Vår Rocket-Timer är färdig – innovation, lekfullhet och samarbete i klassrummet!

Till vänster är hela gänget ingenjörer samlade tillsammans med mig och Wendla. Till höger är den gamla prototypen jämfört med den färdiga, riktiga Rocket-Timern. Visst blev den fin? Den blå färgen associerar vi så klart med MFF.
Idag Tillsammans med Sandberg Development och Softhouse fick vi vara med om det magiska ögonblicket när vår Rocket-Timer blev en färdig produkt. Elevernas engagemang, fokus och glädje fyllde rummet och plötsligt ville alla duscha kortare!

Ibland känns det som att man får bevittna ett ögonblick som eleverna kommer minnas länge. Idag var ett sådant tillfälle. Vi hade besök av Sandberg Development och Softhouse som hjälpte oss att sätta ihop den allra sista delen av vår Rocket-Timer. Ingenjörerna Rafael och Adrian kopplade upp sig via kamera som projicerades på vår storbildsskärm, så att alla kunde följa när de lödde ihop de små sladdarna i vår ljusblå raket. Eleverna satt knäpptysta, fulla av nyfikenhet.

Appen tar form

När allt var klart var det dags att logga in i appen. För att respektera GDPR valde Softhouse att skapa en version där användarna representerar olika djur istället för att använda namn eller personliga uppgifter. Själv blev jag en liten ödla och plötsligt förvandlades tekniken till något både tryggt och lekfullt.

Teknik möter kreativitet

Mitt i allt dök skolledningen upp. De blev lika imponerade som vi,  inte bara av den färdiga produkten, utan också av den energi, glädje och det engagemang som spreds i rummet. För precis här syns det som är kärnan i ett sådant här projekt nämligen teknik i samspel med kreativitet, samarbete och ansvar med fokus på lärandet.

Tvådelad bild: till vänster tre personer håller upp nyckelbrickor och raketformade föremål framför en projektorbild med texten ”Rocket Timer”, till höger en mobilskärm visar en tecknad röd raket med grön figur.
Vår nya skolledning på Geijerskolan testar Rocket-Timern och håller upp QR-koden som gör appen tillgänglig. Till höger i bild syns ett av de djur som eleverna tilldelades i raketens startsida (appen).

När timern sattes igång

Sedan kom det där magiska ögonblicket då eleverna själva fick trycka igång timern. På skärmen såg de hur nedräkningen startade, hur raketen började räkna och hur färgen plötsligt växlade när tiden var ute. Några provade korta intervaller, andra längre, och genast startade diskussioner: Vad betyder färgerna? Hur kan detta hjälpa någon i vardagen? Det blev så tydligt för eleverna hur en enkel idé kan bli till ett konkret hjälpmedel, både i skolan och hemma.

Ett unikt mobilögonblick

Och mitt i allt, en nästan historisk händelse för alla fick plötsligt ta fram sina egna mobiler. Enda gången det någonsin händer i klassrummet! Det blev ett kittlande ögonblick när alla loggade in och började jämföra och fråga ”Vilket djur blev du? Hur kan jag läsa av statistiken?” Någon testade till och med att ”låtsasduscha” flera hundra gånger och skrattade gott åt hur statistiken rusade i höjden. Som tur var nollställdes appen under eftermiddagen och efter det hoppas vi att ingen fuskar. För tanken är ju att spara vatten, samtidigt som det är en rolig grej. Vi får väl se… jag kommer definitivt att testa själv innan veckan är slut!

Effekten

Och effekten? Nu vill alla duscha kortare. Att en idé som började som en tanke på hållbarhet och vardag kan landa i en färdig produkt, framtagen tillsammans med riktiga företag, är något alldeles särskilt. Våra elever har inte bara byggt en Rocket-Timer , de har byggt stolthet, mod och framtidstro.

