Finbesök i Alfa 5 – när Katrin Stjernfeldt Jammeh klev in i klassrummet

Katrin tillsammans med en del av Geijerskolans skolledning och förstelärare Desirée.
Vad händer när elever får idén att bjuda in en av stadens viktigaste beslutsfattare för att visa upp sin undervisning? Något stort. Något på riktigt. Här berättar jag om ett möte som kom att betyda allt för elevernas framtidstro.

Ni som följer mig vet att jag ofta återkommer till vikten av möten. Hur vi växer genom dem. Hur de förändrar oss. Idag var det mina elever som växte. För en tid sedan började de prata om att de ville sprida vårt sätt att undervisa, om kreativitet, om Rocket Timer, om LEGO, om samarbete. De ville visa att skolan kan vara något mer än bara bänkar och böcker. Och de bestämde sig: vi bjuder in någon som kan göra skillnad. Så idag stod hon där, Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö – i vårt klassrum. Tillsammans med vår nya rektor Carina Hansen och vår administrativa chef Cecilia Drakfelt.

Elev visar lektionsplanering för besökare. Katrin, initiativtagarna och Desirée.
Elev går igenom lektionens innehåll. Initiativtagarna till mailet tillsammans med mig och Katrin.

Viktigt möte som påverkar eleverna

Att en av Malmös mäktigaste beslutsfattare valde att komma till just vårt klassrum, att hon tog sig tid att lyssna på elevernas tankar – det betyder något. Det visar dem att de är viktiga. Jag blev så rörd. För mitt i all planering, allt tjat om struktur och grupper och vem som skulle få visa vad, så landade vi där:
Elever som visar upp sina lektionsplaneringar och lärandematriser. Elever som berättar hur viktigt samarbete är. Att man får vara olika men hitta strategier för att hjälpas åt framåt. Elever som säger  “Vi lär på olika sätt men när vi får vara kreativa lär vi oss bäst.” Och vet ni vad? De har ju rätt.  De har förstått vad skolan kan vara, vad livslångt lärande egentligen handlar om.  Vad demokrati är. För de vet att förändring sker om man vill.  Att man måste våga för att vinna. Att man kan göra skillnad – för sig själv, för andra.

Koppling till Lgr22 kap 1 och 2:

Undervisningen ska enligt läroplanen främja elevernas initiativförmåga, ansvarstagande och samarbetsförmåga. Eleverna ska också få möjlighet att utveckla sin nyfikenhet, kreativitet och sitt självförtroende. Skolan har ett tydligt uppdrag att förankra demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

En grupp elever står vid en projicerad presentation om sitt innovationsarbete.
Elever berättar om sin innovation Rocket Timer. Till höger syns vattnets kretslopp i lego.

Och vad gjorde mina elever?

De visade sina legobyggen, berättade om vattnets kretslopp, våra tittskåp, förklarade lärandematriser och undervisningsupplägg. De berättade om vikten av att elever får inflytande över undervisningen och sitt lärande, på rätt sätt. Men framför allt så visade de upp sin Rocket Timer, ett projekt där de idag samarbetar med Sandberg Development AB och Softhouse för att ta fram en riktig prototyp.

Katrin Stjernfeldt Jammeh tillsammans med två elever.
Initiativtagarna och Katrin.

Utmanande frågor

De visade också något annat viktigt. De visade mod, tilltro till sin egen förmåga, och förståelse för att deras röster spelar roll. De ställde smarta, nyfikna och till och med utmanande frågor till Katrin. Alla vuxna i rummet blev imponerade över elevernas upplägg och frågor, genomtänkt från att Katrin klev in i rummet tills det var dags att lämna.

Katrin StjernfeldtJammeh som är på klassrumsbesök lyssnar på elevernas presentation.
Fusktavla. Elever ställer frågor till Katrin.

Vår fusktavla

Något som fångade Katrins nyfikenhet var också vårt sätt att arbeta med klassens ”fusktavla”. Inför varje provtillfälle får eleverna nämligen förbereda en fusktavla med bildstöd, begreppskort och annat som de kan behöva under ett prov. De får även skriva en pepp så att man tänker positivt om det känns lite motigt. Det är fritt fram att ta del av ”fusktavlan” och om den används så färgmarkerar eleverna den specifika frågan med en färgpenna. Då vet jag att de använt ”fusktavlan” och jag kan följa upp. Det är ett av våra arbetssätt för att minska skolstressen under prov (skulle kunna skriva ett eget inlägg om fusktavlan så slutar och återkommer). Kändes viktigt och kul att eleverna ville berätta om denna och vilken effekt den har på deras lärande.

