Elevens lärande i fokus

Ett barn sitter vid ett bord och ritar och tittar upp mot kameran.
Hur kan skolpsykologens göra skillnad för elevens lärande och utveckling?

Som skolpsykolog lägger vi mycket tid och kraft på att göra kognitiva psykologbedömningar, oftast med syfte att ställa diagnos intellektuell funktionsnedsättning (IF). Psykologutredningen används i allt för liten utsträckning som grund för planering och genomförande av det fortsatta pedagogiska arbetet. Detta vill vi ändra. Vi vill se samband mellan testresultat och skolprestation. Vi vill testa vid rätt tillfälle och av rätt anledning.

Vi vill samarbeta med elev, vårdnadshavare och skolpersonal för att skapa goda förutsättningar för elevens lärande. Gör vi detta kommer psykologbedömningen ha effekt för elevens lärande på riktig. Elevens motivation, uthållighet i lärandet och skolprestationer kommer att öka.

Psykologenhetens systematiska kvalitetsarbete

Vår identifierade utmaning är att nå ut med psykologisk kunskap och kompetens i skolornas arbete med tillgänglig lärmiljö för Malmös elever.

Psykologenheten arbetar för att utveckla en positiv skolkultur som stärker elevernas måluppfyllelse och hälsa. Vi verkar på organisations-, grupp- och individnivå, för att skapa trygg och säker inlärningsmiljö för alla elever, vilket kännetecknas av tydlighet, positiv kommunikation, relationsskapande och inkluderande lärmiljö, som möter elevernas behov.

Vi utvecklar vårt arbete för att möta elevernas hälsa, lärande och välbefinnande på olika sätt. Ett av våra utvecklande åtaganden gäller just psykologbedömning, där vi önskar kunna möta elever med olika inlärningsproblematik, oberoende generell begåvning. Vi vill bli bättre på att möta elever med läs- och skrivsvårigheter, matematik svårigheter, annan kulturell skol- och språkbakgrund samt elever med trauman och/eller psykisk ohälsa. För att bättre kunna möta elevernas behov vill vi utveckla vår kunskap och kompetens i att göra funktionella utredningar, dvs. utredningar som ligger till grund för planering och genomförande av det pedagogiska arbetet. Utredningarna ska ha effekt för elevens hälsa, lärande och utveckling.

Kognitiva bedömningar som stöd för elevens lärande

Skolpsykologen gör psykologbedömningar för att bättre förstå elevens lärande. Syftet är att undanröja hinder för lärande och ge eleven rätt stöd och rätt anpassningar för att lyckas i sitt lärande. En av skolpsykologens prioriterade uppgifter är att utreda och diagnostisera intellektuell funktionsnedsättning (IF). Diagnostisering av IF  är omfattande och ger en generell förståelse för elevens intellektuella förmåga, där IF-diagnosen kan ge eleven rätt till undervisning i anpassad grundskola. De elever som inte får diagnos IF och därmed kommer att ha sin fortsatta utbildning i grundskola, behöver annat stöd och andra anpassningar.

Här behöver vi utveckla samarbetet med den pedagogiska personalen för att bättre ta tillvara psykologbedömningens resultat i fortsatt  planeringsarbete av elevens undervisningssituation. För flertalet elever med inlärningsproblematik, finns ingen IF-misstanke, utan andra svårigheter, exv. svårigheter med koncentration, planering eller läsförmåga. Vi behöver förstå dessa elevers kognitiva förmågor och skörhet, för att kunna ge rätt stöd. Genom att  hjälpa eleven att hitta fungerande inlärningsstrategier, kommer eleven att göra framsteg i sitt lärande och skolmotivation och lusten att lära ökar.

Psykologenheten i full gång med att utveckla och lära

I början av september hade vi besök av psykolog Niklas Fröst, som hjälper oss att fördjupa och utveckla våra kunskaper i PASS-modellen. PASS-modellen är en vetenskapligt förankrad modell för att förstå hur barns och ungas kognitiva förutsättningar påverkar lärandet och hur de är involverade i kunskapsutvecklingen. PASS refererar till fyra underliggande neurokognitiva processer/förmågor som är involverade i lärandet.

Planering          tänka om tänkandet, problemlösningsförmåga, metakognition

Attention          att vara uppmärksam, flexibelt/skifta uppmärksamhet, uthållighet

Simultan           helhet/delar, likhet/olikhet, logisk abstraktion/slutledning

Succesiv            följa/konstruera konsekvenser, avläsa/ordna element i succesiv ordning

Dessa förmågor har koppling till olika inlärningsproblematik, exv. finns det en tydlig koppling mellan ADHD och att kunna styra sig själv i planering, dyslexi och succesiv förmåga, dvs. att avläsa och ordna element i rätt ordning.

Att testa vid rätt tillfälle och av rätt anledning

All utredning ska få effekt för elevens lärande och ligga till grund för planering och genomförande av det pedagogiska arbetet. Genom att få en större förståelse för elevens förmågor, tänka dynamiskt kring elevens utvecklingspotential och utvecklingszon och tillsammans med skolans pedagoger anpassa stödet, kommer eleven kunna använda sina förmågor och kompensera sina brister, på ett sätt som skapar motivation och uthållighet för lärandet.

Systematiskt tillsammans för lärande

I utredningsarbetet arbetar psykologen nära elev, vårdnadshavare och undervisande lärare. Hur ser eleven på sin skolsituation och på sitt lärande? Vad är roligt och vad upplevs som ansträngande och jobbigt? Vad är lätt och vad är svårt? Föräldrarna som känner sitt barn väl, vet ofta i vilka situationer barnet trivs och utvecklas eller när det blir det kämpigt och trist? Hur stödjer föräldrarna sitt barn, för att få det att lyckas?

I vilka situationer ser lärare eller annan skolpersonal att eleven presterar väl och trivs i inlärningssituationen? När får eleven det svårt och riskerar att misslyckas, tappa motivation och tro på egen förmåga? Hur syns detta i psykologbedömningen och i de kognitiva testresultatet? Tillsammans över professionsgränserna hjälps vi åt att utifrån psykologbedömningen och de erfarenheter vi gemensamt har, hitta fungerande strategier och fungerande stödåtgärder för eleven.

Vi kartlägger elevens kognitiva styrka och sårbarhet i en funktionell utredning, som ligger till grund för det pedagogiska arbetet. Ett gott samarbete där elev, vårdnadshavare och skolans professioner samarbetar kommer ge effekt och leda till en undervisning och skolsituation som blir positiv för eleven, vilket i sin tur leder till ökad kunskapsinhämtning och förbättrade skolprestationer.

Bloggen är skriven med inspiration av;

  • Föreläsning av psykolog Niklas Fröst, 2024-09-12
  • PASS-modellen och CAS | Skolutvecklarna Sverige
  • Psykologenhetens systematiska kvalitetsarbete och kollegiala lärande
  • Assessment for intervention – AFI
  • Psykologenhetens systematiska kvalitetsarbete