AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Big Bang
Från början fanns ingenting. Ingen plats. Inte ens tid. Plötsligt kom en väldig explosion.
Stämningen i klassrummet var magisk när fröken berättade om Big Bang.
För att stimulera även visuellt, valde vi att visa filmen:
http://www.ur.se/Produkter/157072-Animated-science-Magma-Jordklotets-berattelse
Knäpptyst. SÅ spännande!
Dags att prova en ny teknik i bild. När vi använder oljepastell ska vi trycka till med kritan och måla tätt.
Ännu kraftigare…
Rätt!
Först färglägga i olika färger. Sedan dra med fingrarna för att få rätta effekten.
Klistra in i fina rymdboken.
Eftermiddagspasset startade vi med frågan: ”Vad är Bing Bang?”
Vi fick igång tankar och samtal med en EPA.
Utifrån EPA:n skapade vi en gemensam text. Barnen berättade och fröken justerade formuleringarna och skrev.
Barnen skrev av.
Färdigtryckt bild klistrades in…
…tillsammans med fina texten.
I måndags morse var det dags för ny input. Aktuellt lektionsmål framme.
Först berättade fröken om vårt solsystem. Därefter läste vi gemensamt en text ur PULS NO-boken. Då och då stannade vi upp, redde ut begrepp och pratade om nya ord. Lektionspasset avslutades med en gemensam text.
Listan med våra rymd-ord börjar bli lång. Vi reder ut alla ord och begrepp tillsammans, efterhand som de dyker upp.
I rymdboken listar barnen alla rymd-ord och klistrar bilder till.
Ordning och reda.
Efter hand som vi lär oss nya saker om rymden, besvarar vi barnens frågor från frågeplanscherna.
Vi har lärt oss massor om rymden på bara en vecka!
Text: Katharina Olofsson
Bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson