Vad ska vi äta?

Krokodil gjord av knäckebröd och gurka.

Hur barnen runt ett måltidsbord äter beror väldigt mycket på oss vuxna som delar måltiden tillsammans med dem. Jag tänker framförallt på vikten av att presentera maten som serveras för barnen på ett spännande och utforskande sätt för att väcka barnens nyfikenhet. Det gör stor skillnad om jag som vuxen är med och utforskar maten som erbjuds tillsammans med maten. Om jag dessutom sätter ord på min egen upplevelse ökar benägenheten för att barnen också vill vara med och utforska.

Här kommer ett exempel. Om det i en skål finns ugnsrostad morot kan jag med hjälp av beskrivande ord locka barnen till att själva vilja prova för att se hur de tycker att något smakar eller känns. ”Jag tycker att moroten är mjuk inuti men har lite tuggmotstånd på utsidan”.

Helt plötsligt smakar barnen på maten med syfte att undersöka och utforska snarare än för att avgöra om det är gott eller inte. Så, öva er på att visa upp maten på ett utforskande sätt och prata matupplevelser med barnen!

Illustration: Colourbox

Text: Sofia Lönnquist