Världens bästa café

Whiteboard med café-priser.
Kassapersonal redo, diskplockarna är på plats, serveringspersonalen har fullt upp, dörrvakten och säkerhetsansvarig hälsar gästerna välkomna vid ingången. Inget får lämnas åt slumpen när eleverna på Örtagårdsskolans grundsärskola bjuder in till det årliga Världens café. 

Människor tar av buffe i personalrum.

Välkomna, hej, vad får det lov att vara? Vill du ha kaffe eller te? Mjölk i kaffet? Har du växel på en hundralapp? Oj, vad mycket dricks ni fått redan? Vad innehåller rulltårtan? Är den glutenfri, det vad ju bra! Två timmar av intensivt arbete väntade eleverna i inriktning ämnen när de under måndagen bjöd in till deras alldeles egna café. Ett projekt när det ämnesövergripande arbetssättet är som allra bäst. Dukarna på borden och handdukar vackra som konstverk prydde bord och väggar dagen till ära.

Syslöjden fick representera dekor och utsmyckning, eleverna var otroligt tjusiga i deras förkläden som de självfallet sytt själva. Matematiken hela tiden närvarande, det gäller att lämna tillbaka rätt växel i kassan, räkna ut ett noggrant följt recept. För att inte tala om att korrekt räkna ut dagens intäkter, gick vi med vinst efter alla utgifter? Inbjudningskort, prislistor och bakverkens innehållsdeklaration måste skrivas och vad ska caféet ha för namn? Ett namn som ska locka gäster, vad är unikt just med detta café och hur ska vi komma överens? Världens café blev det slutgiltiga finurliga namnet, ett namn med tvetydig betydelse. Världens – i kulturell bemärkelse. Vår skola representerar många olika kulturer från världens alla hörn och världens som i världens bästa, såklart.

Lapp med café-priser.

När elevernas ögon glittrar i kapp med pedagogernas då kan vi prata om att undervisningen når sin högsta potential. Att tro på elevernas förmåga, utgå ifrån att olikheter är en styrka, att alla är viktiga och att det är en självklarhet att alla ska lyckas. Lgr -11 klappar i händerna av glädje ”skolan ska sträva efter att vara en social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära.”  Snacka om lust att lära. När kunskapande sker i för eleverna meningsfulla sammanhang befästs kunskapen och lärandet blir lustfyllt, givande och viktigt. Det är av högsta betydelse att veta hur man på ett trevligt sätt tar emot sina gäster, hur man säljer in de goda bakverken, att hygienreglerna noga följs och att alla sköter sina åtaganden på de olika posterna som kräver nära och fungerande lagarbete.

Som när ett recept på den godaste citronkaka jag någonsin smakat endast finns att tillgå på engelska. Då skickas texten till klassens språkexpert som stolt och utan tvivel översätter receptet medan någon annan som är bra på att skriva inbjudningar gör det och den som är mästare på att duka bord och bära stolar bidrar med sin bästa förmåga. Det blir tydligt för eleverna att alla behövs om skeppet ska ros i land. Precis som framgångsrika företag i världen är allas unika förmågor avgörande för en vinnande verksamhet, då kan inte alla vara likadana. It-experten behövs, den som jobbar i bakgrunden med logistiken är ovärderlig, den som driver projektet framåt behöver även den som är mer eftertänksam och så behövs den som håller om, tar om hand och är ansiktet utåt. Ingen kan göra allt på egen hand men alla kan göra något och tillsammans skapas en helhet, ett vinnande team med en tro att ingenting är omöjligt.

När de sista gästerna har gått och orken börjar ta slut kan våra fantastiska arbetare äntligen andas ut. Stolta som få och med magen full av kakor tackar vi för en insats i världsklass på väldens bästa café!

Tyg hänger från bord.