Bättre samarbete i klassen efter innovationsarbete
Ibland känns det som att man får bevittna ett ögonblick som eleverna kommer minnas länge. Idag var ett sådant tillfälle. Vi hade besök av Sandberg Development och Softhouse som hjälpte oss att sätta ihop den allra sista delen av vår Rocket-Timer. Ingenjörerna Rafael och Adrian kopplade upp sig via kamera som projicerades på vår storbildsskärm, så att alla kunde följa när de lödde ihop de små sladdarna i vår ljusblå raket. Eleverna satt knäpptysta, fulla av nyfikenhet.
När allt var klart var det dags att logga in i appen. För att respektera GDPR valde Softhouse att skapa en version där användarna representerar olika djur istället för att använda namn eller personliga uppgifter. Själv blev jag en liten ödla och plötsligt förvandlades tekniken till något både tryggt och lekfullt.
Mitt i allt dök skolledningen upp. De blev lika imponerade som vi, inte bara av den färdiga produkten, utan också av den energi, glädje och det engagemang som spreds i rummet. För precis här syns det som är kärnan i ett sådant här projekt nämligen teknik i samspel med kreativitet, samarbete och ansvar med fokus på lärandet.
Sedan kom det där magiska ögonblicket då eleverna själva fick trycka igång timern. På skärmen såg de hur nedräkningen startade, hur raketen började räkna och hur färgen plötsligt växlade när tiden var ute. Några provade korta intervaller, andra längre, och genast startade diskussioner: Vad betyder färgerna? Hur kan detta hjälpa någon i vardagen? Det blev så tydligt för eleverna hur en enkel idé kan bli till ett konkret hjälpmedel, både i skolan och hemma.
Och mitt i allt, en nästan historisk händelse för alla fick plötsligt ta fram sina egna mobiler. Enda gången det någonsin händer i klassrummet! Det blev ett kittlande ögonblick när alla loggade in och började jämföra och fråga ”Vilket djur blev du? Hur kan jag läsa av statistiken?” Någon testade till och med att ”låtsasduscha” flera hundra gånger och skrattade gott åt hur statistiken rusade i höjden. Som tur var nollställdes appen under eftermiddagen och efter det hoppas vi att ingen fuskar. För tanken är ju att spara vatten, samtidigt som det är en rolig grej. Vi får väl se… jag kommer definitivt att testa själv innan veckan är slut!
Och effekten? Nu vill alla duscha kortare. Att en idé som började som en tanke på hållbarhet och vardag kan landa i en färdig produkt, framtagen tillsammans med riktiga företag, är något alldeles särskilt. Våra elever har inte bara byggt en Rocket-Timer , de har byggt stolthet, mod och framtidstro.
Och vet du vad? Ikea har nyligen tagit fram en liknande lösning. Men det betyder inte att de hann före oss, tvärtom visar det att våra elevers idé ligger helt rätt i tiden. Att sitta i ett klassrum i Malmö och se att ens tanke matchar det som stora företag utvecklar globalt, det är verkligen ett kvitto på både kreativitet och mod. Jag är så stolt över alla våra ingenjörer i Alfa 6.
När jag stod där och såg elevernas glädje, deras skratt när de jämförde djur, deras nyfikenhet på att förstå statistik och deras förmåga att tänka ”på riktigt” om hållbarhet, slog det mig hur skört och samtidigt kraftfullt lärande är. En idé kan börja som en lekfull tanke i ett klassrum och plötsligt sitter man där med en färdig produkt som väcker både engagemang, delaktighet och en känsla av mening. Det gör mig ödmjuk inför uppdraget som lärare; att inte bara undervisa, utan också skapa utrymme för elevernas idéer att växa, blomma och bli verklighet.
Att ni tar er tid att kliva in i klassrummet, stannar upp, pratar med eleverna och verkligen ser dem, det gör skillnad. För oss lärare betyder det oerhört mycket, men för eleverna betyder det ännu mer. Ni visar att deras idéer och arbete är viktigt på riktigt. Tack för att ni var där idag och delade stunden med oss. Det är i de små mötena, blickarna och orden som tillit och engagemang växer.
Tack för att ni satsar på lösningar som gör skillnad i vardagen och som dessutom handlar om något så viktigt som vatten. Genom att dela er tid, er kunskap och ert engagemang med våra elever visar ni att innovation inte bara är teknik, utan också omtanke om världen vi lever i. Ni har inte bara hjälpt oss bygga en Rocket-Timer, ni har gett våra elever en känsla av att deras idéer kan bidra till en mer hållbar framtid. Ni har varit med och bidragit till att teknikintresset ökat något enormt. Tack för gott samarbete och för att vi fick möjligheten att förverkliga elevernas dröm.