I rätt tid

Och vet du vad? Ikea har nyligen tagit fram en liknande lösning. Men det betyder inte att de hann före oss, tvärtom visar det att våra elevers idé ligger helt rätt i tiden. Att sitta i ett klassrum i Malmö och se att ens tanke matchar det som stora företag utvecklar globalt, det är verkligen ett kvitto på både kreativitet och mod. Jag är så stolt över alla våra ingenjörer i Alfa 6.

Tvådelad bild: till vänster flera blå nyckelbrickor med QR-koder och nummer, till höger en mobilskärm som visar inloggning via QR-kod.
Till vänster syns nyckelringar med unika QR-koder som tilldelades eleverna. Till höger testar vår biträdande rektor att logga in med sin egen QR-kod i Rocket-Timer-appen.

Min reflektion

När jag stod där och såg elevernas glädje, deras skratt när de jämförde djur, deras nyfikenhet på att förstå statistik och deras förmåga att tänka ”på riktigt” om hållbarhet, slog det mig hur skört och samtidigt kraftfullt lärande är. En idé kan börja som en lekfull tanke i ett klassrum och plötsligt sitter man där med en färdig produkt som väcker både engagemang, delaktighet och en känsla av mening. Det gör mig ödmjuk inför uppdraget som lärare; att inte bara undervisa, utan också skapa utrymme för elevernas idéer att växa, blomma och bli verklighet.

Till vår skolledning

Att ni tar er tid att kliva in i klassrummet, stannar upp, pratar med eleverna och verkligen ser dem, det gör skillnad. För oss lärare betyder det oerhört mycket, men för eleverna betyder det ännu mer. Ni visar att deras idéer och arbete är viktigt på riktigt. Tack för att ni var där idag och delade stunden med oss. Det är i de små mötena, blickarna och orden som tillit och engagemang växer.

Till Sandberg Development AB och Softhouse

Tack för att ni satsar på lösningar som gör skillnad i vardagen och som dessutom handlar om något så viktigt som vatten. Genom att dela er tid, er kunskap och ert engagemang med våra elever visar ni att innovation inte bara är teknik, utan också omtanke om världen vi lever i. Ni har inte bara hjälpt oss bygga en Rocket-Timer, ni har gett våra elever en känsla av att deras idéer kan bidra till en mer hållbar framtid. Ni har varit med och bidragit till att teknikintresset ökat något enormt. Tack för gott samarbete och för att vi fick möjligheten att förverkliga elevernas dröm.

Tvådelad bild: till vänster person står framför projektorbild med text och ikoner, till höger tecknad röd raket med grön figur i fönstret.
Till vänster ser vi fantastiska projektledaren Wendla. Till höger är min gulliga ödla, redo att testa Rocket-Timer-appen!

Diskussionsfrågor för kollegor

  • Hur kan vi skapa fler samarbeten mellan skola och näringsliv för att ge eleverna känslan av att deras idéer spelar roll på riktigt?
  • På vilket sätt kan lekfullhet kombineras med allvar i undervisningen?
  • Vilka fler vardagsproblem skulle elever kunna hitta lösningar på med hjälp av innovation och kreativitet?
  • Hur kan vi använda humor och lek i undervisningen utan att tappa fokus på lärandemålet?
  • Hur kan vi skapa fler tillfällen där eleverna får känna att de är del av något större än klassrummet?
  • Hur arbetar er skolledning med att besöka och lära känna eleverna?

Koppling till Lgr22

  • Skolan ska ge eleverna möjlighet att utveckla nyfikenhet, kreativitet och tilltro till sin egen förmåga.
  • Skolan ska främja förmågan att arbeta tillsammans och ta ansvar för gemensamma uppgifter.
  • Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att använda digital teknik på ett kreativt och ansvarsfullt sätt.
Struktur med bildstöd över ingenjörernas besök på skolan: vad ska hända, vad ska de göra och vilka är kunskapsmålen och de sociala målen?
Schemat för dagen tillsammans med ingenjörerna, en struktur som vi använder till alla lektioner.