Gå direkt till innehållet

Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist
Instruktioner skrivna på tavla.

Jag har tidigare skrivit ett långt inlägg om hur man kan använda bildstöd för att stötta kring struktur och rutiner. Idag blir det ett lite kortare inlägg om ”De sju frågorna” vilka är bra att ha i åtanke när man t.ex. planerar för en aktivitet och ger instruktioner. Som jag skrivit tidigare är det ofta skönt för de flesta att veta de grundläggande ramarna för en aktivitet men för en del personer är det extra viktigt att veta detta. Detta för att minska stressnivå och därmed frigöra energi till att fokusera på att arbeta med målet med aktiviteten istället för att sitta och oroa sig över och tänka på till exempel hur lång tid man har på sig eller vilket material man behöver och vad som kommer att hända efter aktiviteten är slut. I förlängningen är tanken med detta att skapa det lugn och studiero som krävs för att kunna fokusera på uppgiften (eftersom elever till exempel inte ska behöva och fråga samma frågor massa gånger eller tappa fokus för att de inte vet vad de ska göra).

För att man lättare ska få till att få in rutinen med att alltid ge svar på de grundläggande ”sju frågorna” som sätter ramarna för en aktivitet har jag försett dessa med bildstöd. Det här dokumentet finns att ladda ner gratis här!

منذ فترة كتبت منشورا طويلا عن كيفية استعمال الصور المساعدة لدعم بنية النص

اليوم سوف يكون هذا المقال قصيرعن )الأسئلة السبعة ( ما هو الجيد الذي يجب أن يكون في مخيلتنا عند التخطيط للأنشطة

واعطاء التعليمات. كما كتبت سابقا غالبا ما يكون جيدا لغالبية الناس معرفة الاطار الاساسي للنشاط لكن بالنسبة لبعض الاشخاص

من المهم أيضا معرفة ذلك وهذا لتقليل من مستويات التوتر وبالتالي تحرير الطاقة للتركيز على العمل بهدف النشاط بدلا من الجلوس

والقلق والتفكير على سبيل المثال كم من الوقت لديك أو ما هي المواد التي تحتاجها وماذا يحدث بعد انتهاء النشاط .الفكرة في خلق

الهدوء في الحصص المطلوبة للتركيز على المواد حتى لا يكرر الطلاب الأسئلة عدة مرات أو يفقدوا التركيز لأنهم لم يفهموا

المطلوب . ومن أجل تسهيل الدخول في روتين تقديم إجابات دائمةعلى) الأسئلة السبعة ( الاساسية التي تحدد اطار العمل للنشاط

قمت أيضا بتزويد الطلاب بدعم من خلال الصور وهذا المستند متاح للتنزيل مجانا

Lista över de sju frågorna.

Tanken är i första hand att det är till för att lärare ska vara noga med att all den här informationen är tydlig för eleverna t.ex. vid eget arbete. Det kan exempelvis vara att lärarna för egen del är noggranna med att förmedla informationen muntligt men också att komplettera med att informationen finns tillgänglig skriftligt (med bildstöd), t.ex. genom att skriva och rita på tavlan. Sedan kan man också använda det som samtalsunderlag och för att ”kolla av med” eleverna att de faktiskt har uppfattat informationen som getts.

الفكرة في المقام الأول أنه يجب على المعلمين توخي الحذر من أن تكون هذه المعلومات واضحة للطلاب على سبيل المثال عند

العمل الخاص . قد يكون على المعلمين أنفسهم الحرص على نقل المعلومات شفهيا ولكن ايضا لتكملة المعلومات يجب أن تكون

متاحة كتابيا مع )دعم بالصور(على سبيل المثال من خلال الرسم والكتابة على اللوح . ثم يمكنك ايضا استخدامه كأساس للمحادثة

والتحقق من أن الطلاب أدركوا بالفعل المعلومات المعطاة

Instruktioner skrivna på tavla.

Ett annat exempel på hur man kan ”bygga in” delar av informationen direkt i dagen schema kommer från skollogoped Julia Andersson på Östtegs skola i Umeå kommun:

مثال أخر على كيفية بناء أجزاء من المعلومات مباشرة في جدول اليوم يأتي من أخصائية علاج النطق في المدرسة جوليا أندرسون

في مدرسة Östteg في بلدية Umeå

 

Dagens schema skrivet på tavla.