 

  • Varför valde du att bli politiker?
  • Vad tycker du om samhället idag? Finns det saker man kan ändra på?
  • Varför valde du just Socialdemokraterna?
  • Vad är det största beslutet du har tagit i ditt liv?
  • Vad ville du jobba som när du var barn?
  • Hur är det att vara politiker? Var det som du trodde? Eller var det annorlunda?
  • Om du inte blev politiker, vad hade du velat bli då?
  • Vad tycker du är viktigast att förändra i samhället just nu?
  • Fanns det någon som inspirerade dig att bli politiker?
  • Om du skulle beskriva din drömskola, hur skulle den se ut?
Katrin spelar Hitster.
Katrin spelar Hitster på Alfa 5s sätt.

Katrin svarar på elevernas frågor

Katrin svarade, hon lyssnade. Hon tog deras ord på allvar. Efter presentationen om sin innovation frågade de dessutom Katrin rakt på sak hur hon själv i sin egen vardag kan bli bättre på att spara vatten. Jag är så stolt, stolt lärare för att alla elever som ville fick presentera för en riktig politiker och vår skolledning. Ni gjorde det med bravur! Tack till Katrin, Carina och Cecilia, för att ni såg dem. För att ni lyssnade. Och tack till våra fantastiska elever. Ni är framtiden men också nutiden. Ni visar vägen.

Diskussionsfrågor till kollegiet:

  • Hur kan vi skapa fler autentiska möten för våra elever där deras röst får betydelse?
  • Hur kan vi få in samverkan med samhället och näringslivet på ett meningsfullt sätt i undervisningen?
  • Vilka effekter ser vi när elever får presentera för ”viktiga vuxna” utanför skolan?
  • Vem skulle du vilja möta i ditt klassrum?

Egen reflektion:

Jag har sagt det förut, men jag behöver säga det igen: det är inte vi som formar eleverna i ensamhet. Det är tillsammans med andra, i riktiga möten, som deras mod växer. Idag såg jag dem blomma. Och jag förstod, återigen, varför jag älskar mitt jobb. Tack till min rektor Carina som är synlig i verksamheten, som möter eleverna på ett naturligt sätt i deras klassrum. De ser att vi (skolledning och personal) samarbetar för att vi alla är med och skapar ”Varje elevs bästa skola” tillsammans! Nästa steg är att vi bygger broar mellan alla verksamheter på skolan, för det är ju då det verkligen händer på riktigt. Men det kan ta tid, och det får det ta. Jag är beredd att vara en del i det arbetet för vi vet att det kommer ha effekt långt framöver och för alla de små människor som tar sina första steg in i skolans värld år efter år.

Katrin, du är en viktig och stark förebild, tack för att du kom förbi!

Läs mer:

Finbesök i Alfa 5 – när Katrin Stjernfeldt Jammeh klev in i klassrummet (2025-06-09)

En studentmössa, ett hjärta av guld och en röst som bär (2025-06-07)

Ett kort möte, ett viktigt samtal (2025-06-02)

Drömmen blir verklighet – mötet med ingenjörerna (2025-05-30)

”Att våga ta steget – mitt möte med Ulla Öberg” (2025-05-28)

Moské i lego, poddar och tittskåp – när elevernas kreativitet lyfter undervisningen (2025-05-24)

We are 2024’s experts of tomorrow! (2025-05-09)

Back to the 90’s (2025-05-04)

Fredagsfrukost med kändisar – ett klassrum fyllt av mod och inspiration (2025-04-29)

Poddpremiär! (2025-04-22)

Att lyfta autism – en väg till ökad förståelse och samarbete (2025-04-19)

I dag vill jag lyfta mitt arbetslag (2025-04-08)

Ett efterlängtat möte med en stark och varmhjärtad kvinna (2025-04-02)

Innovativt föräldramöte med hjälp av kooperativt lärande (2025-03-23)

Ny skribent brinner för värdegrund (2025-03-19)

Uppgift vattnets kretslopp. Lärandematris vattnetskretslopp. Pedagogisk modell av vattnets kretslopp.
Uppgift vattnets kretslopp. Lärandematris vattnetskretslopp. Pedagogisk modell av vattnets kretslopp.
Lärandematris om att skriva en dikt om känslor (svenska) och skapa en en bild av 'mitt inre monster'.
Några monster och lärandematris. Inspirationen fick jag av en god kollega på en annan skola i Malmö.
Lektionsplanering som visar vad som ska hända när Katrin Stjernfeldt Jammeh besöker skolan, punkt för punkt.
Lektionsplanering.