
Metoden Teach back för att säkerställa att vi förstår varandra
Vi cyklar genom tunneln med mosaikbilden av Zlatans Leende. Strax efter befinner vi oss i skolans personalrum. Där är det är gott fika framdukat och vi möts av en härlig stämning. En bra början på en eftermiddag med workshops kring IKT & lärande i SKIFTNYCKELENS tecken.
Denna sena eftermiddag den 8 oktober, deltog runt trettio pedagoger på Värner Rydénskolan i någon av de tre workshops som fanns att välja mellan:
Syftet med eftermiddagens workshops var att ge en första introduktion och bekantskap till några av de utvalda och prioriterade utvecklingsområden som Utvecklingsgruppen på skolan har arbetat fram, se tidigare blogginlägg.
En enkätutvärdering av workshopen, se här, visar att lärarna tyckte det var lärorikt, givande och intressant. En del pedagoger tyckte det var mycket att ta in, att de känner sig osäkra och önskar mer tid för repetition och att få prova i ett mer konkret sammanhang.
Skolans Utvecklingsgrupp tänker att kollegor och medarbetare ska ges flera tillfällen för att kunna sätta sig in i verktygens funktioner och dess pedagogiska möjligheter. Men det är såklart svårt att få med hela bokens innehåll på första sidan.
Många av pedagogerna ser de pedagogiska möjligheterna med de verktyg de fick prova under eftermiddagen. Flera blev väldigt sugna på att arbeta i Google Drive med delade dokument tillsammans med sina elever. Dokumentens kommentarfunktion som kan användas för formativ bedömning väckte särskild förtjusning.
Samtidigt uttrycker pedagogerna en uppgivenhet över att det inte finns tillräckligt med elevdatorer på skolan så att media & IT kan bli ett dagligt verktyg i skolarbetet för alla klasser.
I workshopen om Digitalt berättande lyste kreativitetens glödlampa. Det är lätt att bli förälskad i programmet PhotoStory3 och det glittrade lite extra i ögonen på dem som i slutet av eftermiddagen visade upp sina filmer för kollegorna. Det var tydligt att digitalt berättande gav mersmak.
Workshopen samt utvärdering visar också att det det är svårt att reda ut begreppen kring Google Drive, Google Apps och Outlook – och varför Google Apps när Outlook finns? Det är såklart inte lätt veta eftersom information inte nått ut till all skolpersonal ännu. Om framtida workshops ska kännas meningsfulla kan det dock vara bra att känna till hur det förhåller sig med dessa saker. Se förklarande skiss här.
Text & foto:
Charlotte Christoffersen