Elefant-jämförelser steg 4

Bild på och faktatext om elefanter.

Språkgrupp 1 är den grupp som vid tiden för februarilovet låg precis på gränsen till att knäcka läskoden. Vi har sedan dess tränat läs och skriv tillsammans ett pass om dagen.

Vi har då läst och skrivit gemensamt och enskilt utifrån små skönlitterära böcker eller faktaböcker. Det vi tränat gemensamt ena passet, har barnen fått göra på egen hand dagen efter. Barnen har visat en fantastiskt fin utveckling under våren. Alla kan nu läsa och skriva.

Tiden var inne. I fredags skulle alla barn i Språkgrupp 1 skriva jämförelser helt på egen hand. Efter att de senaste veckorna ha tränat både muntligt och skriftligt, gemensamt och i par, kände sig alla säkra och taggade.

 

Instruktion på tavla.

Det blev ingen större förberedelse förutom målmolnet på tavlan…

Bild på och text om elefanter.

…och ett förslag på hur de kunde starta sina meningar.

Det var knäpptyst i klassrummet. Pennorna glödde i handen på de 21 knopparna. De gjorde allt på egen hand och var strålande glada och stolta efteråt. Här kommer ett blandat urval av resultatet.

Bild på och faktatext om elefanter.

Här jämförs betar, öron och storlek.

Bild på och faktatext om elefanter.

Tämja (här ”tenda”) är ett begrepp vi pratat mycket om, men som inte var lika självklart när det var dags att skriva på egen hand.

Bild på och faktatext om elefanter.

Fantastisk utveckling hos ett barn som inte varit i Sverige speciellt länge.

Bild på och faktatext om elefanter.

Dags att börja träna på de små bokstäverna. Tämja blev ”temna”. Härligt försök!

Bild på och faktatext om elefanter.

Här blev tämja ”tejmia”. Inget fel på självförtroendet.

Bild på och faktatext om elefanter.

Skrovlig hud – slätare hud. Denna elev har dubbelt så många bokstäver med i texterna nu, jämfört med för bara tre veckor sedan. Det händer saker!

Bild på och faktatext om elefanter.

Vilken prestation av ett barn som varit i Sverige i två år.

Bild på och faktatext om elefanter.

Tämja blev nästan helt korrekt – ”teja/temja”. Här ska vi träna på att skriva S på rätt håll.

Bild på och faktatext om elefanter.

 Tämja blev ”telta” – underbart! B kan lätt bli D så här i början.

Rosa ros.

Vi har nått över förväntan i våra tre språkgrupper, därför kommer vi fortsätta jobba på detta sätt en bit in på höstterminen.

Text och bild: Katharina Olofsson