande. De hade förberett sina frågor och på scenen i skolans aula fanns en panel av elever.
Vilka böcker är viktigast för dig?
– De jag läste som barn. Böcker av Tove Jansson. Hennes böcker har följt mig hela mitt liv. Mina föräldrar kommer också från Finland. Astrid Lindgrens böcker är också viktiga för mig, särskilt Mio min Mio.
Vilken är den bästa bok du skrivit?
– Det borde egentligen andra svara på. Den som betyder mest för mig är IQ70. Jag hade mycket känslor för den när jag skrev den.
Vilken författare tycker du bäst om?
– Torgny Lindgren. Hans texter är så fantasifulla, som sagor.
Jag vill bli författare – vilka råd kan du ge mig?
– Ge aldrig upp! Om man vill något väldigt gärna, då ska man göra det.
Är det sant eller fantasi det du skriver?
– Allt jag skriver är fantasier. Det är påhittat – fiktion. Men det kommer ju inte från ingenstans. Det är tankar, och sådant jag hört, som jag blandar ihop.
Vad tycker du bäst om: Att läsa eller lyssna på böcker?
– Just nu lyssnar jag mest, när jag cyklar, promenerar, diskar och städar. Min man är lite trött på mig för jag har alltid något i öronen.
Vet du slutet på boken när du börjar skriva den?
– Ja, jag börjar alltid med slutet och skriver sedan fram till det.
Vad vill du skriva i framtiden?
– Jag har just nu avslutat en teaterpjäs, eller musikal, som ska spelas i Klippan på pappersbruket i sommar. Det vill jag gärna göra mer. Också berättelser för barn och unga.
Jag tycker om att skriva lättlästa böcker, som Vägg i vägg. Just nu håller jag på med en ny bok Gå i otakt, är arbetsnamnet.
Elever i publiken fick också ställa frågor till Bim, och det blev en hel del.
– Det var många spännande frågor, sa Bim innan hon avslutningsvis läste en kort berättelse, Salami, ur novellsamlingen Salami och 13 andra noveller.
FAKTA
Bim Wikström är författare, dramatiker, låtskrivare, redaktör och korsordskonstruktör. Hon debuterade som författare 2001.
Hon har skrivit texter, noveller, sånger och läseböcker för skolbarn i alla åldrar, från förskolan till högstadiet.
Bim Wikström undervisar också som speciallärare på särvux i Lund. Nu är hon dessutom nybliven lättlästredaktör hos Vilja och Nypon förlag. Hon menar att lättlästa böcker kan vara en ingång till läsning och det skrivna språket. ”Att se människor upptäcka läsning och knäcka läskoden är helt fantastiskt. Det är också kul att det nu kommer mer lättläst för vuxna, så att de slipper läsa barnböcker” har Bim sagt i olika intervjuer.