”Få vara med och göra skillnad”
”Får energi av möten med elever”
– Varför valde du ditt nuvarande yrke?
– Att möta och träffa människor är en drivkraft. Skolans värld är väl den bransch där man träffar mest människor. Där finns många möten mellan olika människor som tilltalar mig.
– Vad klarar du dig inte utan i ditt yrke?
– Jag behöver med jämna mellanrum träffa barn och elever för att kunna få deras input och möta dem. Det ger mig energi. Jag har redan nu bokat in skolbesök och hunnit med flera, jag vill ha en regelbundenhet i verksamhetsbesöken. Skolbesök är prioriterad tid och jag vill försöka hinna med så många som möjligt. Jag gör dem tillsammans med skolkommunalrådet och har haft jättespännande besök där jag träffar både skolledning och gör klassrumsbesök.
– Peter hur tänker du att det redan goda samarbetet mellan skolförvaltningarna kan bli än bättre?
– I en stad som Malmö med en ung befolkning där skolan är ett sammanhållande kitt så är samarbetet och en helhet för barnen i deras skolgång viktig. Nu är en ny gymnasiedirektör och en ny grundskoledirektör på plats och i början på nästa år kommer en ny förskoledirektör. Ett fokus kommer vara att få ihop en helhet gällande samtliga övergångar och barnens skolgång.
Läs alla tidigare Skicka vidare här!
– Du har alltid haft ett stort barnfokus i ditt uppdrag i förskoleförvaltningen och med all säkerhet snart även i grundskoleförvaltningen. På vilket sätt kommer du att bidra till att utveckla varje elevs bästa skola?
– Grundskoleförvaltningen har gjort en fantastisk resa under de här åtta åren; åtta år av ständigt förbättrade resultat och en struktur med en tydlig inriktning på varje elevs bästa skola. Jag kommer att titta på, lära mig och sätta mig in i detta arbete och sedan kan vi tillsammans i förvaltningen skruva och utveckla för att förbättra ytterligare. Förhoppningsvis kommer jag att kunna bidra med erfarenheterna jag tagit med mig från förskolan. I ramverket Varje elevs bästa skola finns förutsättningarna för att det fortsatt ska vara en god utveckling i grundskolan.
– Vem vill du skicka vidare till?
– Jag vill skicka vidare till Sarah Nilsson, matematik och NO-lärare på Elinelundsskolan. Jag var på ett klassrumsbesök i årskurs 7 och möttes av ett gäng matteexperter.
– Hur har du som förstelärare tagit dig an matematiken?
– Hur har du skapat den energin och gett eleverna förutsättningar som har gjort att du bara har matteexperter i ditt klassrum?