Ett bra verktyg för att tydliggöra ”Hur länge?” är tidshjälpmedel  som till exempel timstock (finns även som app) och Time Timer (finns även som app). Dessa visualiserar hur lång tid man ska arbeta och räknar ner visuellt efterhand som tiden går, tills skillnad från det mer abstrakta med att ange klockslag. Om jag inte förstår vad 10.00-10.25 betyder så hjälper det mig inte. Men en visualisering med 25 minuter som krymper efterhand kan vara lättare att förstå. Hos oss på Rosengårdsskolan har vi utrustat våra klassrum med Time Timer Large som sitter väl synliga för alla elever i klassrummet:

.الأداة الجيدة لتوضيح )ألى متى؟

هي الأدوات المساعدة على الوقت مثل

”Timstock”

وهو متوفر ايضا كتطبيق .”Time Timer”

هذه الطريقة تصور المدة التي يتعين عليك العمل والعد التنازلي بصريا مع مرور الوقت حتى بخلاف الطريقة الأكثر تجريدا في

ضبط الوقت اذا لم افهم ما تعنيه 10.25 و 10.00 فلن يساعدني ذلك . لكن التصور مع دقائق 25 التي تتقلص تدريجيا يمكن أن

يكون أسهل الفهم معنا

في مدرسة رزونغورد قمنا بتجهيز فصولنا الدراسية Time Timer Large

مرئيا بوضوح لجميع الطلاب في الفصل الدراسي

En timer bredvid whiteboard där dagens schema står.

Som komplement har vi  Time Timer Plus och timstockar som kan användas direkt på arbetsplatsen utifrån individuella behov:

TIME TIMER PLUS

نستعمل هذا البرنامج كمكمل لدينا

والساعات التي يمكن استخدامها مباشرة في مكان العمل بناء على الاحتياجات الخاصة

Klocka och timstock bredvid varandra.

 

Det här är ett inlägg i inläggsserien om bildstöd på Skollogopedbloggen. Du hittar tidigare inlägg i serien här:

هذا منشور في سلسلة المنشورات حول الصور الداعمة على صفحة

Skollogopedbloggen:

يمكنك العثور على المنشورات السابقة في الروابط التالية

2 Kommentarer

  1. Hej Ida. Är det Ok om jag visar en av dina bilder i inlägget som exempel, i en ppt? Med källhänvisning. /Sara, logoped

    1. Oj, har jag missat att svara på det här? Det går jättebra! /Ida

  2. […] annat bra hjälpmedel för mig, vilket jag skrivit om tidigare , är min Time Timer Plus. Jag har lätt för att glömma bort tiden när jag är inne i arbete och […]

  3. […] Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero […]

  4. […] och en kort film där hon ger några exempel på varför visuellt stöd, som t.ex. bildstöd och tidshjälpmedel, är bra att […]

  5. […] kan till exempel innehålla svar på de vanliga bildstödsfrågorna Vad? Var? Vem? Hur länge? Vad händer sen? Vad behöver jag ha? Varför… Förutom de frågorna är det bra om ritpratet innehåller information om vad personen ska göra […]

  6. […] för våra elever underlättar det att de vet vad som förväntas och att vi visar svaret på de sju frågorna. En av frågorna är Hur länge….Det kan också vara ett stöd att vi verkligen synliggör […]

  7. […] av att tillföra lektionsstruktur och fasta rutiner där man exempelvis påbörjar och avslutar lektioner på samma sätt på hela […]

  8. […] Om du vill läsa mer om hur du kan använda frågorna för att få studiero så beskriver logopeden Åsa Rosqvist det väldigt bra. Läs hennes inlägg här » […]

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

I enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, och kompletterande nationell lagstiftning lämnar grundskoleförvaltningen i Malmö stad följande information om behandlingen av dina personuppgifter som sker när du väljer att kommentera artikel eller videoinslag på Pedagog Malmö. Läs mer här!