Malmös grundskoledirektör på besök!

Person står vid en projektorbild med texten ”Välkommen Peter Lindberg” medan en annan sitter i en stol i klassrum.
Ja, ni hörde rätt – Malmös grundskoledirektör klev in genom dörren till vårt klassrum. Inte för att vi byggt en Rocket-Timer eller för att vi fått uppmärksamhet i olika sammanhang. Nej, utan för att två elever tog mod till sig och skrev ett mail. Resten är en berättelse om självständighet, kreativitet och framtidstro.

Tidigare under denna termin fick vi ett besök som många kanske skulle beskriva som lite extra speciellt – själva Malmös grundskoledirektör, Peter Lindberg. Varför hos oss? Jo, det hela började med att två av mina elever skrev ett mail till honom. Ett enkelt mail, men med en stor kraft: modet att ta kontakt. Resten är historia och något eleverna aldrig kommer att glömma.

Och vet ni vad? Jag gjorde faktiskt ingenting. När dagen var kommen så lutade mig tillbaka och njöt av att se resultatet av vårt arbetssätt. Eleverna tog helt över. En presenterade lektionen, en annan var teamleader och såg till att alla hade det bra. Några förberedde redovisningar, andra ordnade med en talkshow där Peter fick ta plats som gäst. Till och med kameramannen dök upp – helt på eget initiativ.

Rocket-Timer

Självklart ville de presentera sin uppfinning IGEN. Trots att vi lyssnat på presentationen flera gånger i många olika sammanhang så är de fortfarande så stolta över den. Resten av klassen lyssnar också, redo att ge feedback. De är så stolta över hela processen och det är denna som också blir i fokus när de berättar för Peter, allt de lärt sig på vägen och hur de kan fortsätta att tänka entreprenörskap och hållbart så ofta det bara går. De berättade varför det är så viktigt att våga vara kreativa och öka intresset för teknik, det är viktigt för vår framtid.

Grupp i klassrum deltar i aktivitet med mikrofon framför en projektorbild som visar texten ”Smartare än en 6:e klassare”.
Peter utmanar elev i Smartare än en sjätteklassare.

Smartare än en sjätteklassare

Sedan var det dags för showens höjdpunkt: ”Smartare än en sjätteklassare”. Eleverna och Peter satt i varsin fåtölj och pall, redo med sina knappar. När frågorna ställdes sprang de fram och tryckte för att få svara. Programledarna ledde allt med en självklarhet som om de gjort detta hundra gånger förut. Klassen hejade, stämningen kokade och spänningen steg för varje fråga. Till slut stod Peter där som vinnare – med en enda poängs marginal. Vinnarskallen lyste igenom, men glädjen var gemensam. Kanske får ni bilden av att de satt i varsin stol? Ja, visserligen med plingan på lilla bordet mellan Peter och eleven gjorde att de nästan fick kasta sig fram för att vara snabbast. Peter, vi är så glada över att du har barnasinnet kvar och att du delade detta ögonblick tillsammans med eleverna.

Klassens utmaning till Peter

Och som om inte det vore nog – det hela avrundades med en mannequin challenge där både barnen och direktören frös till i stillhet. Rollspel, improvisation, skratt, allvar och stolthet i en perfekt blandning. Jag gick runt och filmade, Peters kreativa sida gav honom snilleblixten att han så klart skulle använda vår nya rocket-timer i detta för eleverna viktiga moment. Det bästa på hela lektionen, att få skapa något tillsammans. Jag skulle så gärna vilja dela med mig av videon men på grund av GDPR så är det tyvärr inte möjligt. Ni får helt enkelt nöja er med en bild på Peter.

Tvådelad bild: till vänster person står på bord med krona medan en annan håller ett pappershus, till höger samma person äter glass framför projektorbild med texten ”Smartare än en 6:e klassare”.
Peter gör sig redo för challenge. Till höger fick Peter äntligen säga ”Jag är smartare än en sjätteklassare”.

Vi formar framtiden

Men det jag vill lyfta allra mest är inte själva showen, utan känslan av att se barnen forma sig själva som självständiga individer, redo att ta plats i samhället. Inte för att de ”någon gång ska bli vuxna”, utan för att de redan nu är framtiden. Ni är så himla kloka och jag är så stolt över hur långt ni har kommit.

Eleverna ville med sin inbjudan till Peter visa att det går att vara kreativa även i åk 6, att det finns många vinster med att arbeta värdeskapande och att våga använda rollspel och teater i undervisningen. I vår klass är det alltid diskussion om vilka som ska få börja att redovisa, de är fantastiska på att ge varandra positiv feedback och dessutom RÄTT sorts feedback. De lyfter varandra. Den eller de som redovisar får sin “stjärnglans” tack vare feedbacken från kompisarna. De har också möjlighet att få konstruktiv feedback så att de kan förbättra sitt arbete/presentation.

En whiteboard med texten 'fusktavla', med anteckningar och bildstöd.

