En blå låda kommer lastad – med vad då?

Elever i vadarbyxor håvar i havet.

Vad händer när snorkeln kommer under vattenytan? Vilken funktion har en våtdräkt? Varför känns det som vattnet kramar benen när man har vadarstövlar på sig? Eleverna på Örtagårdsskolans grundsärskola tar alla tillfällen i akt att utforska Öresund utifrån ett angenämt ämnesövergripande perspektiv.

Elever klädda i våtdräkt och cyklop.

En bra, rolig och solig dag. Så sammanfattar våra havsrutinerade elever de aktiviteter som de ägnat sig åt vid Ribergsborg i samarbete med Vattenverkstaden och projektet ”Blå lådan”. Dagen till ära fick de agera som filmstjärnor. Tystnad – tagning!

…Om vi backar tillbaka bandet något. Bakgrunden till att vi nu även har filmstjärnor på Örtagårdsskolan är att våra elever i samarbete med Vattenverkstaden ingår i projektet ”Blå lådan”. Projektets syfte är att skapa en teoretisk, fysisk och digital plattform kring vatten och dess miljö genom upplevelser. Vattenmiljön ska vara tillgänglig för alla. Oavsett funktionsvariation ska du få möjlighet att känna på en slemmig manet, se hur en sandräka simmar eller studera  Malmös ”Zlatanräka”.

Elev och lärare tar ut material för att kunna undersöka havet.

…Kommer inte vi till havet kommer havet till oss. En tillgänglig vattenmiljö för alla är vattenverkstadens slogan. Flera av våra elever har fått chansen att uppleva havet genom att vattenverkstaden och deras aktivitetsvagn kommit till vår skola. I sin vagn plockas fram gigantiska krabbklor, tångruskor, cyklop och snorklar, våtdräkter och en och annan fisk – det finns något spännande för alla besökare.

Åter till filmstjärnorna, eleverna var taggade inför uppgiften men inte särskilt nervösa. Eftersom alla tidigare provat samtliga moment kände de sig trygga och kunde avslappnat agera utifrån angivna instruktioner. De gjorde inget att det ibland krävdes flera tagningar för den perfekta bilden. Att arbeta utifrån projekt gör att kunskapen får chans att fastna. En gångs jippon tenderar att rinna ut i sanden – här finns tillfälle att reflektera, återuppleva och repetera vilket gör att upplevelsen och kunskapen befästs – viktigt för allas kunskapande, helt avgörande för våra elever.

Eleverna konstaterar glädjande att en ny fisk som de inte tidigare sett fångades in – tångspiggen var dagens mest fängslande fångst! De ser redan fram emot nästa besök –  kunskapsfiskandet har inga gränser.

Elever i vadarbyxor håvar i havet.