Nytt på Malmö delar
Hur kan teater synliggöra våra fördomar samt inkludera alla på skolan?
Vi började med en skrivövning där vi skulle hitta på en egen berättelse efter någon annans påhittade karaktär. Vi skulle först beskriva en frukostscen och därefter skulle vi fylla på med en dramatisk händelse som hade hänt före frukosten och till sist skulle vi knyta ihop berättelsen på ett tillfredsställande sätt. En utmanande uppgift! Det är lärorikt att sätta sig i en annan persons liv. Intressant att många av kvinnorna hade valt en manlig karaktär.
Sedan var det dags för grupparbete. Vi fick möta våra förutfattade meningar när vi skulle tillsammans sätta ihop ett filmmanus. Många skratt blev det när vi skulle beskriva karaktären; en irländsk, röd- och frishårig hen som brukade leka med sitt hår och bar en svart långklänning. Hen var en ensamstående imam med en dotter som vägrade bära slöja men älskade leka med Barbie-dockor. Hen bodde i miljonprogrammet, satt i rullstol och hade fobi för hissar och som en hemlig hobby besökte hen protestantiska Gudstjänster. Så kan det bli när man släpper loss ett gäng Genuspiloter. Du vill väl också se filmen? Vem vet kanske kommer den ut snart i en bio nära dig 😉
Efter den här underbara övningen berättade Monica om sitt arbete med “problemungdomarna” – många av eleverna saknade helt betyg från grundskolan och hade varit utsatta för mobbning och kände sig utstötta ur gemenskapen. Tillsammans med sina elever har Monica skapat en gripande kortfilm om just mobbning. Idéen kom från en av eleverna som hade själv råkat ut för det. Han ville göra en “mörk” film, en film som visar verkligeheten precis som den är. Han skrev manus, andra elever agerade, regisserade, filmade, hjälpte till med rekvisitan och en tjej skrev till och med en låt till filmen. Fantastiskt arbete som har blivit ett lyft för eleverna som för första gången vågade ta sig till skolans aula när det väl var dags för premiären.
60 lärare såg föreställningen och eleverna fick stående ovationer! Vi hade förmånen att se filmen, som tyvärr inte finns tillgänglig för allmänheten, den var mycket känslosam många torkade sig i ögonen efteråt. Sorgligt nog minskar den estetisk verksamheten i skolorna coh ändå är det ett fantastiskt verktyg för eleverna både att lära sig samarbeta med varandra, lära sig praktiska kunskaper och få en röst och ett erkännande för sitt arbete.
Här är några kommentarer från genuspiloterna:
”Givande som alltid att träffa genuspiloterna. Härligt att träffa er alla igen!”
”Oerhört kreativt sätt att komma i gång med skrivande på. Monica var entusiasmerande. Jag träffas gärna en dag med henne och går vidare i processen”
”Verkligen bra igår! Monicas arbetssätt passar perfekt på Barn- och fritidsprogrammet, både i mina och flera av mina kollegors ämnen. Extra kul att skapa karaktärsschema!”
”Bra dag. Bra med praktiska övningar och att få följa ett konkret projekt. Skrivstunden var bra, kan jag direkt använda in i mina kurser. Bra som ingång i ett filmprojekt. Tack!”
”Föreläsningen med Monica var inspirerande, kreativ, intressant, givande och verkligen något som jag kommer att bära med mig i min lärarvardag”
Det är härligt att veta att vi, genuspiloter ha ett forum där vi fortbilda oss och förespråkar ett kritisk förhållningssätt gentemot normer som kan begränsar elevernas livsvillkor och handlingsutrymme.
Tex: Aila Partanen, genuspilot på Pauli skolan.
Teckning av Sara Böök, genuspilot, Nyalatin.