Fusktavlan i fokus IGEN

Eleverna slutade med att stolt visa sin ”fusktavla” – ett verktyg som de gång på gång förklarat varför det inte alls är fusk. Tvärtom. Tavlan hjälper eleverna att må bättre, den minskar stress och bidrar till att främja psykisk hälsa. När de pratade om det hördes stoltheten i rösterna, som om de ville ropa ut till hela världen: så här borde alla få arbeta! Det är en del i vårt formativa arbetssätt och nej, det är inte fusk. Om en elev behöver använda fusktavlan markerar eleven det på sitt prov. Efteråt beskriver eleverna vad de behöver öva mer på, och tar sedan ansvar för sitt eget lärande. När de dagen efter/senare återkopplar genom att visa sina nya kunskaper igen, visar det dessutom att deras motivation och förmåga att leda sig själva ökat.

Dikt om att få sina första betyg

Innan det var dags att säga hejdå och gå till språkval så fick Peter lyssna till dikten skriven av min elev Freja. Den påminner oss om det viktiga, att lyfta varje elev och få dem att växa, oavsett bokstav på en betygsskala. Tack till Freja som gett mig tillåtelsen att dela sina tankar med er här på bloggen. Din dikt berör och den gör skillnad. Det är så lätt att bara jobba på i skolans värld och dessa små påminnelser om vad som är viktigt på riktigt, de behöver vi ta vara på, oavsett om vi är lärare eller grundskoledirektör.

En rosa post-it-lapp med handskriven text som tackar för besöket och berömmer klassen för kunskap, kamratskap och energi. Bredvid syns en skolmiljö med ljusa korridorer där tre personer står tillsammans, en vuxen med namnskylt mellan två yngre personer, alla klädda i vardagskläder.
Peters postit till klassen. Till höger ser ni de två initiativtagarna till besöket tillsammans med Peter.

En direktör med hjärtat på rätta stället

Och så vill jag också hylla Peter – en chef för Malmös skolor som är ödmjuk, varm, humoristisk och så närvarande i mötet med eleverna. Det var han och barnen. Tillsammans. Tack för att du kom men framför allt tack för att du verkligen gav eleverna känslan av att det var ditt viktigaste mötet för dig just den veckan. Ditt besök var så uppskattat och jag är säker på att du bidrog till att öka deras framtidstro ännu ett snäpp.

Diskussionsfrågor för kollegor

  • Hur kan vi skapa fler tillfällen där eleverna får ta verkligt ansvar i klassrummet?
  • Vilka verktyg – som till exempel fusktavlan – kan bidra till att minska stress och psykisk ohälsa hos våra elever?
  • Vad händer med lärarrollen när vi vågar släppa kontrollen och låta eleverna driva undervisningen framåt?

Kopplingar till Lgr22 (kapitel 1 och 2)

  • Undervisningen ska främja elevernas nyfikenhet, kreativitet och självförtroende. I mötet med andra och genom att ta ansvar utvecklar de sin förmåga att samarbeta och kommunicera.

Kapitel 1: Skolans värdegrund och uppdrag

  • Skolan ska främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden.
  • Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Kapitel 2: Övergripande mål och riktlinjer

  • Skolan ska ansvara för att varje elev utvecklar tillit till sin egen förmåga.
  • Eleverna ska ges möjlighet att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att pröva egna idéer.
  • Eleverna ska få utveckla sin förmåga att samarbeta, kommunicera och ta ansvar i sociala sammanhang.

Frågor till direktören

Vad skulle du själv vilja fråga en grundskoledirektör? Jo givetvis hur hans egna lärare var, vad minns han? Hur ser han på undervisning? Vad är viktigt? Det var många leenden av stolthet när eleverna insåg att Peter jämförde det han såg idag men det han själv upplevde som lärande som barn. De lärare som lyckades skapa relation, motivera och variera sin undervisning. Jag tolkade det som att han också haft lärare som undervisat med hjärtat, som såg honom.

Frejas dikt om att få sina första betyg

Sixth grade shadows 

In the echo of the classroom bell,

A quiet fear begins to swell.

The word is out, it’s coming near

The season of the grade is here.

No longer just a smile or star,

But letters that decide how “good” we are.

A,B,C,D,E,F- those silent weigheds,

That sit like stones on future gates.

 

I sharpen pencils, hide my doubt,

Pretend I know what school’s about.

But secretly I wonder still

I’m enough? Do I have the skill?

They say it’s just a way to track,

To see how far we’ve come, not lack.

 

But every grade feels like a test,

of whether I’m truly best.

My hands fell cold, my heart beats fast,

When papers with my name are passed.

I stare a numbers, lines, and ink-

Afraid to know what teachers think.

 

At night I toss beneath my sheets,

My dreams replaced by gradebook sheets.

What if I fail? What will they say?

Will I still be me the next school day?

But maybe grades don’t see it all-

They don’t see when I rise after I fall.

They miss the kindness, jokes I share,

The quiet ways I show I care.

 

They don’t see art I made with pride,

Or thoughts I’ve kept so deep inside.

They can’t hear hear dreams I’ve never told,

Or how I try, so brave, so bold.

So yes, it’s scary, I won’t lie-

To feel your worth is measured high.

But I’m more than just a score-

A world of wonder to explore.

I’ll take a breath,I’ll do my best,

I’ll try, I’ll learn, I’ll face each test.

And maybe one day I will see,

That grades are not the whole of me.