Nytt på Malmö delar
Talen 11-20
Vi har storleksordnat, adderat och subtraherat. Förra onsdagen antog vi en ny utmaning. Vi skulle titta närmare på talen 11-20. Målmoln på tavlan.
Arbetspasset introducerades med en filmsnutt följt av ramsräkning i ringen. Alla skulle vara delaktiga.
Det var ett magiskt ögonblick då tio ental förvandlades till ett tiotal. Förvandlingar har vi för övrigt bekantat oss väl med de senaste veckorna, genom alla sagor vi läst tillsammans.
Samtal om tiotal och ental. Praktiskt arbete i ringen med 10-bas och talkort.
Alla fick ett talkort. Sen var det fritt fram att bygga. Alla var delaktiga.
Det är viktigt att tiotalen och entalen hamnar på rätt plats.
Entalen fyllde vi på nerifrån och de skulle ligga snyggt och fint intill tiotalet. Då blev det lättare att avläsa. Alla fick peka, räkna och säga; tio, elva, tolv, tretton, fjorton. Språket har en viktig plats i allt vårt arbete.
En härlig palett med olika tal mellan 11-20. Tiotal och ental på rätt plats.
Dokumentation i räknehäftet. Tydlig instruktion med modell på tavlan.
Det gick som en dans.
Arbetspasset avslutades med en kort genomgång om hur vi skriver talen.
Ett litet arbetsblad till det.
Ser fint ut.
Efter ett mastigt arbetspass var vi välförtjänta av både frukt och rast. Fortsättning följer, detta var bara början…
I fredags repeterade vi alla talen mellan 11-20. Vi storleksordnade dem och var och en fick återigen bygga med tiotal och ental.
Ett likadant arbetsblad som sist, fast med dubbelt så många uppgifter, avslutade fredagens mattepass.
I måndags och tisdags repeterade vi talen 11-20 ytterligare. Under tiden ena gruppen hade idrott, passade vi på att dela in resterande barn i tre nivåanpassade grupper. Det blev ett kvalitétspass med 8 barn i varje grupp. Vi började med att ramsräkna och storleksordna talen, i ringen. Därefter repeterade vi vad tiotal respektive ental är.
Sedan var det dags för något kul.
Vid ett bord satt fyra barn. Alla fick välja några tal och bygga dem. Sedan skulle talen stämplas i räknehäftet.
Avslutningsvis skulle de skriva vilket tal de hade stämplat, både med siffror och med bokstäver.
Full aktivitet.
Tydliga instruktioner och höga förväntningar på ordning och reda.
Snyggt och fint.
En mycket uppskattad arbetsuppgift.
Talet tjugo var inte helt självklart. Skulle vi verkligen inte stämpla några ental? När vi tittade på talkortet såg vi att det stod en nolla på entalsplatsen. Alltså var svaret nej.
För att möjliggöra stämplingsarbetet delades övriga fyra barn in i två par. Ett par jobbade med att befästa subtraktion inom talområdet 0-10, på iPaden. Det andra paret tränade addition på datorn. Barnen roterade sedan på de olika arbetsstationerna.
Idag var det dags för repetition igen. Dessutom skulle vi lära oss talens grannar inom talområdet 11-20.
Tydligt mål i blickfånget.
I ringen hjälptes vi åt att storleksordna talen. Alla fick säga och alla fick göra.
En praktisk övning. Alla fick ett talkort. Därefter, genom samarbete, skulle barnen ställa upp sig på en rad. Den som hade det lägsta talet längst till vänster och den som hade det högsta talet längst till höger.
Efter en hel del förarbete var detta inga problem.
Ett barn fick ställa sig upp och visa sitt talkort. Talets grannar fick komma upp och ställa sig bredvid.
Alla fick säga sina tal.
Dags att befästa dagens nya kunskaper ytterligare. Genomgång av arbetsuppgift.
Ja, ni ser själva. Rosenknopparna levererar!
Text och bild: Katharina Olofsson