Foto: Colourbox

Tack för det här läsåret

Just nu avlöser skolavslutningarna varandra och det börjar även bli dags för Pedagog Malmö-redaktionen att avrunda läsåret.

För att sammanfatta läsåret 2018-2019 har vi samlat de fem mest läsa blogginläggen och artiklarna på Pedagog Malmö.

Pedagog Malmö vill vara en plats för inspiration, kunskapsutbyte och kollegialt lärande. Sedan starten för drygt sju år sedan har Pedagog Malmös huvudsyfte varit att lyfta inspirerande exempel från verksamheterna i alla tre skolförvaltningarna – och samtidigt inte väja för det svåra och utmanande. Vi är nämligen övertygade om att man även kan inspireras av det som är svårt.

Redaktionen kan glädjande nog konstatera att fler besökare än någonsin hittade till Pedagog Malmö det senaste året. Vid sidan av artiklar och blogginlägg publicerar Pedagog Malmö också videoklipp och en podcast, ”Podagog Malmö”.

– Pedagog Malmö ökar hela tiden i antalet läsare. Det känns bra att ambitionen, som är att lyfta och inspirera pedagogisk personal, verkar ha nått fram. Redaktionen är väldigt måna om att materialet på Pedagog Malmö ska vara utifrån verksamheternas behov, säger Johanna Ravhed, huvudredaktör.

Vi är tillbaka tisdag 13 augusti. Ett stort tack till alla pedagoger och skolledare som delar med sig av sitt arbete och sin kunskap! Glad sommar önskar redaktionen!

De fem mest lästa blogginläggen:

Orden ger eleverna en skjuts framåt

Screening av skolordförråd

VARNING! Stark smittoeffekt

Fakta och myter om flerspråkighet

Skolplacering grundsärskola…Glädjeskutt eller en rysning av oro?

De fem mest lästa artiklarna:

Pedagogiska miljöer som inspirerar (Webb-tv och text)

Lugnare och tryggare med hjälp av Rosengårdsmodellen

Med utemiljön som lärmiljö

Så kan flerspråkiga elever lyckas (Webb-tv och text)

Den coachande rektorn