
EU Code week – är du och din klass redo att anta utmaningarna?
– Vi trodde att vi hoppade på ett matematikprojekt – men det visade sig vara så mycket mer, säger flera kommunrepresentanter.
Satsningen har varit unik. Totalt är det 86 kommuner som har varit med – varje deltagande kommun har haft sju representanter från fyra olika nivåer inom skolorganisationen – lärare, rektorer, förvaltningsledning och politiker. SKL har sedan satt samman arbetande nätverk om sex kommuner i varje nätverk. Efter tre år i projektet avslutades arbetet med en spridningskonferens där de sex kommunerna i sin tur hade bjudit in sex andra kommuner för att informera om hur de har jobbat med skolutveckling utifrån den modell som SKL tagit fram.
– Det visade sig rätt så snabbt att den här modellen går att applicera på olika ämnen – inte bara matematik. Det är fokus på styrning och ledning, säger Eva Hallberg, enhetschef på Pedagogisk Inspiration i Malmö.
De olika kommungrupperna i nätverket har träffats två gånger per termin på en tvådagarskonferens där man tillsammans har diskuterat olika teman inom matematikutveckling. Man författar också ett missiv – ett arbetsdokument som innehåller mål för verksamheten.
Genom att binda samman de fyra nivåerna – lärare, rektorer, förvaltningsledning och politiker i missivarbetet har man fått en större förståelse för varandra menar två av representanterna från Malmö Stad.
– Vi har en bra dialog med till exempel politikerna där de inte längre går in på samma sätt i de pedagogiska diskussionerna på detaljnivå och styr vad vi ska arbeta med, säger Ingrid Olsson, rektor på Holmaskolan och får medhåll av Johanna Öfverbeck, miljöpartistisk förste vice ordförande i Malmö stads grundskolenämnd.
– För mig handlar det om att ”huret” ska hamna där det hör hemma. Skolan ska äga den frågan.
Under varje konferens har de medverkande kommunerna opponerat på varandras missiv – de kallar sig själva för ”kritiska vänner”.
– Vi gör väldigt mycket bra i Malmö, men man blir också hemmablind. På det här sättet peppar man varandra, säger Ingrid Olsson.
Efter tre år är så den stora satsningen avslutad i och med den spridningskonferens med de inbjudna kommunerna. Några av de kommuner som har deltagit i satsningen kommer inte att jobba vidare på samma sätt med de gemensamma konferenserna – däremot är alla överens om att själva skolutvecklingsmodellen går att använda och applicera i verksamheten inom många olika ämnen.
– De här diskussionerna har påverkat ens egen ledarskap. Man förflyttar sig i olika tankebanor, möter frågan på olika nivåer och får input från olika håll.
Text och foto: Johanna Ravhed
Läs mer om Malmö stads arbete här.