Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Att göra arbetet med hållbar utveckling hållbar

Från att inte ens sopsortera till att bli prisade som första skola i Malmö för sitt jobb med hållbar utveckling. Kryddgårdsskolan har jobbat hårt. – Vi stannar inte nu i och med att vi har fått utmärkelsen. Vi måste jobba hela tiden och också bli hållbara i just vårt arbete med hållbar utveckling, säger Elsa…

Publicerat:

Vägleder i kreativt klimattänk

Lågstadieläraren Rana Abi Haidar vägleder tredjeklassarna i arbetet med deras uppfinningar för ett skräpfritt och klimatsmartare Lindängen. – Man kan jobba ämnesövergripande även på lågstadiet, och få in kunskap och fakta genom praktiska övningar. När tredjeklassarna på Lindängeskolan skulle välja inriktning för sina uppfinningar i skolprojektet Innocarnival blev det tydligt vad som engagerade dem; klimatförändringar…

Publicerat:

Föräldraaktiv inskolning på särskild avdelning på Sjöhästens förskola

För att undvika att för många barn skolas in på förskolan vid samma tidpunkt startade Sjöhästens förskola avdelningen Småstjärnorna. Tillsammans med hög föräldraaktivitet blir inskolningen på Sjöhästen mer kvalitativ och anknytningen mellan barn och pedagog starkare. – Vi skolar inte bara in barn, vi skolar också in föräldrar, säger Mona Lindstedt, biträdande förskolechef. Avdelningen Småstjärnorna…

Publicerat:

Här blir barnens tankar till byggen

Med utgångspunkt i bygget av Gottorps centrum i utkanten av Malmö bidrar barnen på Bladbaggens förskola med sina idéer kring hur de vill utforma sin närmiljö. Barn från tre olika avdelningar på förskolan tränar bland annat på att samarbeta och kommunicera. Under flera månader har barnen skissat, klippt, klistrat, målat och byggt förslag till hur…

Publicerat:

Relationerna spelar roll i Stenkulaskolans förskoleklass

Undervisningen i Stenkulaskolans förskoleklass speglas av att vara ute i samhället så mycket som möjligt. Ann Lundvall och Martina Barunovic vill vara nyfikna och närvarande lärare som vågar möta barnen i deras intressen genom “Golden relationer”. – Ingen av oss kan allt utan vi tar reda på det tillsammans. Då lyfter man samtidigt barnet, säger…

Publicerat:

Kooperativt lärande – en introduktion

Är du nyfiken på kooperativt lärande? Linda Sikström och Daniel Prsa, utvecklingssamordnare på PDM/Utvecklingsavdelningen på grundskoleförvaltningen i Malmö, går här igenom grunderna. De visar också några strukturer för hur läraren kan organisera elevernas samarbete och interaktion med varandra. Målet är att uppnå hög delaktighet och lärprocesser av hög kvalitet. Inledning – Kooperativt lärande LGR 11…

Publicerat:

Sopsamlande och hållbar utveckling på Hästhagen

Med hjälp av sagofigurer arbetar Hästhagens förskola med hållbar utveckling. Att arbeta med hållbarhet i förskolan på det här sättet är ett framgångsrikt recept. – Det ger oss i huset en röd tråd. Vart än barnen kommer ska de känna igen tänket, säger Marie Bergengren, förskollärare på Hästhagens förskola. Under ett år har förskolan arbetat…