Publicerat:

Det var en gång ett material…

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör vi då för att hjälpa våra elever att utveckla sitt berättande och vad är viktigt att tänka på?

Att förstå hur berättande är uppbyggt är av betydelse för att kunna veta vad som är viktigt att få med när man återberättar eller skriver en berättande text. Ett strukturerat arbetssätt behövs naturligtvis för alla elever men har en avgörande roll för elever med språkstörning. Eleverna behöver stöttning och tydliga redskap för att kunna hålla en röd tråd samt ge tillräckligt med information för att mottagaren ska förstå.

Ett användbart material för arbete med berättande innehåller arbete med story grammar (berättelsegrammatik) och utgår från vilka delar som tillsammans bygger en berättelse. De väsentliga delarna i story grammar är:

  • setting (karaktärer, plats, tid)
  • initiating event (starthändelse)
  • internal response (reaktion på starthändelse)
  • plan (vad karaktären vill göra för att komma vidare)
  • attempt (vad karaktären gör)
  • consequence (utfallet av vad karaktären gör)
  • resolution of a story (upplösning, hur berättelsen slutar och eventuell slutsats)

För mer utförlig information om story grammar och forskningsgranskning rekommenderas inlägget “Berättande som behandling” på Anna Eva Hallins språkforskningsblogg

Shannon Werbeckes, en amerikansk logoped, har skapat ett praktiskt användbart material som bygger på story grammar. Materialet heter Identifying story grammar parts in narratives och går att köpa på “Teachers pay teachers”. Materialet löper i tre nivåer med deluppgifter och praktiskt material på varje nivå. Det är lätt att anpassa och välja ut områden och material efter de elever som man arbetar med.

Ett axplock ur materialet “Identifying story grammar parts in narratives” av logoped Shannon Werbeckes. Översatt till svenska av Jenny Hilborn efter godkännande av Shannon Werbeckes.

Under den första nivån arbetar man med att lära in och befästa berättelsens olika delar. Det innefattar automatisering av delarna samt att koppla vilka bilder som svarar mot delarna. Eleverna får arbeta med exempel på olika delar, sortera bilder och ha gemensam högläsning. På nivå två läggs sedan mer fokus på struktur och organisation, eleverna får arbeta med början, mitt och slut samt diagram över berättelsens handling. Den sista nivån innehåller ett flertal berättelser där eleverna ska urskilja de olika delarna och svara på frågor. Under nivå tre kan eleverna också träna på att återberätta, med eller utan bildstöd. 

 

7 Kommentarer

    Hej!
    Vad spännande att du hittat ett bra material som du t.o.m. fått tillstånd att översätta till svenska! Är det något du vill dela med dig?

    Mvh,
    Vivi Henrysdatter
    kommunlogoped i Lessebo

    Kan jag få ta del av detta?
    carina. arvidsson@umea.se

      Hej Carina!

      När jag fick lov att översätta materialet var Shannon Werbeckes noga med att säga att jag inte fick sprida det (eftersom hon har upphovsrätt). Shannon är dock tillmötesgående och om du mailar henne och frågar så tror jag att hon går med på att jag kan skicka min översättning om du köper det engelska.

      Vänlig hälsning,

      Jenny Hilborn

    Hej Jenny!

    Det här låter superspännande!
    I Anna-Evas inlägg så nämns materialet “Skill”. Skulle du säga att det materialet och det du beskriver av Werbeckes är liknande? Av det jag kunde läsa ut på försäljningssidan för Werbeckes material så var det relativt billigt i jämförelse.
    Vill du svara i enskilt mail så går det bra :)

    MVH,
    Sofia Häägg
    Skollogoped, Sollentuna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.