Föräldraguidning ger bättre relationer inom förskolan
Samverkan gör pedagogerna tryggare i svåra samtal
– Samverkan är en stor kraft. Många familjer går igenom alla våra verksamheter, säger Viktoria Ringqvist.
Hon är en av två pedagoger som jobbar på öppna förskolan som ingår i Familjecentralen Lindängen. Det är en öppen och frivillig verksamhet dit man kommer när det passar, det kan vara flera timmar varje dag, eller någon gång då och då. Här är fördelen möjligheten att bygga de starka relationerna med framförallt vårdnadshavarna, menar hon.
– Oavsett blir det ofta många timmar ihop på golvet när barnen leker och vi hinner bygga mycket förtroende. Vi skrattar mycket, pratar mycket och de delar också med sig till varandra. Vi blir också pedagogiska förebilder och ett skyltfönster in i förskoleverksamheten, säger Viktoria Ringqvist.
Samverkan för bättre relationer
I Familjecentralen ingår också en barnmorskemottagning, en barnavårdscentral och föräldrarådgivare. Verksamheterna delar lokaler men har också en genomarbetad samverkan.
– Verksamheterna ser till att introducera varandra. Vi försöker haka i där det går, säger hon.
Några exempel är när BVC anordnar matintroduktion i öppna förskolans kök, eller när föräldrarådgivarna ser till att följa med på utflykter. Ibland är föräldrarådgivarna med på sångstunderna eller deltar i skapande i ateljén. Och alla verksamheter erbjuder ”tematräffar” på öppna förskolan utifrån sina professioner. Det kan handla om infektioner hos barn, sömn, oro i föräldraskapet eller preventivmedel.
Förtroendet menar Viktoria Ringqvist att de bygger upp tillsammans.
– Det gör en enormt stor skillnad. Det blir ett relationsskapande där vi verkligen kan lära känna föräldrarna och få reda på vilka behov de har och stötta med eventuella svårigheter.
Låga trösklar är nyckeln
Svårigheterna menar hon kan handla om allt möjligt.
– Det kan vara osäkerhet i sitt föräldraskap eller praktiska saker såklart. Vi hjälper till med förskoleansökningar, eller stöd att studera eller söka arbete.
– Det är ett förtroendekapital som spiller över på alla verksamheterna.
Viktoria Ringqvist beskriver att de jobbar med låga trösklar och öppna dörrar.
– Om det dyker upp svårigheter i samtalen är det enkelt att säga, “du vet hon som följde med på utflykten, henne kan du prata med om detta”, eller så går vi till exempel till föräldrarådgivaren direkt och kollar om de kan ta samtalet där och då, säger hon.
Det är en fördel när det gäller att nå de familjerna som öppna förskolan vill nå; familjer i närområdet vars barn inte går i förskola, inte har sysselsättning eller kunskap om vad förskolan kan erbjuda.
Barn i förskola är ett av öppna förskolans mål. Därför kommer också placeringsenheten hit och informerar, och ibland pedagoger från ordinarie förskolor.
Viktoria Ringqvist har själv jobbat länge, i över 20 år, i ordinarie förskola men ser det som intressant och utvecklande att fokusera på föräldrakontakt och jobba med hela familjen.
– Det är jättespännande att få komma in så tidigt i barnens liv, säger hon.
Särskild kunskap att bemöta hedersproblematik
Familjecentralen har deltagit i projektet TSI (tidiga och samordnade insatser) heder och samverkan mellan verksamheterna är en stor fördel när det gäller att upptäcka tidiga varningssignaler.
– Låga trösklar är jätteviktigt när det gäller detta. Det är tillräckligt svårt i sig att prata med någon, så är man i en utsatt situation så behöver tröskeln vara låg, säger hon.
Inom projektet lärde de sig bland annat hur man kan upptäcka tidiga antydningar på att någon är särskilt utsatt. Det kan vara att någon inte får ta hand om sin ekonomi, inte själv väljer vad man ska göra efter föräldraledigheten, inte får studera eller arbeta.
Beroende på vilken problematik som framkommer ser Viktoria Ringqvist till att slussa vidare personen till en föräldrarådgivare. En stor del av hennes trygghet är att hon direkt kan nå en kollega från en annan verksamhet som kan bemöta och stötta personen.
– Vi kan såklart stötta med en del. Men vi ska stå för det pedagogiska. Man ska inte gå för djupt in om man inte behärskar ämnet, oron ska tas vidare nån annanstans, säger hon och lyfter återigen de låga trösklarna.
– Jag vet inte hur vägarna för att erbjuda familjer hjälp av socialtjänsten ser ut i de ordinarie förskolorna, men ofta blir de längre och svårare. En stor framgångsfaktor hos oss är de låga trösklarna, trygga personliga relationerna och tryggheten vilket ger goda möjligheter att få hjälp tidigt, säger hon.
Begränsningar kan vara okunskap
Hon berättar om ett samtal hon hade med en kvinna som sa att hennes man inte tyckte hon skulle studera utan vara hemma med barnet istället. Det var ett tillfälle då Viktoria Ringqvist själv kunde ta samtalet och hon förstod att det fanns en skepsis mot förskolan. Till slut kunde hon säga: “Men bjud hit pappan, så får han se hur bra förskolan är och hur mycket ert barn tycker om att vara här.”
– Det slutade med att pappan började komma hit när mamman började studera. Och sen ansökte de om förskola. Så ibland behöver det inte handla om kontroll eller begränsningar, det kan handla om okunskap. Man kanske trott att det bästa för barnet är att vara hemma så länge som möjligt, säger hon.
Viktoria Ringqvist vill klargöra att de nog inte ser det som andra verksamheter kan se.
– Lever du under ett hårt hedersförtryck så kommer du inte hit, de flesta som kommer hit har en öppenhet för värderingarna som vi speglar här, säger hon.
De klargör tidigt värdegrunden och lyfter barnperspektivet på nästan alla väggar.
– Det är tydligt att vi vill främja hälsa och egenmakt, för föräldrarna och för barnen. Och vi möter så mycket öppenhet och så fint föräldraskap med barn som är med i vardagen och barn som får ha en egen rytm. Det är ett fint och nära föräldraskap vi ser, säger hon.