Skolledarskap i sikte 6.0 – en ny resa har börjat

Bild i kvällsljus, en kikare ligger på en mur.
Efter två års uppehåll var det äntligen dags att starta den sjätte omgången av Skolledarskap i sikte. Den 4–5 september samlades tio förväntansfulla deltagare – Lukasz, Resul, Nancy, Johanna, Rebecka, Sara, Kristin, Fllorent, Christiaan och Kaisa – på Rönnen för att tillsammans med programledarna Anders Lindmark och Elisabet Graci påbörja sin resa mot ett möjligt skolledarskap.

Om programmet

Skolledarskap i sikte startade 2016 och är ett ettårigt utvecklingsprogram för medarbetare inom Grundskoleförvaltningen (GRF) som är intresserade av att utforska skolledarskap. Syftet är att väcka intresse och rusta deltagarna för att kunna söka skolledartjänster.

Programmet har genomförts fem gånger tidigare, med totalt 112 deltagare. Av dessa har ett 60-tal haft eller har idag skolledartjänster – ett tydligt kvitto på programmets betydelse.

Programmets mål

·    Skapa förutsättningar för medarbetare inom GRF att ta steget in i skolledarskap

·    Utforska skolledarskapet i relation till GRF som politiskt styrd organisation, samt förstå hur styr- och ledningssystemet påverkar skolledarrollen

·    Ge insikt i vilket stöd Grundskoleförvaltningen erbjuder sina skolledare

·    Förmedla grundläggande kunskaper inom ledarskap, gruppteori, kommunikation, samtalsstrukturer, organisationsutveckling, evidensbaserade möten, systemteori och lärande organisation

·    Utveckla det egna ledarskapet

För att uppnå dessa mål varvas teori, föreläsningar och litteraturstudier med praktiska moment såsom workshops, övningar, intervjuer, studiebesök, observationer samt träning i analys och reflektion.

En intensiv och inspirerande uppstart

Uppstarten var som vanligt fullmatad. Förutom praktisk information om programmet hade Elisabet och jag bjudit in 17 gäster som bidrog till att ge deltagarna en inspirerande start.

Först ut var Max Gregerstedt, David Jonsson, Jenny Esbjörnsdotter-Karlsson och Katarina Svenning – alla biträdande rektorer i Malmö. Under ett samtal modererat av Elisabet delade de med sig av sina erfarenheter kring rollen som biträdande rektor, både det roliga och det utmanande, samt vad uppdraget innebär. Deltagarna fick också möjlighet att ställa frågor direkt till dem.

Därefter hälsade avdelningschef Linda Deltinger och HR-chef Annika Andersson alla välkomna till programmet. De lyfte varför programmet är viktigt för förvaltningen och delade med sig av sina tankar kring ledarskap – insiktsfullt och engagerande.

Upplevelsestigen – en uppskattad tradition

Ett återkommande inslag vid uppstarten är vår Upplevelsestig – ett antal stationer som synliggör förvaltningens arbete och hur skolledare får stöd i sin vardag. Stationerna bemannades av:

·    GRF:s styr- och ledningssystem – Johanna Callegari och Josefin Smedberg

·    Utbildningschefsrollen – Helena Kindh

·    Pedagog Malmö – Fredrik Thunberg

·    ASU – Daniel Pamp och Linda Sikström

·    HR – Charlotta Ekberg, Ellen Lindstedt, Carin Antonsson och Anna Mellgren

·    Ekonomiavdelningen – Pajtesa Arula

Deltagarna fick ta del av information, arbeta med case och reflektera kring skolledarskapets komplexitet och möjligheter.

Reflektioner och framtidstro

Efter två intensiva dagar var deltagarna fyllda av intryck, ny kunskap och nya perspektiv. Reflektionerna som samlades in vittnade om nyfikenhet, respekt för skolledarrollen och en ökad förståelse för det stöd som Grundskoleförvaltningen erbjuder.

Nu väntar ett år av lärande, utveckling och upptäckter – och vi ser fram emot att få leda denna resa tillsammans med våra deltagare.

Läs också: Uppstart för Skolledarskap i sikte