
Presentationer från PML18

Pedagog Malmö – Live 2018 är över och vi hoppas att ni alla hade en inspirerande, tankeväckande och lärande dag! En hel del av föreläsarna ville dela med sig av sina presentationer och projektgruppen har sammanställt dem i detta inlägget. Observera att listan kommer att uppdateras efterhand.
Digitalisering och framtidsspaning – Borgarskolan
Anna W Gustafsson – Skapande i digitala miljöer
Angelina Briggner – Digitala verktyg som stöd i undervisningen
Annica Trenneman, Eva Hörnblad och Vasil Kovacev – Pedagogiska kartor – SIS och Teachmeet
Axel Månsson – fem åttondelar av Teknik-kursplanen åk 7-9 uppnås med Arduino
Carina Bognäs – Matematik med QR-koder
Edward Jensinger – Adekvat digital kompetens – vad innebär det?
Henning Pettersson – Digitalisering och kreativitet
Jennie Rosén – Hur säkerställer man att hemmet hänger med i digitaliseringen?
Jenny Nyberg – Leda digitalisering mot 2022
Jesper Nilsson – Minecraft i onlinemiljö
Johanna Karlén – Hur och varför digitaliseringen är en framgångsfaktor
Magnus Hemborg – Digitaliseringsprocessens framgångar med hjälp av internationellt samarbete
Martin Erberth – Loggbok för kommunikation och bedömningsunderlag
Martina Soomro – Arbeta med BFL i kombination med IKT
Mia Lorentz – Digitala verktyg
Nina Bergin – Programmering med de yngre eleverna
Sandra Johannson – GeoGebra som digital lärresurs
Ulrika Burman – Salutogent perspektiv i en digital framtid
Bedömning för lärande och språkutveckling – Malmö Latinskola
Annika Hansen & Malin Hoff – Hejsvenska2
Camilla Levin och Karin Borg – Nyfiken på transspråkande?
Christina Hulten och Sara Otthen – Elevinflytande-elevdemokrati
Jesper Malmberg – 3+1, struktur för återkoppling och synligt lärande
Jim Cummins – Flerspråkiga elever – effektiv undervisning i en utmanande tid
Lisa Bolin – Begrepp i alla ämnen
Madeleine Smith – Matriser ett verktyg för utveckling
Maja Bergqvist – Hitta språket – praktiska övningar till Skolverkets material
Magnus Bengtsson, Eva Bringéus och Lisa Bolin – Reading to learn
Marcus Elmberg – Om cirkelmodell & matriser
Pamela Nasr och Apelgårdsskolan – Transspråkande i Malmö
Rigmor Jönsson och Camilla Prytz – Hur man arbetar formativt med lärandematriser som verktyg
Ledarskap och bemötande – S:t Petri skola
Angela Dosa Zitko och Andreas Sellbjer – Tillgängliga lärmiljöer
Eva Karlsson – Elevledda utvecklingssamtal
Joanna Lundin – Inkludering i praktiken
Sonia Tota – Verbal dyspraxi i skolan vad gör vi i skolan
Organisera för lärande – Malmö Pauliskola
Angelica Ioseinov – Singaporematematik – lärarens roll för att lyckas i matematik
Eva Henriksson Garatea och Emma Wiking – Inkludera eleverna i det systematiska kvalitetsarbetet
Gudrun Löwendahl Björkman, Fahrudin Zejnic och Lisa Hellström – Generella förmågor
Izet Omanovic – Motivera och stimulera eleverna att arbeta med matematik
Katerina Kazelis – Dansa dig fram till lärandet (matematik)
Magnus Bergwall och Sofie Nyberg-Horning – Malmös lärare – en för alla, alla för en
Maria Jarlsdotter och Johan Ahx – En skola för alla – basundervisningen och stödtrappan
Peter Hayes – Achieving learning for all
Roza Risteska, Rahmatulah Sarwari och Elham Shakhtour – Effektiv studiehandledning