Ett Flexit-projekt med Malmös tre skolförvaltningar

Barn som skriver på tangentbord.
Foto: Colourbox
Skolors och förskolors digitalisering och digitala kompetens i praktiken är ett 3-årigt forskningsprojektet som också kallats för Malmö stads Flexit. Här kan du läsa mer om vad projektet inneburit och vad som framkommit.

Från 2020 till 2023 genomfördes ett forskningsprojekt i Malmö stads tre skolförvaltningar. Det var ett så kallat Flexit-projekt och finansierades till stor del av Riksbankens Jubileumsfond.

Anna-Lena Godhe var forskaren som ansvarade för projektet vars övergripande syfte är att stärka samverkan mellan organisationer/företag och högre utbildning. Under två av åren då projektet pågick vad hon anställd på Pedagogisk Inspiration för att undersöka vad digital kompetens innebär i praktiken och hur det kan bidra till bättre lärande och likvärdighet.

Här kan du läsa mer om Anna-Lena Godhes arbete och om vad projektet visade.

Slutredovisning av projektet: “Skolor och förskolors digitalisering och digitala kompetens i praktiken”

Publicerade forskningsartiklar

Godhe, A-L., Ideland, J. & Ollinen, K. (2023). Dilemmatic spaces pertaining to digital competence, equity and higher goal attainment in Swedish schools and preschools. Pedagogy, Culture & Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2023.2298446

Godhe, A-L. (2023). Swedish teachers’ digital competence – infrastructures for teaching and working. I Willermark, S., Olofsson, A. & Fransson, O (Red.), Digitalization and Digital Competence in Educational Work: A Nordic Perspective from Policy to Practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003355694-19

Godhe, A-L. (2023). Teachers’ experience of the breakdown of infrastructures during the pandemic. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12027-6

Vidare läsning på externa bloggar​

När och varför skapas infrastrukturer som bidrar till digital kompetens? – TIMDA (home.blog)

Godhe, A-L. (2022, 16 december). Digitaliseringens bidrag till likvärdighet och ökad måluppfyllelse. Digitaliseringens bidrag till likvärdighet och ökad måluppfyllelse – TIMDA (home.blog)

Godhe, A-L. (2021, 30 november). Digital kompetens – pedagoger som bärare av historien och framtiden Digital kompetens – pedagoger som bärare av historien och framtiden – TIMDA (home.blog)

Godhe, A-L. (2021, 17 juni). Digitalisering utifrån de stora perspektiven och utifrån strukturella förändringar. Bloggflöde – Sida 2 – TIMDA (home.blog) https://teklarj.stanford.se/Slutrapport.aspx?v1=58566&mail=1&Type=S...7