
De stöttar och utmanar ledarskapet i klassrummet
LÄS OCKSÅ: De stöttar och utmanar ledarskapet i klassrummet
Catalina Lindgren har arbetat som lärare sedan år 2010 och arbetar just nu i årskurs 4. Här projicerar hon lektionsstrukturen för en religionslektion i sin mentorsklass 4B på tavlan. Här tydliggörs både lärandemålen men också hur det ska ske och vad eleverna behöver. I det här fallet en SO-bok, penna, sudd och arbetsblad. Och, inte minst, var eleverna ska sitta under lektionen; på så sätt undviker hon tidskrävande diskussioner och önskemål kring det. Att strukturera och tydliggöra lektionsstrukturerna är en av de konkreta saker hon tar med sig efter att ha gått Lärare som ledare-programmet. Tidigare arbetade hon bland annat med skyltar men det blev enklare och tydligare när allt var samlat i en digital presentation.
– En tydlig lektionsstruktur är guld värd. Alla barn mår bra av struktur och rutiner. När jag började hitta strukturen och arbeta in den så blev det lättare att fokusera på att fokusera på själva undervisningen och få ett lugn i klassrummet.
Först testade hon lektionsstrukturen i femman och sexan, men hon märkte sedan hur hon behövde komplettera med bildstöd och använda lite mindre text för fjärdeklassarna.
Elever som utmanade i klassrummet var en av orsakerna till att hon engagerade sig i programmet.
– Jag minns att jag tänkte där och då, “men jag har ju jobbat som lärare i sju år, varför ska jag…” Men så när vi väl var igång och jag förstod syftet med det hela så insåg jag att programmet kunde appliceras på varenda lärare, oavsett erfarenheter, säger hon och hänvisar till fokuset på att stärka och utveckla lärarens ledarskap.
– Hur upplevde du auskultationerna?
– Sedan jag gick lärarutbildningen har jag tyckte att det varit lite jobbigt att ha andra människor som ska observera en i klassrummet, se vad man gör, bli granskad och bedömd. Jag tycker väl fortfarande att det kan vara lite stressande eller nervöst, men det var ju en bit som jag bara fick komma över; han är inte här för att kritisera utan vi ska liksom konstruktivt utvecklas framåt, säger Catalina Lindgren om den input hon fått av Daniel Prsa.
Snart kom hon att uppskatta reflektionsstunderna efter lektionerna som värdefulla ögonöppnare.
– Det var jättepositivt att sitta och reflektera med någon som kommer utifrån, för som lärare gör man många saker som man liksom inte tänker på att man gör. Det handlade mycket om att stärka mitt ledarskap. Att jag skulle ta kommandot i klassrummet, våga säga ifrån, vara konsekvent. Att det var jag som ägde klassrummet när jag hade lektion. Att våga ta den platsen.
När hon efter en auskultation kunde var kritisk mot sig själv var det en fördel att hon någon att bolla och reflektera med; inte minst för att synliggöra det positiva hon faktiskt gjorde under lektionen. Att synliggöra både styrkor och utvecklingsområden. Mycket handlade om små, men viktiga moment i undervisningen; tydlighet i rutiner, var hon placerade sig i rummet, hur hon pratade, ordval, röstläge. Att tydliggöra för eleverna vilken som var hennes roll i klassrummet som lärare.
– Vi arbetade också med olika rutiner vad gällde att ha att ha en tydlig inledning och tydligt avslut på lektionen. Vi diskuterade bland annat vad jag hade för rutin när eleverna skulle lämna in sina mobiltelefoner.
De arbetade också mycket med att vässa och konkretisera den positiva förstärkningen. – Det kan vara svårt att inte bara säga “bra jobbat” utan att också vara tydlig med exakt vad en elev har gjort bra. Att vara tydlig i sin respons kan skapa och bygga relationen till eleven.
Med metoden “Femkronan” har läraren har fem kronor i fickan och fokuserar på några elever under en lektion. Varje gång hen ger positiv feedback till en elev flyttar en krona från den ena till den andra fickan. Det här var en enkel övning som betydde mycket för Catalina Lindgren, och något hon fortfarande än idag använder sig av i arbetet med sina elever. Det är ett mycket bra sätt att lyfta den positiva förstärkningen i klassrummet.
– Vad vill du ge för medskick till de som är intresserade av att gå det här programmet?
– Jag tänker att det att det behövs ett öppet sinne, så att man inte tänker att man är sämre på något sätt. Oavsett var du är i din karriär så har du alltid saker att utveckla, men du är också bra på väldigt många grejer. Det här projektet kan synliggöra det så man får ha det med sig också. Det handlar inte om att någon ska gå in och kritisera dig som lärare. Det handlar om att man ska utvecklas i sin roll och hitta nya sätt att tänka och hantera olika situationer som kan uppstå på lektionerna, säger hon och tillägger:
– Det var faktiskt lite kul att få besök i klassrummet också, inte bara jobbigt. Att få visa upp vad man faktiskt gör och få höra att det här var bra.