AI:s roll i min franskaundervisning – min inspiration

AI-genererad bild som visar en lärare som undervisar elever i franska.
AI i franskundervisningen – Bilden är genererad med AI-programmet Copilot.
Jag har inte arbetat lika mycket med AI i franskan som resten av min klass, eftersom jag började på Höjaskolan förra läsåret. Däremot har jag varit med i en hel del i den muntliga delen av undervisningen om AI.

Det har varit både lärorikt och engagerande att tillsammans med klassen utforska och diskutera de olika funktioner och användningsområden som artificiell intelligens (AI) kan ha, både inom utbildning och i samhället i stort. I samband med vårt skrivprojekt, där vi arbetar med att skapa berättelser inom genrer som till exempel skräck, har vi även integrerat AI-teknik som ett kreativt verktyg. Genom att använda plattformar som Adobe Express, Copilot och andra godkända AI-tjänster har vi kunnat generera bilder som visuellt förstärker våra texter. Dessa bilder har skapats utifrån innehållet i våra berättelser, vilket har hjälpt oss att fördjupa förståelsen för hur text och bild kan samverka för att skapa en mer levande och stämningsfull upplevelse för läsaren.

I franskundervisningen har vi också diskuterat hur vår framtid kan komma att se ut om vi fortsätter att använda AI i allt större utsträckning. Vi har funderat på vilka positiva och negativa konsekvenser det kan få, både för oss som individer och för samhället i stort. Det handlar inte bara om de tekniska möjligheterna utan också om de etiska och sociala utmaningarna som AI kan medföra.

Vi har till exempel lyft fram möjligheten att robotar i framtiden kan ta över arbetsuppgifter som idag utförs av människor. Denna utveckling kan innebära både effektivisering och nya sätt att organisera arbetslivet, men väcker också frågor om sysselsättning och etik. Samtidigt medför AI-teknologin vissa risker – till exempel möjligheten att skapa realistiska bilder av personer utan deras vetskap eller samtycke, vilket kan användas på ett vilseledande eller integritetskränkande sätt. Trots dessa utmaningar har AI också många positiva användningsområden. Ett konkret exempel är hur AI kan generera bilder som visuellt förstärker en text, vilket kan vara särskilt värdefullt inom utbildning, marknadsföring eller kreativt skapande.

Elev i franska åk 9A, Höjaskolan