Jörgen Svensson på Dammfrisskolans skolgård.

Spetsutbildning med något för alla

Spetsutbildningen i matematik på Dammfriskolan ska ge något till alla elever på skolan – inte bara de trettio antagna matematikeleverna. - Vi vill skapa en kultur där det är coolt att plugga, säger Jörgen Håkansson, rektor.

Det hade pågått länge på Dammfriskolan. Trenden med att inte gå på lektionerna, att inte plugga, att inte bry sig om sin utbildning.
– Jag kom till skolan år 2005, men problemen fanns tidigare. Det var därför jag sökte mig hit som rektor. För att försöka vända det, säger Jörgen Håkansson.
Skolan skulle bli en trivsam plats. En plats, inte bara för lärande, utan också förknippad med en positiv känsla. Flera försök till trendbrott hade gjorts – tankarna om att profilera skolan har funnits med länge.
Sedan höstterminen 2014 finns det en spetsutbildning i matematik. Genom antagningsprov väljs trettio elever ut till utbildningen som genomförs i samarbete med Malmö Borgarskola.

Kritiska röster höjdes

Men när idén presenterades för lärarna var inte alla positiva.
– De tänkte att det var en elitsatsning – att eleverna skulle delas upp i ett vi och de, berättar Jörgen Håkansson.
Han hade själv tänkt samma tanke och visste hur han skulle bemöta kritiken om att det skulle bli en elitklass.
– Matematikeleverna delas upp på de tre ordinarie klasserna och träffas bara som grupp när de räknar. På det viset kan vi få in andra influenser och få fler att tycka det är viktigt med skolan – eleverna motiveras genom spetsutbildningseleverna.
Hand skriver med krita på tavla.
Hur gick det?
– Lärarna tycker att de har fler elever som är studiemotiverade och att det är lugnare. Sen är det klart att man alltid känner att det kan bli bättre. Det är ett dåligt drag hos mig ibland, säger Jörgen Håkansson.
Hur menar du?
– Att man aldrig är nöjd. Man måste vara det ibland – i alla fall ett litet tag.
Tidigare har det funnits ett samarbete med mellanstadieskolorna i Malmö kring matematikutbildning. Då fick sexor och femmor komma till Dammfriskolan en gång i veckan och räkna.
– Det handlar om logistik och andra praktiska problem som behöver lösas när elever ska ta sig hit från hela Malmö. Men det är något vi gärna vill få starta igen i framtiden, säger han.

Aldrig ensam

Att vara skolledare på en skola som är mitt uppe i en förändring är utmanande.
– Säg något vi inte har försökt. Jag har alltid en dialog med pedagogerna och står aldrig ensam. Vi har vänt in och ut på allt och vänt upp och ner på varenda sten. Vi använder vetenskapen mer strukturerat och vi jobbar mycket med BFL (bedömning för lärande). Det har gett oss verktygen att jobba långsiktigt och vi tror verkligen på det här.
Han vill inte beskriva rollen som skolledare som ensam.
– Jag har en stab av smarta, kompetenta medarbetare. De är mitt bollplank och mina rådgivare. Jag står inte alltid främst – det gör jag bara när jag måste.
Summa summarum så har spetsutbildningen i matematik och ett långsiktigt arbete gjort att lärarna upplever det som lugnare i klasserna, fler elever som är studiemotiverade och antipluggkulturen är på väg bort.
Är du nöjd som det är nu?
– Nej det är jag väl inte. Vi har saker kvar att jobba med. Du vet – man blir ju aldrig nöjd, skrattar Jörgen Håkansson.
Läs mer om utbildningen här och här.

Text och foto: Johanna Ravhed och Colourbox