AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero
Som jag skrivit tidigare är det ofta skönt för de flesta att veta de grundläggande ramarna för en aktivitet men för en del personer är det extra viktigt att veta detta. Detta för att minska stressnivå och därmed frigöra energi till att fokusera på att arbeta med målet med aktiviteten istället för att sitta och oroa sig över och tänka på till exempel hur lång tid man har på sig eller vilket material man behöver och vad som kommer att hända efter aktiviteten är slut. I förlängningen är tanken med detta att skapa det lugn och studiero som krävs för att kunna fokusera på uppgiften (eftersom elever till exempel inte ska behöva och fråga samma frågor massa gånger eller tappa fokus för att de inte vet vad de ska göra).
För att man lättare ska få till att få in rutinen med att alltid ge svar på de grundläggande ”sju frågorna” som sätter ramarna för en aktivitet har jag försett dessa med bildstöd. Det här dokumentet finns att ladda ner gratis här!
منذ فترة كتبت منشورا طويلا عن كيفية استعمال الصور المساعدة لدعم بنية النص
اليوم سوف يكون هذا المقال قصيرعن )الأسئلة السبعة ( ما هو الجيد الذي يجب أن يكون في مخيلتنا عند التخطيط للأنشطة
واعطاء التعليمات. كما كتبت سابقا غالبا ما يكون جيدا لغالبية الناس معرفة الاطار الاساسي للنشاط لكن بالنسبة لبعض الاشخاص
من المهم أيضا معرفة ذلك وهذا لتقليل من مستويات التوتر وبالتالي تحرير الطاقة للتركيز على العمل بهدف النشاط بدلا من الجلوس
والقلق والتفكير على سبيل المثال كم من الوقت لديك أو ما هي المواد التي تحتاجها وماذا يحدث بعد انتهاء النشاط .الفكرة في خلق
الهدوء في الحصص المطلوبة للتركيز على المواد حتى لا يكرر الطلاب الأسئلة عدة مرات أو يفقدوا التركيز لأنهم لم يفهموا
المطلوب . ومن أجل تسهيل الدخول في روتين تقديم إجابات دائمةعلى) الأسئلة السبعة ( الاساسية التي تحدد اطار العمل للنشاط
قمت أيضا بتزويد الطلاب بدعم من خلال الصور وهذا المستند متاح للتنزيل مجانا
Tanken är i första hand att det är till för att lärare ska vara noga med att all den här informationen är tydlig för eleverna t.ex. vid eget arbete. Det kan exempelvis vara att lärarna för egen del är noggranna med att förmedla informationen muntligt men också att komplettera med att informationen finns tillgänglig skriftligt (med bildstöd), t.ex. genom att skriva och rita på tavlan. Sedan kan man också använda det som samtalsunderlag och för att ”kolla av med” eleverna att de faktiskt har uppfattat informationen som getts.
الفكرة في المقام الأول أنه يجب على المعلمين توخي الحذر من أن تكون هذه المعلومات واضحة للطلاب على سبيل المثال عند
العمل الخاص . قد يكون على المعلمين أنفسهم الحرص على نقل المعلومات شفهيا ولكن ايضا لتكملة المعلومات يجب أن تكون
متاحة كتابيا مع )دعم بالصور(على سبيل المثال من خلال الرسم والكتابة على اللوح . ثم يمكنك ايضا استخدامه كأساس للمحادثة
والتحقق من أن الطلاب أدركوا بالفعل المعلومات المعطاة
Ett annat exempel på hur man kan ”bygga in” delar av informationen direkt i dagen schema kommer från skollogoped Julia Andersson på Östtegs skola i Umeå kommun:
مثال أخر على كيفية بناء أجزاء من المعلومات مباشرة في جدول اليوم يأتي من أخصائية علاج النطق في المدرسة جوليا أندرسون
في مدرسة Östteg في بلدية Umeå
Ett bra verktyg för att tydliggöra ”Hur länge?” är tidshjälpmedel som till exempel timstock (finns även som app) och Time Timer (finns även som app). Dessa visualiserar hur lång tid man ska arbeta och räknar ner visuellt efterhand som tiden går, tills skillnad från det mer abstrakta med att ange klockslag. Om jag inte förstår vad 10.00-10.25 betyder så hjälper det mig inte. Men en visualisering med 25 minuter som krymper efterhand kan vara lättare att förstå. Hos oss på Rosengårdsskolan har vi utrustat våra klassrum med Time Timer Large som sitter väl synliga för alla elever i klassrummet:
.الأداة الجيدة لتوضيح )ألى متى؟
هي الأدوات المساعدة على الوقت مثل
”Timstock”
وهو متوفر ايضا كتطبيق .”Time Timer”
هذه الطريقة تصور المدة التي يتعين عليك العمل والعد التنازلي بصريا مع مرور الوقت حتى بخلاف الطريقة الأكثر تجريدا في
ضبط الوقت اذا لم افهم ما تعنيه 10.25 و 10.00 فلن يساعدني ذلك . لكن التصور مع دقائق 25 التي تتقلص تدريجيا يمكن أن
يكون أسهل الفهم معنا
في مدرسة رزونغورد قمنا بتجهيز فصولنا الدراسية Time Timer Large
مرئيا بوضوح لجميع الطلاب في الفصل الدراسي
Som komplement har vi Time Timer Plus och timstockar som kan användas direkt på arbetsplatsen utifrån individuella behov:
TIME TIMER PLUS
نستعمل هذا البرنامج كمكمل لدينا
والساعات التي يمكن استخدامها مباشرة في مكان العمل بناء على الاحتياجات الخاصة
Det här är ett inlägg i inläggsserien om bildstöd på Skollogopedbloggen. Du hittar tidigare inlägg i serien här:
هذا منشور في سلسلة المنشورات حول الصور الداعمة على صفحة
Skollogopedbloggen:
يمكنك العثور على المنشورات السابقة في الروابط التالية
- 100 svenska ord med bildstöd översatta till arabiska och somaliska
- Skapa bildstöd enkelt med Bildstod.se
- Välkomna till Rosengårdsskolan – om att använda bildstöd för att tillgängliggöra lokaler
- Jag har också visat några exempel på material med bildstöd när ni fick se hur en dag hos skollogopeden kan se ut.
- Vad ska vi göra sen? – om att använda bildstöd för att stötta kring struktur och rutiner
- Stödstrukturer med bildstöd – ett bra stöd med många olika syften
- Använd bildstöd från widgit tillsammans med din egna layout – konkreta tips på hur du kan göra