Foto: Fredrik Thunberg, Mette Mjöberg Tegnander, Anna Singhateh.

Listor: Detta lockade flest under läsåret

Sommarlovet är här och Pedagog Malmö tackar för ännu ett läsår genom att blicka bakåt på det ni läste, lyssnade och tittade på mest under läsåret.

Pedagog Malmö-redaktionen vill passa på att tacka alla lärare, pedagoger och skolledare som delat med sig av sin kunskap, sina reflektioner och lärdomar – utan era bidrag är vi ingenting! Vi tänkte ta tillfället i akt och blicka bakåt på terminen som gick; detta är det som lockade flest besökare. Ha en riktigt skön ledighet, så ses vi i augusti igen! /Fredrik och Mette, Pedagog Malmö

Artiklar

  1. ”Låt eleverna testa sina idéer under kartläggningen”
    På Mölletoftaskolan är kartläggningen i förskoleklass i gång. Idag observerar förskolläraren Malin Ahlgren hur eleverna tar sig an det kluriga delmomentet Sanden/riset. Något som nätverket för lärare i förskoleklass har djupdykt i för att hitta alternativa lektioner till.
  2. ”Musik i förskolan behöver inte vara svårt”
    Många förskolepedagoger känner mindervärdeskomplex inför att musicera med barnen och hoppar gärna över det, trots att det är en del av uppdraget – helt i onödan, menar Anders Wiking, som nu skrivit en bok i ämnet.  – Är det något förskolan är bra på så är det ju att leka fram kunskap och det är det man ska göra, även med musik.
  3. Modellen får lärarna att reflektera över sitt eget lärande
    På Stapelbäddsskolan får elevernas diskussioner ta mer plats än den traditionella räkningen i matteboken. Genom att arbeta enligt modellen tänka, resonera och räkna (TRR) får eleverna sätta ord på vad de ser, vilket i sin tur även ger eleverna språkliga vinster. För lärarna innebär det också viktig avsatt tid för att reflektera kring sitt eget lärande.
  4. ”Jag vill träffa eleverna även på deras sämsta dagar”
    På Fågelbacksskolan har elever med hög skolfrånvaro kommit tillbaka till en mer hållbar skolgång. Det senaste året har skolan framgångsrikt samverkat med Närvaroteamet, där både lärare och familjebehandlare arbetar för att förstå vilka orsaker som ligger bakom en återkommande frånvaro. Läraren Martin Cedercrantz beskriver hur han kunnat lägga större fokus på sin undervisning, när rätt person sysslar med rätt sak på rätt plats.
  5. Vinnaren av Malmö pedagogpris gör matte till poesi
    Anders Söderberg är gymnasieläraren som blir nominerad år efter år och som uppskattas av sina elever på samhällsprogrammet på Malmö latinskola. Under en av dagens mattelektioner överraskaskades Anders och hans elever av direktör Anneli Schwarz som meddelade att Anders är 2024 års vinnare av Malmö pedagogpris i kategori gymnasium och vuxenutbildning.

Blogginlägg

  1. Här är hela listan över nominerade till Malmö pedagogpris 2024!
    Även i år slog antalet inkomna nomineringar rekord med hela 880 nomineringar.
  2. Vem tycker du ska få Malmö pedagogpris 2024?
    I år delas priset ut för sjunde gången och varje år slår antalet nomineringar rekord, vilket är ett kvitto på att Malmö har många fantastiska pedagoger.
  3. Reflektioner om filmen ”Det omätbara”
    I fredags såg jag den bioaktuella filmen Det omätbara (2024) av Nils Petter Löfstedt. Det var många tankar som snurrade under tiden och efteråt. I detta inlägg vill jag dela med mig av några av dem.
  4. ”Det borde lärare veta om Ramadan”
    I år väntas Ramadan påbörjas på kvällen fredagen den 28 februari, beroende vart i världen en befinner sig och pågå till och med lördag den 29 mars.
  5. AI i klassrummet – det säger forskningen
    Oavsett vad vi tycker om det så använder många elever AI, och det påverkar hur vi som lärare behöver tänka kring undervisning och lärande. Det finns därför ett behov av beprövad erfarenhet, vetenskaplig grund och riktlinjer kring AI i skolan.

Poddar

  1. ”Jag lärde mig att våga stanna upp i projekten längre”
    För några år sedan gick Nora Salova en utbildning i Barns delaktighet och utforskande som blev en riktig ögonöppnare. På sistone har hon försökt öka förståelsen för arbetssättet även hos vårdnadshavarna. För barnen, de är redan med. Det är nämligen de som styr på Lekattens förskola.

    2. ”Muntligt berättande ger en oslagbar gemenskap”
    För specialläraren Ann-Louise Lindell på Rörsjöskolan i Malmö har det muntliga berättande alltid varit ett värdefullt redskap i klassrummet; som ett sätt att fånga elevernas uppmärksamhet men också som en väg in i litteraturens värld. När Podagog Malmö träffade henne fick vi också ett smakprov på hennes förmåga att berätta.3. Värdeskapande lärande – att väcka lust och motivation
    Hur kan vi skapa en skola som stärker elevernas inre drivkraft och lust att lära? Forskning visar att bedömning kan både motivera och stressa. Vetenskapliga utvecklingsledare från Pi har undersökt hur metoderna under InnoCarnival skapar engagemang och värde för barn och elever i olika skolformer.

Videor

  1. Många aha-upplevelser med ny modell i förskolan
    Inom ramen för treåriga programmet Språkutvecklande förskola möts förskolepersonal och forskare för att observera, vässa och utveckla det språkutvecklande arbetet. Förskolepersonalen som testat ELSA-modellen vittnar om många insikter och aha-upplevelser. – Äntligen har vi hittat en metod som jag tycker ger effekter för barn och det ganska snabbt, säger Eva Nilsson, rektor i förskoleområde A.2. Läsande av digitala texter i läsundervisningen (Videon inte längre tillgänglig)
    Lisa Molin, forskare och lektor i Göteborgs stad, berättar om aktuell forskning kring läsande av digitala texter samt vad man kan tänka på i läsundervisning där digitala texter ingår.

    3. Utforskande av AI stärkte barnens språk
    Vad händer när förskolebarn får använda artificiell intelligens (AI) för att generera bilder? Det vet förskolläraren Atle Olin Lindskoug som redan för två år sedan utforskade AI tillsammans med sina dåvarande förskolebarn på Augustenborgs förskola. Under lärprocessen såg han hur barnen stärktes i sina estetiska förmågor men framför allt i sitt språk.