Lära tillsammans för engagerande matematik

Stavset skole i Trondheim. Foto: Angelina Briggner
Svenska och danska matematiklärare möts i norska Trondheim för att utforska pedagogiska strategier för en mer interaktiv och engagerande undervisning.

Inom Erasmus+ har medarbetare i grundskoleförvaltningen via ackrediteringsprojektet en möjlighet att både jobbskugga och gå kurser i andra länder. Ackrediteringen innebär också att pedagoger kan ta emot lärare och lärarkandidater från andra länder eller att vi bjuder in föreläsare utifrån för fortbildning på hemmaplan.

Tack vare ackrediteringsprojektet och det nära samarbetet mellan Norge och Danmark öppnades dörrarna för 19 Malmöpedagoger och 13 pedagoger från Ålborg i Danmark att gemensamt ta del av en matematikkurs i norska Trondheim.

Kursdagarna i november 2023 inleddes med ett besök på Novemberkonferensen, en motsvarighet till den svenska matematikbiennalen. Konferensen arrangeras av Matematikksenteret som är ett nationellt centrum för matematik i Norge. Den röda tråden genom programpunkterna var att utforska pedagogiska strategier för att skapa en mer interaktiv och engagerande matematikundervisning.

Ambitiös matematikundervisning på Stavset skole

Den andra dagen besökte vi Stavset skole som ligger vackert invid naturreservatet Bymarka utanför Trondheim. På skolan fördelas 348 elever i 7 årskurser samt en avdelning för elever med särskilda behov. Eleverna deltar i First Lego League som är en internationell lagtävling som introducerar naturvetenskap, teknik, programmering och matematik för barn och ungdomar. Här fick vi besöka undervisningen och se hur lärarna arbetade utifrån principerna för ambitiös matematikundervisning. Denna syftar till att utveckla elevernas förståelse och engagemang, såväl som kommunikations- och resonemangsförmåga. Likt förmågorna i den svenska kursplanen i matematik (Lgr22).

Matematikuppgift: Gör klart multiplikationsrutan med talen 2 till 12. Ett tal förekommer två gånger.

Tänkande klassrum

På Norges teknisk-naturvetenskapliga universitetet (NTNU) deltog vi i inspirerande föreläsningar kring att bygga tänkande klassrum utifrån forskaren Peter Liljedahls forskningsresultat. Det handlar om att skapa undervisningssituationer som främjar elevresonemang och problemlösning. Vi ställdes inför frågan: Hur kan vi verkligen implementera ett tänkande klassrum? Genom relativt små förändringar, med öppna frågor och uppgifter, samt engagerande samtal där eleverna arbetar i par, utforskade vi möjligheterna att förändra vår undervisning där elevens tankar sätts i centrum.

Vid senaste nätverksträffen i matematik presenterade Mimmi Homuth lärare på Johannesskolan, vad hon och hennes kollegor inspirerats av från kursdagarna och hur skolan kommer att ha en bokcirkel kring Peter Liljedahls bok ”Att bygga tänkande klassrum i matematik”. Här ser vi tillfälle till att erbjuda andra intresserade lärare och skolor i Malmö att delta i en liknande bokcirkel kommande läsår.

Kursdagarna gav möjlighet till erfarenhetsutbyte kring matematikundervisning. Samtalen med kollegor från våra grannländer gjorde oss nyfikna på att lära oss mer av likheter och skillnader mellan våra länders matematikutbildning. Kontakter knöts också mellan matematiklärare i Malmös grundskolor och gymnasieskolor som vi hoppas leder till vidare samarbeten.

Att lära tillsammans som här i en internationell kontext med lärare från Sverige, Danmark och Norge ger nya perspektiv och öppnar upp för kommunikation och nätverkande där matematikundervisning och elevers lärande är i fokus.

Deltagare

Lärarna som deltog från Malmö arbetar på Johannesskolan, Lindängeskolan, Rådmansvångens skola, Söderkullaskolan och Västra skolan. Dessutom ingick lärare från de båda gymnasieskolorna Pauli och Malmö Latin i gruppen.

Läs mer om novemberkonferensen här

Läs mer om norska matematikksenteret här

Ta gärna kontakt med oss på utvecklingsavdelningen om du vill veta mer!

Angelina Briggner och  Zara Jademellat