AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vad är en faktatext?
Som slutprodukt i vårt Rymdentema ska alla barn skriva en egen faktatext. För att få förebilder ville vi ta reda på hur faktatexter är uppbyggda.
Vi har därför studerat tre olika faktatexter om solen – fas 2 i Cirkelmodellen. Vi har pratat om texttypens syfte och tittat på struktur och utformning.
Detta arbete resulterade i ett dokument om texttypen. Checklistan blir ett stöd för det egna skrivandet, nästa vecka.
Alla barn fick en minikopia av checklistan…
…som de klistrade in i sina fina Rymdenböcker.
I veckan som gick var det dags för gemensamt skrivande – fas 3 i Cirkelmodellen. För att förbereda oss ytterligare skapade vi en tankekarta. Vi pratade om hur vi kunde kategorisera vår fakta i tankekartan och hur det sedan skulle hjälpa oss vid styckeindelningen då vi skriver.
Först gjorde vi en gemensam…
…sen fick barnen göra en i par.
Det klarade de fint.
Fröken satte sig på golvet med datorn i knäet. Barnen satt runt omkring. Alla par fick säga någon fakta från sin tankekarta.
Tillsammans skapade vi en faktatext om månen.
Våra 8-åringar kan massor och är nu väl förberedda. Efter sportlovet skriver de faktatexter på egen hand, men inte om månen…
Text: Katharina Olofsson
Bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson