När alla eleverna gått hem…

Maria Schedvin står i ett hav av bokhyllor.
...och festen är slut för länge sen. När det är dags att börja rensa och röja, slänga och spara, flytta på en dammråtta, dricka en kopp kaffe. I lugn och ro! Lite för tyst egentligen. Lite för konstigt med ett skolbibliotek utan elever och lärare. Men, avslöja det inte för någon, lite skönt också.
Maria Schedvin står i ett hav av bokhyllor.
Förvirrad bibliotekarie i rensartagen

Förvirringen är stor

I slutet av en vårtermin får iallafall jag alltid känslan ”vad är det egentligen vi har gjort”. I ett svagt ögonblick och påverkad av sistarycketslutspurten känns kvalitén och tankarna om att ha varit en del av skolutveckling väldigt långt borta.

Men när fingrarna och hjärnan börjar samarbeta, knattra fram siffror och statistik, aktiviteter och utvecklingsgrupper, läs- och informationssökningsprojekt börjar det minut för minut att kännas så där revolutionerande skolbibliotekshärligt i magen igen.

Att blicka framåt

Och det som alltid lyckas förvåna mig. Att jag där och då, med min slutkörda och fnittertröga hjärna får nya idéer och tankar som jag bara måste skriva in som nya målsättningar i nästa läsårs mediateksplan. Och jag vet så väl, att när det är dags att cykla tillbaka till jobbet efter semestern. Då pirrar det i magen igen.

Efter nya/gamla elever att möta med nya/gamla böcker, efter nya/gamla/nygamla samarbeten med nya/gamla kollegor, efter flowet i jobbet då jag glömmer tid och rum och bara njuter av hur fantastiskt det är att få vara en så viktig pusselbit i skolans verksamhet.

Lgr11 hjärta skolbibliotek

Lgr11 är mitt arbetsredskap. I den här bloggen kommer ni kunna följa Bäckagårdsskolans mediateksarbete med läroplanen. Välkomna tillbaka i höst!